GTV

Published by Simon Bjerkborn on

Forum Allmänt GTV

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23145
    Simon Bjerkborn
    Deltagare

      Hej alla,

      Jag är än så länge ingen Alfa-ägare, men jag kommer allt oftare på mig själv med att sitta på Blocket och dagdrömma. På senare tid har tillståndet förvärrats, nu sitter jag på Blocket, Mobile.de, Autoscout och Ooyyo flera gånger om dagen. Jag börjar förlikas med faktumet att jag nog måste ha en Alfa inom en ganska snar framtid. Sambon börjar förlikas med samma faktum, men i något lägre takt.

      Kunde jag välja helt fritt så hade jag valt en GTV av den sista faceliften (post-2003, tror jag det är?), röd exteriör med gult läder. 2.0-litersmotorn, för jag anser mig vara en rimlig och sansad människa. Realistiskt kommer jag antagligen att få kompromissa på några eller alla av dessa punkter, framför allt om jag vill ha ett lågmilat exemplar inom min budget.

      Jag vore extremt tacksam för eventuella erfarenheter som ni i klubben vill dela med er av. Tips, varningar, avrådande anekdoter eller uppmuntrande tillrop välkomnas såklart! Även rent grupptryck kan säkert vara bra…

      Något som slår mig både på svenska och utländska annonssidor är att det finns extremt få riktigt högmilade exemplar. Ett fantastiskt utbud av bilar upp till 20 000 mil, och sen nästan ingenting över det. Är detta helt enkelt för att samtliga använts som entusiastbilar, eller finns det kända problem med livslängd på motor eller växellåda?

      Jag läser relativt många annonser där det skryts med att “motorn byttes vid 10 000 mil”. Det vore intressant att veta orsaken till dessa motorbyten. Om det bara är ägare som har slarvat med kamremsbyte så kan jag pusta ut och bara se till att aldrig själv bli en i den skaran.

      Och på temat kamremsbyte: Jag mekar gärna själv, men om jag köper en GTV så vore det extremt skönt att först få en översyn eller en service av någon som kan modellen. Vad finns det för kunniga Alfa-mekaniker i södra delarna av Sverige? Jag bor i Lund, men kan absolut köra en längre sträcka för att hitta en mekaniker som man vågar lita på.

      #23146
      Besar Jashanica
      Deltagare

        Hej,

        Bifogar en bild med produktions siffror.
        Totalt har det producerats ca 80.000 916, varav bara 4700 är phase 3 som du är ute efter, sällsynta…

        TS motorn kan dra olja, speciellt efter cf3 (miljöklass 3 eller något) som kom runt 2000, har ägaren inte haft koll på det och kört med för lite olja så kan vev/ramlager vara skadade. Detta och slarv med kamrem har säkert gjort så att inte många kommer över 20k mil. Det är väldigt billiga bilar (speciellt 4 cyl), men kamremsbyte och service är inte mycket billigare bara för att de är gamla bilar, då antar jag att det slarvas med detta då en service med kamrem etc kostar runt 10-15tkr.

        V6 motorn är “bulletprof” så länge man sköter kamrem och olja.

        916 är riktigt roliga bilar att köra, väldigt mycket “sportbil” för pengarna.

        Service rekommenderar jag Champion Auto i Arlöv.

        GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

        #23147
        Simon Bjerkborn
        Deltagare

          Tack för input! Extremt värdefullt att veta att det finns en kompetent mekaniker här i närheten. Och ja, det är tyvärr inte många Phase 3 man ser, så jag är öppen för att köpa en tidigare modell om den känns rätt i övrigt.

          Jag har sett på andra sidor att just vevlager och ramlager ibland havererar, men det påstås också att vevlager går att byta genom sumpen utan att ha motorn ur, så länge veven inte har skadats. Finns det någon poäng alls med att byta vevlager i förebyggande syfte?

          Några erfarenheter av hur TS är vs JTS-motorn?

          #23148

          Hej,
          jag kört 156 TS-2001 med alfamotor på 149 hk samt 156 JTS-2002 med GM-motor på 165 hk. Båda är åttasekundersbilar men JTS är snabbare medan TS-motorn är härligt högvarvig. Således riktigt trevliga motorer båda två. I valet mellan de två gillade jag JTS-motorn bättre för att bottendraget var riktigt bra för en 2-litersmotor och trevlig över hela registret. Mitt val kan också påverkats av att TS-motorn var något strypt jämfört med de tidigare motorerna på 155 hk. Finns lite kommentarer kring jämförelsen i gammal tråd som jag startade för kanske 2 år sedan då medlemmar var inne och tyckte till med lite olika uppfattningar.

          Hans

          Alfa Romeo och Maserati från 60-, 70-, 90- och 00-talet

          #23149

          Effektsänkning Alfa 156 heter tråden
          https://www.alfaromeo.org/Forum/aft/1972

          Alfa Romeo och Maserati från 60-, 70-, 90- och 00-talet

          #23150
          Simon Bjerkborn
          Deltagare

            Tack för hjälpsamma kommentarer! Det blev en lokal Phase 1 (2.0 TS) som jag precis har tillbringat min första helg med: https://www.alfaromeo.org/Forum/aft/5747

          Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.