GTV TS 16V 916

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Projekt GTV TS 16V 916

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare

Nu har jag börjat ta tag i GTV:n på allvar. Plastdetaljerna
    mellan stolsitsarna i bak har jag klätt i skinn. När jag var färdig med
    plastbiten mellan ryggstöden satta jag foten i limburken, så jag får vänta med
    detta arbete tills jag fått hem nytt lim.

I helgen har jag renoverat bromsoken ett jobb som kanske inte var nödvändigt men då jag hittade lite billiga delar fick det bli så.

Filip Norén
    Deltagare

Tror många fler än jag vill ha fler bilder! 

Lädermodden i baksätet är väl i princip tvärt emot vad jag gjorde – tog bort baksätet helt och hållet. Måste ha höjt mysfaktorn rejält, för plasten var säkert repig också?

Bromsok, ja… Du övervägde inte att byta till 4-kolvs Brembo bara “för att”? 

GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring

Lars Söderman
      Deltagare

Inlägg av Filip Norén på 2014-10-08 20:27

Vad jag har förstått  är det rätt ordentligt stökigt på en TS. Iallfall om man tänker sig ok från en V6 eller 166. Nya ok, nya skivor, adaptrar for okfästet och större fälgar, om man inte redan har såna som passar.

Vore ju fint om man kunde hitta ett mindre fyrkolvsok som passar rätt på, med bara en adapter. Någon som har några tips?

Filip Norén
        Deltagare

Inlägg av Lars Söderman på 2014-10-08 21:11

Inlägg av Filip Norén på 2014-10-08 20:27

Vad jag har förstått  är det rätt ordentligt stökigt på en TS. Iallfall om man tänker sig ok från en V6 eller 166. Nya ok, nya skivor, adaptrar for okfästet och större fälgar, om man inte redan har såna som passar.

Vore ju fint om man kunde hitta ett mindre fyrkolvsok som passar rätt på, med bara en adapter. Någon som har några tips?

Lite stök är det garanterat, men det “verkar” ändå relativt straight forward. I länken nedan har vi en polack som tillverkar och säljer adaptrar till 916 TS avsedda för 166:ans Brembo-ok. Oken, i sin tur, är avsedda för 310 mm skivor, men 166:an har ju fel PCD (5×108, av nån anledning?!) men skillnaden mot 305×28 mm-skivorna från 916 3.0 24V är ju rätt liten. Någon millimeter av beläggets slityta riskerar att hamna utanför, men det spelar ingen större roll i slutändan, enligt vissa iaf. 

Enligt en holländare på Squadra 916 (som har en TB, vilket innebär att det bör funka för TS med) fick han 4-kolvsok från Mito QV monterat på sin GTV med Mitons okhållare. Bolt on hävdades det… Det skulle inte heller vara några offset-bekymmer för att använda 305×28-skivan (vilket är samma mått som Miton använder!). åter ju för bra för att vara sant. 

Länken: http://www.squadra916.com/forums/topic/2792-replacing-brake-calipers-on-gtv/?hl=%2Bmito+%2Bbrembo+%2Bgtv#entry9294

Funderade mkt över 166-konverteringen i vintras men renoverade originaloken istället… Undrar också om nån har sett/hört nån annan mod med fyrkolvsok som passar med endast adaptrar.

GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring

Beställde och har fått hem nya skivor runt om och hjullager bak, förra veckan renoverade jag de gamla oken så någon 4-kolvs konverteringen är inte aktuell för min del.

Jag tänkte snygga  till ventilkåpan. När jag skruvade bort den så ställde jag den i en spann med avfettning och där fick den stå i ett par dar och blev ganska svart på den delen som befann sig i avfettningen. Trodde att det skulle gå med citronsyra men det blir nog till att putsa med stålull.

Johnny Gejdner
          Deltagare

Bytt kam- balansaxelrem och löphjul i helgen, ganska enkelt jobb i jämförelse med andra sportbilar som man har erfarenhet av. Nya dammskydd till stötdämparna fram har jag också hunnit med.

GTV 916 -95

Johnny Gejdner
            Deltagare

Äntligen tog jag mod till mig och slet bort sidokjolarna, trodde faktiskt att jag skulle få se upprostade trösklar. Men glatt överraskad blev jag, trösklarna ser ut som nya och det finns inte tillstymmelse till rost 

GTV 916 -95

Johnny Gejdner
              Deltagare

Har börjat fixa lite i motorutrymmet, sotat och rengjort EGR-ventil, insug och spjällhus. Blev lite ny färg på insuget och ventilkåpan. Hade väl inte tänkt lacka med silverfärg från början men “man tager vad man haver”

Före

Efter

GTV 916 -95

Mycket snyggare motorrum! 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Johnny Gejdner
                Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-04-13 21:41

Mycket snyggare motorrum! 

Tack, hade tänkt mig lite mörkare färg typ hammarlack men jag hade en burk Biltema Hot Paint som kom till användning. 

GTV 916 -95

Johnny Gejdner
                  Deltagare

Har nu under några kvällar försökt att rengöra expansionskärlet invändigt. Det är inte första gången jag ger mig på något sådant men det brukar sluta med nytt kärl. Att det gulnar lite är ju ganska naturligt och inte så mycket att göra åt men att få det rent och snyggt invändigt är knappt värt besväret. Jag har nog provat de flesta rengöringsmedel utan att hitta något som fungerar bra. Den sista behandlingen jag gjorde var att blanda i vatten, diskmedel och 1dl sand och skaka runt. Blev väl ganska bra till slut men är det någon som vet om något bra rengöringsmedel som fungerar så tar jag gärna emot tips.

GTV 916 -95

Lars Söderman
                    Deltagare

Prydligt!
                      Nackdelen med att använda sand är att man repar upp ytan på så att ny skit fäster lättare.
                      Jag skulle kunna tänka mig att ultraljudtvätt  kan fungera för att få loss skiten på insidan.

Robert Hultman
                      Deltagare

Tjusigt motorrum!

Hur gjorde du för att maskera texten när du lackerade om ventilkåpan? Och den omgivande kåpan om du lackerade texten.

Stockholm

Det där ska jag prova i behållaren till alfettan! 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.