Hålla rent lackade bromsok?

Published by Gustav Holmdahl on

Forum Allmänt Hålla rent lackade bromsok?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

Tjena!

Beställde röda fina bromsok till min Giulia men börjar nästan ångra mig att jag inte valde svart. Hur håller jag rent bromsoken så de inte blir skitiga av bromsdamm stup i kvarten? Går det att vaxa bromsoken med något bra vax, eller blir de för varma? Vid inspirerad körning så dammar det en del av klossarna.

Giulia 20 Super

Mats Forssén
      Moderator

Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-06-21 12:30

Tjena!

Beställde röda fina bromsok till min Giulia men börjar nästan ångra mig att jag inte valde svart. Hur håller jag rent bromsoken så de inte blir skitiga av bromsdamm stup i kvarten? Går det att vaxa bromsoken med något bra vax, eller blir de för varma? Vid inspirerad körning så dammar det en del av klossarna.

Grattis Gustav! 

Både till Giulian och till vinsten i veckans i-landsproblem 

Inlägg av Mats Forssén på 2017-06-21 14:27

Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-06-21 12:30

Tjena!

Grattis Gustav! 

Både till Giulian och till vinsten i veckans i-landsproblem 

Hahahaha…! Men vi har ju alla våra ok att bära, som det lyder i det gamla talesättet!! Ha en härlig Alfasommar!

/Christer

Jo, jag har läst om samma frågeställning i Giuliaforumet… men tror ingen hade en bra lösning. Dammar bra från beläggen. Om du vaxar bör dammet sitta lösare, enklare spola av. Borde nog tåla värmen…

Det finns väl speciella rengöringsmedel för detta?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Gustav Holmdahl
        Deltagare

Grava I-landsproblem  Testar med Pingens Polish & Sealant enligt deras tips. Har det hemma så jag börjar med det.

Giulia 20 Super

Pär Albrektsson
          Deltagare

Vadå I-landsproblem? Fina rena röda bra bromsande brrembo-ok är väl en del av baskraven i livet 🙂
            På tidigare 159:an och på nuvarande Giuliettan får de en lätt polish och ett lager kvalitetsvax i samband med byte till sommarhjulen. Håller sig sedan fina och lättvättade under sommaren.

Non porto gioielli li guido...

Jocke Bolling
            Deltagare

Finns väl alternativ av bromsbelägg som inte dammar lika mycket?

David Wallefelt
              Deltagare

Ha, med lackade borde det väl inte vara några problem…

Jag som har “råa”‘ aluminium-ok på min 159, hur ska jag kunna få någon puts och studs på dem??? Tips mottages tacksamt!

156 SW GTA
                MiTo 1.4 Multijet
                156SW 2.0 JTS

Martin Lembke
                Deltagare

Bromsar man mindre så dammar det mindre 🙂

Stämmer nog bra, men….
                  Han har väl en bil som inspirerar till att gasa på lite, och det gör att man bör bromsa desto mera. = bromsdamm. ?

Men jag har läst att det avtar lite när bromsarna blivit “inkörda”

http://www.giuliaforums.com/forum/481-alfa-romeo-giulia-quadrifoglio/9746-holy-brake-dust.html
                  Här var tråden jag pratade om. Enl dem så fungerar en vaxning, en påstår att lacken ska vara “hal” från början för att göra att damm ej fastnar.

Crister Borg
                  Deltagare
                    Thomas Sjölin
                    Deltagare
                      Nihat Dizdar
                      Deltagare

Har kört drygt 1430 mil och jag har inga problem med att hålla mina röda bromsok rena. Spolar av med högtryck när jag tvättar bilen.

Nihat Dizdar

Magnus Westin
                        Deltagare

Enig med Nihat. Spruta fälgrengöring där också och spola med högtryck så är det problemet ur världen. Glad midsommar

Mamge 

Mange W

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.