Halvljusautomatik Alfa Spider 1988

Published by Björn Selander on

Forum Teknik Halvljusautomatik Alfa Spider 1988

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Björn Selander
    Deltagare

Hej!

Jag har en Alfa Spider från 1988. Den gick inte igenom besiktningen pga att halvljusautomatiken går igång på strålkastarna fram men inte bak. Vrider jag däremot spaken till ljus fungerar ljuset både fram och bak. Detta fick jag en två på. Enligt personalen på Besikta i Lomma kan man inte koppla bort halvljusautomatiken helt, dvs att ljuset inte startar med bilen för att denna årsmodell hade halvljusautomatik.

Vad kan vara fel? Sitter det ett relä någonstans till detta?

Mvh Björn Selander

Thomas Sjölin
    Deltagare

Tycker det låter lite märkligt då ingen automatik behövs längre. Självfallet är något fel om det blir så men att bilen blir underkänd har jag svårt förstå om ljuset fungerar som det ska när man vrider på det.

Jag har lite dålig koll på hur automatiken var gjord -88…
    Men på tidigare bilar var det eftermonterat 3 relän samt ett motstånd. Ett av reläna aktiverade bakjuset. Det andra halvljusrt och det 3:e släckte halvljuset när helljus aktiverades (ljustutan?)

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Björn Selander
    Deltagare

Hej Christer!

Tack för ditt svar. Vet du var någonstans dessa reläer sitter? Är det vi säkringarna eller någon annanstans?

Mvh Björn Selander

Björn Selander
    Deltagare

Hej Thomas!

Tack för dit svar. Jag tycker också det är märkligt men jag är inte insatt i detaljerna kring reglerna. Vet du mer om reglerna så får du gärna hänvisa mig till var man kan läsa mer. Eller om du har någon som jobbar med detta.

Mvh Björn Selander

Thomas Sjölin
    Deltagare

Nej, jag kan inte reglerna så väl kring detta. Tycker bara det låter märkligt, särskilt med tanke på att många moderna bilar åker omkring med så kraftigt DRL-ljus att de inte märker de inte har halvljuset på ens på mörka obelysta vägar.

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21367
    Här finns lite snack om den automatik jag tänkte på

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Björn Selander
    Deltagare

Hej Christer!

Tack för detta. Det ser ut att kunna vara det som är felet. Jag skall genast ta tag i det å fort jag kommer till garaget.

/Björn Selander

Göran Eriksson
    Deltagare

Kolla sladdarna vid säkringsdosan. Halvljusautomatiken är eftermonterad och sitter med skarvklämmor på ledningarna till parkering och halvljus vid säkringsdosan. Det blir ofta dålig kontakt vid skarvklämmorna.

Björn Selander
    Deltagare

Har varit i garaget. Jag har letat reläer och porslinsgrejer men hittar inget i motorutrymmet eller i bilen vid säkringsdosan. Jag har bara ett relä i motorutrymmet men det går till kupebelysningen och är ett fördröjningsrelä. Har även haft ner en del av inredningen under handsfacket och mattan in mot mittkonsollen utan lycka.

Det sista jag gjorde var att ta av befintliga reläer i säkringsdosan ett i taget och kollade belysningen fram. Det hände inget, dvs ljuset slocknade inte, alltså fel reläer.

Någon mer som har några ideer? Nästa gång skall jag kolla eventuella skarvningar på sladdarna till säkringsdosan.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.