GTV6 GP -85 på Gotland?

Published by Ayhan Dizdar on

Forum Allmänt GTV6 GP -85 på Gotland?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Ayhan Dizdar
    Deltagare

Hej,

Är lite nyfiken på en GTV 6  GP -85 som finns till salu på blocket på Gotland. Undrar om det är någon som känner till denna bil och vad det är för status på den?

ciao

Ayhan

Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019

Peter Braun
      Deltagare

Den är ju snuskigt billig. Ser bra ut men jag tror inte färgen är orginal. Men för dem pengarna så är det bara att köpa och göra din livs affär även om du kanske skulle behöva lägga lite pengar på den. 

Lars Narvselius
        Deltagare

Ayhan, det där tvivlar jag på. Stripen ser inte rätt ut, och avsaknaden av märken efter gummispoilern visar att bilen varit renoverad. Fälgarna kan ju ha försvunnit på olika sätt – 85:ans var inte alltför roliga enligt min mening. Det ser mer ut som en vanligt GTV6:a där man fixat GP-paket i efterhand. Inte en dålig bil för det, men…

Mjae, är lite skeptisk.

Be om ett scannat registreringsbevis innan du åker dit – står det inte “Grand Prix” så är det inte en original.

GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16

Mats Forssén
          Moderator

Inlägg av Lars Narvselius på 2014-07-03 09:01

Ayhan, det där tvivlar jag på. Stripen ser inte rätt ut, och avsaknaden av märken efter gummispoilern visar att bilen varit renoverad. Fälgarna kan ju ha försvunnit på olika sätt – 85:ans var inte alltför roliga enligt min mening. Det ser mer ut som en vanligt GTV6:a där man fixat GP-paket i efterhand. Inte en dålig bil för det, men…

Mjae, är lite skeptisk.

Be om ett scannat registreringsbevis innan du åker dit – står det inte “Grand Prix” så är det inte en original.

Man kan kolla i Transportstyrelsens app och se att det står ALFA ROMEO GTV6 2.5 GP som fabrikat på denna bil vilket pekar på att det är en GP (även om Transportstyrelsens info varit fel förr…). Där står även MRÖD som färg så det kan vara originalfärg.

Att fälgarna inte är original kan stärka tron att det är en äkta GP eftersom de (eller i varje fall många av dem) levererades med TRX-fälgar. 
            Dvs som var mm-baserade vad det gäller diametern inte tum vilket gör att det är svindyra däck till dem. Därför har många valt att köpa nya fälgar och däck istället för mindre kostnad av vad bara nya TRX-däck hade kostat.

Trots detta var jag också skeptisk till att det inte är en äkta GP och Googlade för att se bild på GP-spoilern och det verkar finnas rätt många GP utan spoiler vilket får mig att tro att inte alla hade denna från början.

Å andra sidan så ska väl ett GP-kit innehålla stora “dimljus” fram vilket denna inte har.

För mig spelar det ingen roll om det är en GP eller inte, det viktiga är skicket på bilen.
            Är den så fin som den ser ut på bilderna verkar det väldigt prisvärt.

Peter Braun
            Deltagare

Att färgen är samma hos transportstyrelsen betyder inte att det är orginal. Man kan omregisrera efter omlakeringen. Min var svart från början men grön nu vilket även står i papprena. 

Oavsett om det är en riktig GP eller ej så är detta ett kap om skicket är bra. 

Mats Forssén
              Moderator

Inlägg av Peter Braun på 2014-07-03 10:44

Att färgen är samma hos transportstyrelsen betyder inte att det är orginal. Man kan omregisrera efter omlakeringen. Min var svart från början men grön nu vilket även står i papprena. 

Hade ingen aning om att det gick att ändra färg i regbeviset, skulle man även ha kunnat lägga till “GP” i slutet på beteckningen i efterhand?

Men jag håller som sagt med, priset är helt rätt ifall skicket är bra.

Patrik Karlsson
                Deltagare

Inlägg av Peter Braun på 2014-07-03 10:44

Håller med! Blir nästan frustrerad när jag ser att bilen fortfarande ligger kvar på annons. GTV6:an verkar inte vara så eftertraktad just nu…

Alfa Romeo GTV6 -86 166 3.0 -99

om man är intresserad av bilen kan man ju ringa säljaren. Kan ju hända att han/hon vet nåt.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Ayhan Dizdar
                  Deltagare

Tack för bra input, väntar på svar från säljaren.

Så vi får se om det kommer fram någon matnyttig info.

Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019

Passa på att fråga om mätarställningen. Det är ju valt 22500-22999 mil på annonsen. På transportstyrelsen står det att den på senaste besikting hade strax under 30000 Km… alltså 3000 mil. Kan vara att det bytts nån mätare nån gång. Dock bra att veta vad som är riktigt.

Johan Bergils
                    Deltagare

Inlägg av Claes-Peter Lindner på 2014-07-03 13:23

om man är intresserad av bilen kan man ju ringa säljaren. Kan ju hända att han/hon vet nåt.

Haha!

Henrik Lindgren
                      Deltagare

Mätaren går bara till 9999 mil och börjar sedan om. Så den har nog gått 23000 mil men på en sån här gammal bil spelar det inte så stor roll.

//Henrik

Ayhan Dizdar
                        Deltagare

Har fått lite mer info nu.

det skall vara en äkta GP och den inhandlades i Jönköping. Det finns ett par mindre rostpunkter på bilen. Lättare synkproblem i 2:an.  Lite obalans i kardanen. I övrigt är går motorn fint,  rak i karossen, stabil i chassie samt fin och komplett inredning. Kulören är original men omlackerad för några år sedan. Har varit anställd de två senaste åren.

jag undrar om det är knepigt att balansera kardanen på GTV:n?

Har även surfat lite och sett att alla GP inte har gunnispoilern bak, så jag anar att tidigare modeller av GP:n inte hade en sådan. Eller kan det variera på olika marknader.

Är det någon i klubben som bor i Visby området som skulle kunna tänka sig att titta på bilen åt mig om det blir aktuellt ? Vill inte åka från Helsingborg bara för att upptäcka att den är i sämre skick än vad den verkar. 

En sista fråga; tycker ni det är en styggelse att lacka om bilen i en annan kulör än original?

ciao

Ayhan

Peter Braun
                          Deltagare

Slå till. Det är kaffepengar om du vill ha en GTV6:a. Var är rosten? Inget fel att lacka om så länge det blir bra. Min är racing green metallic. Snyggt som fan tycker jag. 

jag antar att om den bilen stått på fastlandet så hade den varit såld för länge sen. Om den med det höga miltalet fortfarande ser fräsch ut innuti måste den vara välvårdad. Inredningen i en Gtv 116 är inte outslitlig. Men räkna inte med att en GTV6 GP för 25000 är utan fel o skavanker. Men även om du lägger lika mycket till för att få den iordning så är det ju ok. Det enda jag skulle vara orolig för på den bilen är rosten. Om du kan säkerställa att den inte kommit för långt skulle ialla fall jag inte vara speciellt orolig för det övriga. Man bör nog kolla lite under plastkjolarna. Men även med lite rost verkar bilen va ett möjligt fynd. Fortfarande förbryllar eller snarare förvånar miltalet en aning. 23000 mil är mycket för en Gtv…

Den ser ju kanon ut på bilderna. Färgen håller. Alla Gtver behöver inte se ut som racerbilar

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.