GTV6 2,5 Grand Prix

Published by Torbjörn Havn on

Forum Allmänt GTV6 2,5 Grand Prix

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23151
    Torbjörn Havn
    Deltagare

      Hei!
      Som kjent produserte Alfa Romeo ca 800 stykker GTV6 2,5 Grand Prix mot slutten av modellens levetid. Hovedsakelig for Sveits, Benelux og Sverige. Australia fikk også endel biler helt på slutten, alle røde med høyreratt og uten Grand Prix stripen.
      Kildene er ikke enige, noen sier at 18 GP ble solgt i Sverige, andre 25.
      Er det noen som vet?
      Basert på bilder fra treff osv skulle man tro at det var solgt flere enn 25 GP i Sverige i 1986/87…
      Alfahilsen fra Norge
      Torbjørn

      #23152
      Lars Narvselius
      Deltagare

        Hej Torbjörn!

        Den info jag fick när jag extraknäckte på en Alfafirma i Malmö var att det kom ca 20 stycken GP som 1987-års modell. Av dessa var ca 15 svarta, tre ska ha varit röda och sedan är jag osäker om det var en silver eller två. Alla var spelade från fabrik, så man kunde bara välja de som fanns på “lager”, så att säga. Försäljningen gick sådär, tills det blev känt att det var den sista årsmodellen. Då steg intresset och priset – den sista GP:n som jag vet var till salu hade ett listpris på 164.000 :-.

        GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16

        #23153
        Torbjörn Havn
        Deltagare

          Hei Lars, og tack for svar.
          Jeg så en oversikt (et register) over GTV6 i Sverige på en forumtråd et sted, og det var overraskende mange GP synes jeg. Men antallet du nevner stemmer jo med det jeg har funnet andre steder, så det er nok riktig.
          Vi i Norge er litt misunnelig på at dere fikk kjøpe nye GP i 1986/87, modellen kom aldri til Norge! Et par biler har kommet til Norge i løpet av årene, men det er sjelden vare.

          #23154
          Lars Narvselius
          Deltagare

            Ja, i Sverige hade vi då den synnerligen dynamiske Jürgen Schopenhauer som försäljningschef. Vi har mycket att tacka honom för i Alfa-väg. Grand Prix-modellerna är en sådan sak!

            Du har inte en kopia av det registret? Vore ju fantastiskt om det fanns riktigt statistik.

            GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16

            #23155
            Torbjörn Havn
            Deltagare

              Det var dessverre inte något riktigt register. Det var en forumtråd hvor eieren skrev inn sin bil, og hvor man bodde. Men inget chassisnummer, registreringsnummer eller lignende Jeg skal se om jeg finner igjen tråden, men du har sikkert sett den tidligere.

              I Norge har vi nå fått muligheten til å søke på biler, deler av chassisnummer etc, så der har vi full oversikt over alle GTV6 som finnes, enten på skilt eller avregistrerte. Det finnes inte något slikt i Sverie?

              #23156
              Torbjörn Havn
              Deltagare
                #23157
                Besar Jashanica
                Deltagare

                  I en tidning jag har hemma står det att det togs in 20 GP till Sverige, vet ej om det stämmer.
                  Sen hur många som försvunnit och tillkommit… :/

                  https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34634

                  GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

                  #23158
                  Torbjörn Havn
                  Deltagare

                    Tusen takk for den testen fra Automobil! Jeg trodde jeg hadde lest alt fra Automobil om GTV6, men den der hadde jeg missad!

                    #23159
                    Lars Narvselius
                    Deltagare

                      Torbjörn, du kan använda dig av https://www.car.info. Här kan du söka på det mesta; exempelvis biltyp, årsmodell mm och du får dessutom upp en snygg karta över Sverige så att du kan se var i landet bilarna är registrerade.

                      GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.