gtv vilken går bäst?
Published by Anders Petrini on
- Detta ämne har 31 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 10 augusti, 2014 kl. 22:03 av
Anders Petrini.
-
FörfattareInlägg
-
6 juli, 2014 kl. 21:48 #12915
Börjar att bli riktigt sugen på en alfa igen och vill ha en som går lite bättre än min 155 2,0 som jag hade innan. Jag har sneglat en del på
gtv 3,0 24v, tänkte först på turbon, men läste att det är 3,o 24v man ska ha. Jag vill ha en kul sportig bil som går bra och helst låter gött. Hur är väghållningen, ok eller måste det dit massa coilovers och allt vad det heter? Hur är en 156 gta i jämförelse? Eller finns det nån jag missar, 155 qv kanske. Jag funderade ju faktiskt på en integrale med.
Jaja hursom, ni som vet berätta gärna.
Ha de
Anders
916 gtv 30 24v
6 juli, 2014 kl. 22:10 #12916Har hittat en del trådar att läsa, men kör gärna på med info och åsikter.
916 gtv 30 24v
6 juli, 2014 kl. 22:24 #12917Jag har en 156 GTA och en GTV Spider (iofs med 2,0) och en GTV med 2,0 maskin.
Att GTA’n är en snabb landsvägskryssare med väldigt bra prestanda är det ingen tvekan om. Chassiesättningen i STD är mkt mkt bra. GTV’n är dock en liten snygg och smidig bil som ger en härlig körkänsla som är svår att överträffa den med.
Vilken som är bäst ? GTV’n har inget baksäte att prata om – det har GTA’n. Men vilken man ska välja? Jag har valt båda….+ en Spider!
7 juli, 2014 kl. 08:39 #12918Både 156:an och GTV:n är vettiga val med ungefär samma förtjänster och brister. Behöver man inte baksäte så hade jag valt GTV:n.
Du har något mer effekt i en GTA eftersom den har 3.2L motorn men det finns 3.2L till GTV:n också i de allra sista, men de är ovanliga. Men det är nog inget man ska hänga upp sig på. Det är en mer sofistikerad framvagn på GTA:n.
På pappret vinner en 156GTA men skillnaden är inte större än att du kan låta hjärtat välja.
Väghållning, det ligger många kilo på framhjulen men Alfa har gjort ett fint jobb med en multilänkbakvagn som balanserar upp bilen genom en grad av medstyrning. Men pressar man riktigt hårt så kommer man inte från att viktfördelningen inte är helt optimal. Fjädringen är vad säger man “normal för biltypen” inte direkt svajig men ger man sig ut på en bana är allt som ger en antydan till komfort i vardagen för mjukt. Det finns olika smaker på fjädrar och dämpare – det får man avgöra efter man funderat över hur bilen ska användas. När jag hade GTV nöjde jag mig med att montera Bilstein dämpare och de fungerade utmärkt på gata även om de såklart inte löste problemet med kort fjädringsväg fram. En sak som man bör veta, gör man fjädringen avsevärt hårdare så ändrar man förutsättningen för medstyrningen – den använder det faktum att bilen kränger för att styra hjulen, men även sidobelastningen ge medstyrning.
Turbon har en motor som härstammar från -70 talet med allt vad det innebär. 24v motorn såg dagens ljus i början på -90 talet och jag skulle vilja hävda att den är såpass omgjord att det rör sig om en helt ny motor. Kritiska mått på vevaxeln (så de kan produceras i samma utrustning) är samma, men antal ventiler, förbränningsrummens form, oljepumpsdrivning etc. man är sådant man ändrat på genom åren. Nu är inte den äldre motorn alls dålig men konstruktionen gör den benägen att slita kamaxlar, det ska justeras ventiler. Men med 24v kommer också ett par större bromsar med Brembo 4-kolvs ok. Och kamaxelrem ska de allihopa ha bytt lika tätt. Proceduren på en 12v är enklare men saker sitter inte överdrivet bra till där heller – det plockar timmar.
