Handelsbränsle Aspen

Published by Micha Grönvalls on

Forum Bankörning Handelsbränsle Aspen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Micha Grönvalls
    Deltagare

Jag ska mappa om min motor för Aspen http://www.trendab.se/aspen-r-102-o…c-171.aspx

Jag förutsätter eftersom det tillåts i mängder av SBF klasser och används flitigt i rally, STCC etc att vi också godkänner det som handelsbränsle men vi kan ju ändå ha en tråd att prata om det i. Orsaken till att jag ska byta är att jag är trött på att alla felsökningar som jag gjort denna och tidigare säsonger alltid ska gå via frågeställningar om bränslets kvalitet, något som har varit katastrof med E85 som dessutom sabbat alla komponenter löpande men som även gäller bensin i en inte försumbar utsträckning.

Micha

Hörde jag någon säga tävling ?

Benny Steen
      Deltagare

jag har inget att invända mot att tillåta aspen. men du får gärna berätta mera kring vilka problem du haft med e85 och bensin också, det är ju alltid bra att dela erfarenheter.

Micha Grönvalls
        Deltagare

E85 äter allt i sin väg, jag har bytt spridare och bränsleledningar flera ggr. Tankskum rekommenderas att byta varje år och att tömma varje gång det ska stå mer än ett dygn för att hälla i bensin istället. Bytte bränsletrycksregulator nyligen av andra skäl och vid isärtagning av den gamla såg det för jävligt ut. Dessutom suger E85 åt sig vatten snabbare än en A-lagare dricker folkis. Man kan inte ens ha dunkar stående mellan racen utan att ta risker. Detsamma händer på mackarna, en mack som inte omsätter stora mängder och fyller ofta får stor vatteninblandning. Halva året är dessutom bensininblandningen snarare 30% än 15% så den varierar. Det drar mycket mer så tanken ska vara större och man ska släpa på mer. Till Kinnekulle hade jag 180 liter i bagaget. Till det så krävs egentligen att man anpassar kompressionsförhållandet specifikt till E85, iaf om man vill ha ut max av den möjliga effektökningen. De enda plus jag märkt är att den kyler bra och att man vid rätt omständigheter får högre effekt.

Sist men inte minst är avgaserna förjävliga, man blir illamående av dem, kommer lite in i bilen känner man det och att stå i avgasdimma i garaget en kall vinterkväll är omöjligt.

Bensin 98 är på väg att fasas ut, på mindre mackar finns bara 95. På sommaren är där 15% etanol och på vintern 7% så den är inte heller konstant. Sen ska man hålla på att slabba med oktanbooster för att få den användbar. Etc etc.

Sen kommer ju miljöargumentet på det.

Dan-Erik Hansson
          Deltagare

Bra sammanfattning av bränsleläget!

Ser ut att bli en punkt för reglementesgruppen eftersom nuvarande och strax inaktuella reglemente säger:

BRÄNSLE
            Tillåtna bränslen: Handelsbensin max 99 oktan eller E85. För dieselbil krävs dispens från
            tävlingsledning. I vilken klass dieselbil skall köra i bestäms av tävlingsledningen.

Om jag inte minns alldeles fel så var tanken (sic!) att all soppa skulle vara tillgänglig direkt från macken. Således att varken Aspen eller tillsatser vara tillåtet. Men det ska ju plockas fram ett nytt reglemente för kommande treårsperiod.

/Bakåtsträvaren

Micha Grönvalls
            Deltagare

Känner igen det där nu, var nog med och skrev det, 99 oktan var för att rymma V Power. Men det nya reglementet gäller väl from nästa år, eller tänker jag fel?

Jag förutsätter iaf att vi kommer godkänna Aspen from nästa år med hänvisning till att övrig motorsport och SBF samt Fia gör det. Blir det inte så får jag väl hoppa nästa säsong

Robin Nyquist
              Moderator

Här är en till som vill ha igenom det till reglementet! 

Tänkte också köra med Aspen!

Benny Steen
                Deltagare

ja, jisses micha du verkar haft verklligen alla världens bekymmer med e85 ! 

