Handelsbränsle Aspen
Published by Micha Grönvalls on
› Forum › Bankörning › Handelsbränsle Aspen
- Detta ämne har 26 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 3 december, 2015 kl. 10:43 av
Mats Forssén.
-
FörfattareInlägg
-
22 september, 2015 kl. 11:36 #42303
Jag ska mappa om min motor för Aspen http://www.trendab.se/aspen-r-102-o…c-171.aspx
Jag förutsätter eftersom det tillåts i mängder av SBF klasser och används flitigt i rally, STCC etc att vi också godkänner det som handelsbränsle men vi kan ju ändå ha en tråd att prata om det i. Orsaken till att jag ska byta är att jag är trött på att alla felsökningar som jag gjort denna och tidigare säsonger alltid ska gå via frågeställningar om bränslets kvalitet, något som har varit katastrof med E85 som dessutom sabbat alla komponenter löpande men som även gäller bensin i en inte försumbar utsträckning.
Micha
Hörde jag någon säga tävling ?
22 september, 2015 kl. 12:17 #42304jag har inget att invända mot att tillåta aspen. men du får gärna berätta mera kring vilka problem du haft med e85 och bensin också, det är ju alltid bra att dela erfarenheter.
22 september, 2015 kl. 14:06 #42305E85 äter allt i sin väg, jag har bytt spridare och bränsleledningar flera ggr. Tankskum rekommenderas att byta varje år och att tömma varje gång det ska stå mer än ett dygn för att hälla i bensin istället. Bytte bränsletrycksregulator nyligen av andra skäl och vid isärtagning av den gamla såg det för jävligt ut. Dessutom suger E85 åt sig vatten snabbare än en A-lagare dricker folkis. Man kan inte ens ha dunkar stående mellan racen utan att ta risker. Detsamma händer på mackarna, en mack som inte omsätter stora mängder och fyller ofta får stor vatteninblandning. Halva året är dessutom bensininblandningen snarare 30% än 15% så den varierar. Det drar mycket mer så tanken ska vara större och man ska släpa på mer. Till Kinnekulle hade jag 180 liter i bagaget. Till det så krävs egentligen att man anpassar kompressionsförhållandet specifikt till E85, iaf om man vill ha ut max av den möjliga effektökningen. De enda plus jag märkt är att den kyler bra och att man vid rätt omständigheter får högre effekt.
Sist men inte minst är avgaserna förjävliga, man blir illamående av dem, kommer lite in i bilen känner man det och att stå i avgasdimma i garaget en kall vinterkväll är omöjligt.
Bensin 98 är på väg att fasas ut, på mindre mackar finns bara 95. På sommaren är där 15% etanol och på vintern 7% så den är inte heller konstant. Sen ska man hålla på att slabba med oktanbooster för att få den användbar. Etc etc.
Sen kommer ju miljöargumentet på det.
Hörde jag någon säga tävling ?
22 september, 2015 kl. 15:40 #42306Bra sammanfattning av bränsleläget!
Ser ut att bli en punkt för reglementesgruppen eftersom nuvarande och strax inaktuella reglemente säger:
BRÄNSLE
Tillåtna bränslen: Handelsbensin max 99 oktan eller E85. För dieselbil krävs dispens från
tävlingsledning. I vilken klass dieselbil skall köra i bestäms av tävlingsledningen.Om jag inte minns alldeles fel så var tanken (sic!) att all soppa skulle vara tillgänglig direkt från macken. Således att varken Aspen eller tillsatser vara tillåtet. Men det ska ju plockas fram ett nytt reglemente för kommande treårsperiod.
/Bakåtsträvaren
22 september, 2015 kl. 15:59 #42307Känner igen det där nu, var nog med och skrev det, 99 oktan var för att rymma V Power. Men det nya reglementet gäller väl from nästa år, eller tänker jag fel?
Jag förutsätter iaf att vi kommer godkänna Aspen from nästa år med hänvisning till att övrig motorsport och SBF samt Fia gör det. Blir det inte så får jag väl hoppa nästa säsong
Hörde jag någon säga tävling ?
22 september, 2015 kl. 17:48 #42308Här är en till som vill ha igenom det till reglementet!
Tänkte också köra med Aspen!
