Gulietta 1.6 JTDm

Published by Per Liljeqvist on

Forum Allmänt Gulietta 1.6 JTDm

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Per Liljeqvist
    Deltagare

En kompis till mig har äntligen förstått det här med Alfa. 

Vi var och provkörde en MiTo med 1.4-motorn på 135 hk. Han var lyrisk till “D”-läget. 

Nu har han så smått sneglat lite på en Gulietta med 1.6 liters dieselmotor. Den skall enligt spec ha 105 hästar. Det borde inte vara några problem att med en effektbox skrämma upp den motorn till en 140 hk men frågan kvarstår, hur kul är Guliettan i dieselutförande? 

Per Liljeqvist
      Deltagare

Bilen han sneglar på är denna;

http://www.blocket.se/goteborg/Alfa_Romeo_Giulietta_1_6_JTDm__105hk__62842414.htm?ca=23_3&w=3

Någon som vet något om den?

Jag kör en standard Giulietta 1,6 Jtdm med 105 HK och 320 Nm. Det förhållandet att det är 320 Nm gör att den känns piggare än effekt siffran antyder. Jämfört med ex-vis en 105 HK dieselgolf är den en racer.

Håkan Andersson
        Deltagare

Familjens Giulietta var 105 hp. Med box 125. Blir ungefär som Dynamic i Normalläget. Finns ingen anledning att jaga fler hästar. Var märkligt liten skillnad mot Giulietta QV innan jag mappade om QV:n och fick liv i alla hästar.  Alfa miljödiesel rekommenderas varmt. Behöver inte ens chiptrimmas för att vara en trevlig kamrat

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.