7 juli, 2014 kl. 10:18 #12919eller varför inte en GT 3,2. Solklar vinnare om man vill kombinera sport med nåt som är prakiskt. Bertones coupeform döljer mer utrymme för både bagage och passagerare än man kan tro. Underbar vägbil. Den bästa framhjulsdrivna alfa jag ägt är det utan tvekan. Sorgligt bortglömd modell, men det kan man ju utnyttja genom att priset är fortfarande är lågt. De sista Bussomotorerna som alfa producerade, mot GM’s vilja, monterades i GTn. 3,2an blir en samlarbil för den som ids vänta på sånt.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
7 juli, 2014 kl. 11:41 #12920Tack för era utförliga svar. Det jag tror att jag vill ha är en bil som ska vara mer som en sportbil och användas som sommarbil. Det skulle ju vara kul att ha en som gick att köra med året runt, men jag är rädd att den speciella känslan av att det är just en sportbil kanske går förlorad om man kan använda den året runt som huvudbil? Angående väghållningen så tror jag inte att det kommer att bli så hemskt mycket banåka, även om jag gärna skulle vilja prova på det, utan vill kunna busköra lite. Trots mina 44år så tycker jag att det är kul att trycka på i kurvor och rondeller, antar att man inte blir äldre där. Hur är styrningen, i min 155á så tyckte jag att man kände precis vad som hände och hade bra kontroll över bilen, är det samma i Gtv´n? Det finns ju ett par ute nu, dock så är det nog några månader bort innan jag kan köpa en, om nu inte den perfekta dyker upp.
http://www.blocket.se/uppsala/Alfa_Romeo_GTV_24V_52992719.htm?ca=17&w=3
http://www.blocket.se/eslov/Alfa_GTV_3_0_Conrero_Challenge_53927997.htm?ca=17&w=3
Den med Conrero kitet på ser ju ut att vara i toppskick, någon som vet nått om den? Kanske är det en medlem?
// Anders
916 gtv 30 24v
7 juli, 2014 kl. 17:08 #12921Är det sportbilskänsla du är ute efter är en GTV det självklara valet tycker jag. 156 känns inte alls som en sportbil på det sättet, även om det självklart är en trevlig bil ändå.
Att bilen är lite framtung är inget man lider av vid normal sportig landsvägskörning (gäller ju även andra modeller med sexan…) och personligen tar jag gärna några extra kilo fram för att få den underbara V6:an.
Fast bilen med “conrerokittet” skulle jag personligen aldrig komma på tanken att köpa. Jösse…
Tror den andra du länkar till är en bra mycket bättre affär.
Denna http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_romeo_GTV_3_0_V6_54671851.htm?ca=7&w=3 tycker jag verkar bra med även om jag skulle vilja ha ner priset en del. Men det verkar ju inte omöjligt heller… Vet dock inget om bilen.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
7 juli, 2014 kl. 18:24 #12922Hej!
Utförligare bilder på GTV:n i Uppsala finns på denna länk.
https://www.flickr.com/photos/anderscandell/sets/72157629290988174/
Provkörde den förra året när jag själv letade efter en GTV. Helt ok bil för sitt pris, men som du kanske kan se tar åldern ut sin rätt på lacken. Begärt pris då var runt 56-57000:- om jag inte minns fel. Kan berätta mer via PM om bilen, om du vill.
8 juli, 2014 kl. 10:03 #12923Hej och tack för hjälpen. Nu kan jag släppa den bilen i alla fall
. Jag vill nog ha en i lite bättre skick. Vi får väl se om det dyker upp någon, jag kan vänta på den rätta bilen.
916 gtv 30 24v
24 juli, 2014 kl. 21:41 #12924Är väghållningen bättre på den gamla gtv’n? Går det att få den att gå som den 3,0an? Utan att det kostar massor, den är ju trots allt mycket snyggare.
916 gtv 30 24v
25 juli, 2014 kl. 23:57 #12925Vill du ha en riktig “sleeper” så köp Henriks 147 GTA
Pruta en aning så är den din. Grymt snabb på bana. Så du lär vara kung i rondellerna också… förstås!
http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Romeo_147_GTA_52481294.htm?ca=11&w=1&last=1
26 juli, 2014 kl. 22:15 #12926Kanske hade varit kul, men jag får nog pruta mer än lite om det ska vara möjligt. Såg nått test på tuben, där de sa att väghållningen inte va mycket att hurra för. Gör diffen så mycket?
916 gtv 30 24v
27 juli, 2014 kl. 02:31 #12927Vad såg du för test?
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
27 juli, 2014 kl. 07:07 #12928Det var top gears test, de sa visserligen att den behövde en diff, men samtidigt ägt chassit inte var bra. Jag har ju ännu inte kört någon av bilarna så än har jag ingen uppfattning. Tycker ju annars att 147’an är ganska brutal, men det är inte så lätt att få provköra de här bilarna. Jag vill ju inte bara åka runt och låtsas vara intresserad , för att få pröva dem och av vad jag kunnat läsa mig till så verkar gtv’n vara mest sportbil för pengarna. Rätt lr fel? Jag vet inte
916 gtv 30 24v
27 juli, 2014 kl. 09:17 #12929Om du åker till Kinnekulle när vi har vårt 2 dagars banmöte där om några veckor så kan du säkert få möjlighet att åka med och även provköra några olika bilar. På den träffen har folk tid att surra och även ta en sväng med en blivande Alfisti på de trevliga vägarna runt Kinnekulle.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.