Att man skall ha anpassat sin motor med överladdning, högre kompressionsförhållande och tändning för kunna dra nytta av e85 är ju själva poängen.  aspen har nog betydligt högre koll på distributionskedjan än okq8 …

jag har också lämnat in två förslag till reglementsgruppen som jag gärna skulle vilja ha slutgiltiga besked om. gäller tillåtna motorer och klasskalkylen. jag vet dock inte om det finns intresse att diskutera här ?

Gustav Holmdahl
                  Deltagare

Aspen 98 kan köpas på flera mackar på pump. Således borde det klassas som handelssoppa. Finns i alla fall på fleratlet mackar runt Göteborg. Används mycket till båtar tex.

Giulia 20 Super

Robin Nyquist
                    Moderator

Inlägg av Gustav Holmdahl på 2015-09-22 22:18

Aspen 98 kan köpas på flera mackar på pump. Således borde det klassas som handelssoppa. Finns i alla fall på fleratlet mackar runt Göteborg. Används mycket till båtar tex.

Soppan i fråga nu är på 102 oktan, mig veteligen är det typ Trendabisch och inte mackar som har den typen, men jag kanske misstar mig

Sune Svensson
                      Deltagare

herregud aspen är väl miljöbensin så då borde det väl vara ok!!!!!!!   bara en liten fråga vad kostar den per liter.  Tänker den får ju inte bli kostnadsintensv dvs att man måste köpa dyr soppa när alla mappar för bränslet de är dyr lek ändå

Robin Nyquist
                        Moderator

Inlägg av Sune Svensson på 2015-09-22 23:11

herregud aspen är väl miljöbensin så då borde det väl vara ok!!!!!!!   bara en liten fråga vad kostar den per liter.  Tänker den får ju inte bli kostnadsintensv dvs att man måste köpa dyr soppa när alla mappar för bränslet de är dyr lek ändå

Trendab säljer 25l för 950:- 

Det blir 38:-/litern

Micha Grönvalls
                          Deltagare

Det finns fler ställen att handla, jag har kommit fram till att det kostar dubbelt så mycket som soppa och att eftersom vi kör så sällan är det ingen större sak i helheten.

Micha Grönvalls
                            Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2015-09-22 19:10

ja, jisses micha du verkar haft verklligen alla världens bekymmer med e85 ! 

Att man skall ha anpassat sin motor med överladdning, högre kompressionsförhållande och tändning för kunna dra nytta av e85 är ju själva poängen.  aspen har nog betydligt högre koll på distributionskedjan än okq8 …

jag har också lämnat in två förslag till reglementsgruppen som jag gärna skulle vilja ha slutgiltiga besked om. gäller tillåtna motorer och klasskalkylen. jag vet dock inte om det finns intresse att diskutera här ?

Reglementesgruppen har fått dina förslag och tittar på dem. Ingen idé att diskutera frågorna här, då blir det aldrig något resultat. Aspenfrågan var inte viftad som en reglementesfråga utan mer som en bra kontra dåligt etc. Jag förutsätter att vi får köra på den redan men det gör jag inte som medlem av reglementesgruppen.

Benny Steen
                              Deltagare

Inlägg av Micha Grönvalls på 2015-09-23 09:12 

Reglementesgruppen har fått dina förslag och tittar på dem. Ingen idé att diskutera frågorna här, då blir det aldrig något resultat.

All heder åt reglementesgruppen och jag vet att alla gör det här ideelt på sin fritid och vi som sitter lite offside är tacksamma för jobb som ni lägger ner. 

Men den obefintliga återkoppling och att mitt förslag blivit omformulerat till att betyda något helt annat,  gör att jag är lite grumpy  (mer än annars…)
                                Jag ser hellre en öppen debatt än slutna möten.

/B

Micha Grönvalls
                                Deltagare

Omformulerade? Nu blir jag osäker, eftersom det är mitt i processen vore det fint om du kunde skicka dem till mig på Messenger precis så som du vill formulera dem?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.