GTV – en dröm
Published by Håkan Andersson on
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 28 april, 2015 kl. 17:42 av
Håkan Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
9 april, 2015 kl. 08:42 #15449
Jag hade förberett mej mentalt. Googlat på lämpliga startbatterier, funderat på om detta är året för rembyte, vilken olja den ska få i år o.s.v. Reglerna för kontrollbesiktning kollade – jag hade gjort rätt så jag har en 21 dagarsperiod innan jag måste in. Satt på batteriladdaren för ett par dar sedan – man vet ju aldrig…
När jag sedan tagit mod till mej och satt mej bakom ratten och vrider på den tjocka röda nyckeln så —- hoppar den igång direkt. Inte minsta tvekan. Och ljudet! Herre Gud! Jag vänjer mej aldrig vid ljudet av min lätt trimmade Busso med Paul Packers rostfria avgassystem. Till och med städerskan var tvungen att titta ut och kolla vad som händer.
Nu är det vår. Enda måste reparationen är att kolla upp varför jag inte kan fylla på luft i vänster bak. Blir nog tvungen att byta ventilkägla…..
Hon kom till familjen Augusti -05 från Tyskland 116 månader – snart jubileum. Funderar på klassikerförsäkring i klassen “Blivande klassiker” – hon är ju bara en mogen ungdom från Februari -97. Hon ska nog få en professionell recond. Det kan hon vara värd när det bara blir lite olja och ett filter i år.
Skokloster here we come!
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
9 april, 2015 kl. 09:40 #15450Snygg bil!!!
Underbart skrivet om glädjen att väcka upp en kär vän på vårenNu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
9 april, 2015 kl. 10:33 #15451Fantastiskt snygg bil, extra läcker med dessa fälgar. Njut!
9 april, 2015 kl. 12:12 #15452Farsta Gård! Mina pojktrakter!
9 april, 2015 kl. 19:42 #15453Vad är det för skillnad på 97or och 98or har själv en 98 5 växlad hade en 6 växlad 98 innan denna och den är ochså en dröm.
10 april, 2015 kl. 12:41 #15454Det kom ett antal uppdateringar. En var inredningen, en annan den sexväxlade, en tredje en ny generation motorstyrning. Ingen av dem tillförde något mervärde till bilen. På slutet gav man GTV:n en ful nos och 3.2 liters motorn. Inte heller det några riktiga lyft. Effekt upp till gränsen för vad GTV:n klarar vid ca 250 hp kan man relativt enkelt få ut av 3.0. 3.2 litern har jag haft i en GTA SW. En mycket trevlig maskin men inte på något avgörande sätt bättre än min 3.0 med Squadra chip. Samma med 6vxl. Jag hade GTA:n flera veckor innan jag insåg att den var 6 vxl… Det är v’äl tillgång på fräscha bilar som får avgöra valet
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
10 april, 2015 kl. 13:44 #15455Riktig snygg bil.
Är det QV fälgar eller riktiga split fälgar du har? Ser bredare ut back från den bilden.
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
10 april, 2015 kl. 14:20 #15456Det är äkta Speedline Split för Alfa SZ. De är mycket riktigt bredare bak. “Fuskfälgarna” var lika breda (smala) alla 4 och fanns original till 164 Q4. “Skruvarna” på dem var plastpluppar. På mina kam man som namnet anger dela fälgen och byta fälgbana. Svårt att tänka mej snyggare. Har haft dem föerst på 164 QV sedan på 75 Turbo innan de fick ta plats på GTVn där de suttit som gathjul sedan jag köpte den för drygt åtta år sedan.
De var snygga på de andra bilarna också….
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
10 april, 2015 kl. 15:41 #15457“Svårt att tänka mig snyggare”
Håller med
Köpte själv ett par sådana till min GTV6’a för någon vecka sen, har ej monterat än. Behöver nya skruvar då de som är på är rostiga/missfärgade.
Har ett par QV som jag tänkte renovera och ha på min 156a.
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
11 april, 2015 kl. 10:53 #15458Skulle kanske göra tvärt om. Splitfälgar på 156 ser väldigt bra ut. Inte samma variant och lite bredare än Bilprovningen accepterar, men ändå en hint om hur det ser ut. Dessa fälgar sitter nu på en 916 Spider i Skåne.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
28 april, 2015 kl. 17:42 #15459Har hämtat GTV:n idag efter rekond. Vilken skillnad det blir. Jag blir så lycklig
Gjorde en sväng till bilprovningen också så man åker lagligt till Skokloster. Surt! Den började gå på 5 på väg till Opus. Avgasvärdena självklart åt helvete. Allt är inte bra med motortvätt….. Annars ett trevligt samtal med bilprovaren som endast utdelade ett muntligt bra att veta för en busssning som bara var lite glapp och påpekade att jag kunde kommit ihåg att fylla på spolarvätska.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.