GTV v6 3,0 bakvagn upgraderad

Published by Jeffrey Van De Ruit on

Forum Teknik GTV v6 3,0 bakvagn upgraderad

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Hejsan.

Jag tänkte dela med mig av det jag har gjort på min GTV backvagn till er.

Jag har hört mycket om man ska power flexa kakvagnen eller inte, nu har jag gjort det iaf ( i mitt fall så heter dom strong-flex)

Demonterade alla detaljer till bakvagnen, pressade ur dom gamla busningarna, dom var välldigt, välldigt mjuka.

Passade på att lacka alla delar innan jag monterade dit dom nya strongflex.

Min GTV sitter det Novitec sänk fjädrar på och jag har haft problemet som nästan alla får att däcken tar i skärmkant/ inner skärm, Mina fjäder “koppar” eller vad man nu ska kalla dom var helt sönder rostade så ja behövde nya. Letade länge men hittade inga, ringde Alfa/FIAT men dom kunde inte få tag på några så då tänkta jag att då bygger jag nått eget. jag gjorde flera försök att få till några “koppar” som orginal men det blev alldrig bra, så istället så har jag gjort en egen typ av fäste för genomslagsgumit och vände på det.

Alltså, nu har jag gummit nere i fjäderskålen, sitter gängat igenom med två muttrar på undersidan och två på över sidan.

uppe på fjädern sitter endast gummi ringen nu och där “koppen” gick upp mot hmmm subfrane eller vad den heter så har jag 2″rör som är igensvetsat fast bultad i subframen och den passar perfekt in i fjädern upp irfåen så den hålls på plats.

på så vis så kan jag justera genom slags gummit nere i skålen beroende på vilka fälgar jag har på så att genomslag gummit tar i innan skärmkant/ inner skärm tar i. lite svårt att förklara allt men jag har bilder på väg som jag kommer att lägga upp så ni får se.

det verkar funka bra. jag har inte testat det riktigt ännu ute på vägen då jag väntar på att få en hjulinställning gjord.

Jag har nu lyckats få tag på 2st nya orginal koppar som är till salu ifall någon behöver.

här får ni se lite bilder iaf som jag har just nu

VDR Performance

Lars Johansson
    Deltagare

Plockade du ner hela bakvagnen eller bytte du delar på plats? Planerar att göra något liknande som du gjort.

larsjoh51

Jag plockade ner hela bakvagnen, blir så mycket enklare om man kan stå med alla delar vid arbetsbänken och fixa till dom.

det underlättar även för urpressning av dom gammla bussningarna 

VDR Performance

Paul Svedunger
    Deltagare

Intressant läsning! Tack

Paul

Lars Johansson
    Deltagare

Lyfte du bilen på bakvagnsramen och pallade upp den för att sedan lossa och ta ner bakvagnen? Eller gjorde du på något annat sätt?

larsjoh51

Jag pallade upp bilen i domkraft fsätena i bak om jag minns rätt. Hade den på en 4-pekar lyft med bakvagns lyft på, det går att sätta pallbockar i bakvagnsramen. Jag gjorde det när jag höll på med avgassystemet i somras.

Ps lite sent svar, men bättre sent än aldrig hehehe ?

VDR Performance

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.