Handtaget för att justera stolens placering fram- och bak

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Handtaget för att justera stolens placering fram- och bak

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Ska montera nya stolar i min bertonekupé. Steg ett är att montera fast glidskenorna på stolen. Då infinner sig frågan: På vilken sida av stolen vill man ha handtaget? (Ja, ja. På undersidan, förstås. Så långt är det klart.) Men ska det sitta närmast kardantunneln eller närmast dörren? Är det en smaksak eller finns det hårda fakta att ta hänsyn till?

Stockholm

Sune Karlsson
    Deltagare

Det är väl på det hela taget en smaksak. Höger sida av båda stolarna känns rätt naturligt om man är högerhänt.

Går det så går det...

Sven Lennartsson
    Deltagare

Men sitter inte det handtaget oftast på stolarnas vänstersida?! Kanske ologiskt. Men vem har sagt att en bil alltid är en logisk konstruktion när det kommer till utformning och design.

Sven L

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Sven Lennartsson på 2016-04-03 21:25

Men sitter inte det handtaget oftast på stolarnas vänstersida?! 

Om handtagen oftast sitter på vänstersidan, törs jag inte uttala mig om. Men på originalstolarna till min bil sitter de på vänster sida.

De skenor jag köpt är dock konstruerade så att handtagen hamnar på olika sidor på de olika stolarna. Man kan med andra ord välja mellan att ha dem närmast dörren på varje sida eller närmast kardantunneln. 

Jag kom av helt andra skäl av mig med stolsfixandet idag. Men just nu lutar jag åt att ha handtagen närmast dörren. Det kommer då att innebära att handtaget sitter till vänster på förarsidan. Dvs på den stol som det oftast sitter någon, sitter handtaget som på originalstolen.

Stockholm

Thomas Sjölin
    Deltagare

Det är väl normalplaceringen på de flesta bilar. Om det sedan är idealet eller inte är en annan femma.

Igino Cazzola
    Deltagare

Om du sätter dem närmast kardan; ‘syns de mindre.

Jag är fullständigt Räserskadad

Robert Hultman
    Deltagare

Fast det visade sig att behöver lösa ett annat problem först:
    http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/3079/Default.aspx

Stockholm

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.