Guilietta 2,0 JTDm -11
Published by Peter Andersson on
- Detta ämne har 8 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 28 december, 2015 kl. 13:11 av Peter Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
22 december, 2015 kl. 14:57 #17330
Hej.
Såg en annons på blocket och blev sugen på att byta 156an mot en Guilietta. Just denna Guilietta har 2 liters dieseln med 140hk.
Vad finns för åsikter om denna diesel (bra som dåligt)
Är det samma motor som 170hk men med annan mjukvara?
Vad ligger en ärlig pendlarförbrukning på?
Kända fel eller dyra servicar som man ska kolla upp innan ev köp.
MVH
Peter
22 december, 2015 kl. 17:31 #17331Har gjort samma byte och konstaterar att Giulietta är en bra mycket modernare bil, tystare, “mera perfekt” men också lite tråkigare. Över 7 000 mil låg min förbrukning på 0,61, antingen i stad eller på motorväg i ytterfil. Inga kända modellspecifika fel vad jag vet. Bra väghållning, min gick 10 000 mil utan att så mycket som hosta tail, bensin och service var vad som behövdes. Rekommenderar å det varmaste att köpa till en KCR-dieselbox (har en bet till salu) 😉 ger bättre gasrespons, bättre både vrid och toppeffekt – och lite ca 5% lägre förbrukning.. 170 hkr har samma grundmotor, lite mindre turboaggregat och något annorlunda lappning. Bättre vrid än starkare motorn, mindre toppeffekt.
22 december, 2015 kl. 19:23 #17332Jag har nu min andra Giulietta. Jag tycker dessa bilar har varit bra och relativt felfria bruksbilar. Inga moderna bilar har väl charm som min Bertone man jag trivs bra med Gulietta. Jämfört med många bilar som ex Vi bilägare kört som långtestvagnar är kvaliteten bra, några få garantifel har jag råkat ut för under första året. Tilläggas ska då att jag är petig när jag köper ny bil. Min första Giulietta var en multiair (170 hk), den var omöjlig att köra under cirka 0,7 l/mil. Nuvarande diesel (140 hk) kan man köra enligt norm. Jag kör nog med högre hastighet med dieseln men har aldrig kommit över 0,55 l/mil mellan takningarna.( banmöte ger 1,4 l/mil m dieseln, 2,0 l/mil med multiair) Under de drygt 3000mil/1,5 åt jag haft bilen är nog snittet cirka 0,52 l/mil. Totalt trivs jaf bättre med dieseln. Härlig även på långfärden med mycket bra vrid.
MVH
Per Jogfors
23 december, 2015 kl. 09:43 #17333Kan rekommendera. Vi har precis bytt ut vår 105 hp diesel (125 med box). Oerhört snål klart under 0,5 i blandad körning. Stockholm – Danmark t.o.r. på en tank. Inga fel utöver garanti (strålkastarspolare). Piggare än man tror och klart långfärdsduglig. En riktig laståsna också eftersom den rymmer mer än 147, nästan som en SW. Vi har köpt en QV nu. Oerhört snabb, ganska törstig och i grunden samma känsla som miljödieseln. Skulle gissa att Du blir nöjd oavsett modell eftersom kvaliteten är klart bättre än i någon Alfa vi haft (2 st av 42 alfor totalt!!)
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
23 december, 2015 kl. 13:47 #17334Kan bara instämma med föregående talare. Jag har en 2011 140 hk JDTm och har inte haft några problem med bilen förutom att plastlocken till strålkastarspolaren ramlar av. Första gången gick det på garantin, andra gången fick jag betala 570 kr för en sketen plastbit som sedan ska lackas!
Kamremmen ska bytas vid 14000 mil eller 5 år (4 år under “hårda förhållanden”, tex kallt klimat). Stor service med kamrem, vattenpump och hela kittet kostade 14000.
Går det så går det...
23 december, 2015 kl. 17:28 #17335Har precis bytt MiTon till en Guilietta 1.4 TurboBenzina (120 Hk) -15. Ett stort lyft mot MiTon även om den hade 130Hk MultiAir.
Den här snittar jag 0.7 Stadskörning och motorväg upp till frugan i Linköping låg den på 0.66 och då var det mycket kökörning genom Göteborg. Så tog ett tag innan snittet trilla ner. Den känns lika välbyggd som 159an , mer en så kan jag inte uttala mig efter 150 mil.
23 december, 2015 kl. 21:54 #17336Har sedan 4 månadre tillbaka en Giulietta 2.0 Jtdm – 13 170 hk med TCT-låda. Sålde min 159:a tiil förmånd för denna Giulietta. Kan bara instämma med föregående inlägg. Är mycket nöjd. Har funkat felfritt hitills förutom batteriet som pjade men det byttes på garantin. Trots att jag inte direkt ekonomikör ligger förbrukningen i snitt på 0.55. På långkörning landsväg har jag varit nere i 0.47. 170 hk-motorn känns väl så pigg som 159:an med 210 hk dieseln. Före jag köpte Giuliettan läste jag en del tester. Det fick mig att nästan att välja något annat märke då alfan som vanligt blev ganska kapad. I stort sett alla jämförbara bilar klår den klart i ett test. Jag håller dock inte med. Hade en Golf som hyrbil i jobbet för ett tag sedan och jag är inte lika imponerad som alla testare. Lite högre finnish på inredningen i Golfen än i Giuliettan men annars föredrar jag alfan i allt annat.
Janne
janne
25 december, 2015 kl. 10:01 #17337Jag hade en sån giulietta 2.0jtdm med 140hk och det var riktig snålbil.Jag kunde gå under 0.40 vid 90km,medan stadskörning hamnade mellan 0,50 till 0.60 beror på körning.
28 december, 2015 kl. 13:11 #17338Tack för alla åsikter!! Återkommer om det blir något köp. Letar vidare efter ett ex med mindre mil på mätaren.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.