22 september, 2015 kl. 19:10 #42309ja, jisses micha du verkar haft verklligen alla världens bekymmer med e85 !
Att man skall ha anpassat sin motor med överladdning, högre kompressionsförhållande och tändning för kunna dra nytta av e85 är ju själva poängen. aspen har nog betydligt högre koll på distributionskedjan än okq8 …
jag har också lämnat in två förslag till reglementsgruppen som jag gärna skulle vilja ha slutgiltiga besked om. gäller tillåtna motorer och klasskalkylen. jag vet dock inte om det finns intresse att diskutera här ?
22 september, 2015 kl. 22:18 #42310Aspen 98 kan köpas på flera mackar på pump. Således borde det klassas som handelssoppa. Finns i alla fall på fleratlet mackar runt Göteborg. Används mycket till båtar tex.
Giulia 20 Super
22 september, 2015 kl. 22:22 #42311Inlägg av Gustav Holmdahl på 2015-09-22 22:18
Aspen 98 kan köpas på flera mackar på pump. Således borde det klassas som handelssoppa. Finns i alla fall på fleratlet mackar runt Göteborg. Används mycket till båtar tex.
Soppan i fråga nu är på 102 oktan, mig veteligen är det typ Trendabisch och inte mackar som har den typen, men jag kanske misstar mig
22 september, 2015 kl. 23:11 #42312herregud aspen är väl miljöbensin så då borde det väl vara ok!!!!!!! bara en liten fråga vad kostar den per liter. Tänker den får ju inte bli kostnadsintensv dvs att man måste köpa dyr soppa när alla mappar för bränslet de är dyr lek ändå
23 september, 2015 kl. 00:44 #42313Inlägg av Sune Svensson på 2015-09-22 23:11
herregud aspen är väl miljöbensin så då borde det väl vara ok!!!!!!! bara en liten fråga vad kostar den per liter. Tänker den får ju inte bli kostnadsintensv dvs att man måste köpa dyr soppa när alla mappar för bränslet de är dyr lek ändåTrendab säljer 25l för 950:-
Det blir 38:-/litern
23 september, 2015 kl. 09:07 #42314Det finns fler ställen att handla, jag har kommit fram till att det kostar dubbelt så mycket som soppa och att eftersom vi kör så sällan är det ingen större sak i helheten.
Hörde jag någon säga tävling ?
23 september, 2015 kl. 09:12 #42315Inlägg av Benny Steen på 2015-09-22 19:10
ja, jisses micha du verkar haft verklligen alla världens bekymmer med e85 !
Att man skall ha anpassat sin motor med överladdning, högre kompressionsförhållande och tändning för kunna dra nytta av e85 är ju själva poängen. aspen har nog betydligt högre koll på distributionskedjan än okq8 …
jag har också lämnat in två förslag till reglementsgruppen som jag gärna skulle vilja ha slutgiltiga besked om. gäller tillåtna motorer och klasskalkylen. jag vet dock inte om det finns intresse att diskutera här ?
Reglementesgruppen har fått dina förslag och tittar på dem. Ingen idé att diskutera frågorna här, då blir det aldrig något resultat. Aspenfrågan var inte viftad som en reglementesfråga utan mer som en bra kontra dåligt etc. Jag förutsätter att vi får köra på den redan men det gör jag inte som medlem av reglementesgruppen.
Hörde jag någon säga tävling ?
23 september, 2015 kl. 09:56 #42316Inlägg av Micha Grönvalls på 2015-09-23 09:12
Reglementesgruppen har fått dina förslag och tittar på dem. Ingen idé att diskutera frågorna här, då blir det aldrig något resultat.
All heder åt reglementesgruppen och jag vet att alla gör det här ideelt på sin fritid och vi som sitter lite offside är tacksamma för jobb som ni lägger ner.
Men den obefintliga återkoppling och att mitt förslag blivit omformulerat till att betyda något helt annat, gör att jag är lite grumpy (mer än annars…)
Jag ser hellre en öppen debatt än slutna möten./B
23 september, 2015 kl. 10:10 #42317Omformulerade? Nu blir jag osäker, eftersom det är mitt i processen vore det fint om du kunde skicka dem till mig på Messenger precis så som du vill formulera dem?
Hörde jag någon säga tävling ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.