Handtvätt för Alfan

Published by Alice Havlickova on

Forum Allmänt Handtvätt för Alfan

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Alice Havlickova
    Deltagare

Tacksam för tips var man kan tvätta sin Alfa för hand utan att tvingas använda högtryckstvätt i Göteborg/Mölndal/Kungsbacka området.

Kontaktade kundservice på OKQ8 igår och fick svaret att alla deras stationer har högtryckstvätt av miljöskäl. Jag är införstådd att högtryckstvätten är effektiv mot smuts men alla fordon kanske inte ska tvättas på det här sättet. Hur gör alla andra med samma problem?
      Sporbilar, mc, vetranbilar etc…..Det är ju inte längre tillåtet att spola av/tvätta bilen med slang/högtryckstvätt på hemmaplan även om många fortfarande gör detta. På landsbygden väcker det kanske inte så mycket uppmärksamhet men det är inte lika lätt att göra detta i en storstad.

OKQ8 stationen i Kållered tipsade mig om kontakta stationen i Kungsbacka då de har en helt ny tvätthall. Ringde upp dem och fick svaret att man kunde tvätta bilen utan högtryck vilket helt går emot informationen från kundservice. Kungsbacka stationen nämnde att man kunde välja “sköjning” istället för högtryck.

Kontrollerade även med MrCap och Ditec och fick svaret att de använder sig av högtryckstvätt om man lämnar in bilen hos dem.

Hur som helst så är jag i behov av alla tips som jag kan få kring detta. Hjälp!

Tack på förhand!

Roland Ekström
      Deltagare

Varför kan man inte använda högtryckstvätt på veteranbilar, i alla fall efter 1930? Har gjort det i alla år utan problem.

Mvh
        Rolle på Österlen

I garaget just nu (maskinhall, loge m.m.):
        2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
        164 Super -94 V6 Busso
        164 Super -94 V6 Busso (fullt fungerande reservdelsbil)
        Chrysler Saratoga 2 d HT1958 original c:a 8200 mil sedan ny
        Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
        Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
        Jeep Cherokee XJ 1992 Fruns vinterbil
        Volvo BM LM 840
        Volvo BM T430

Claes Johnsen
        Deltagare

hur “högt” trycket blir beror ju på hur nära man står, så går väl att stå en liten bit längre ifrån för att minska trycket. Och har man en egen högtryck så går ju dem att munstycksjustera trycket(trycket o mängden…) för det mesta.

Alice Havlickova
          Deltagare

Jag har tvättat mina tidigare Alfor och andra bilar med både högtryckstvätt och med vanlig vattenslang så jag är väl bekant med båda sätten. Finns fördelar och nackdelar med båda alternativen och jag anser att man får väl själv avgöra vad som är bäst för sin egen bil. Min Giulietta tvättar jag med högtryckstvätt och det funkar bra.

Att hålla avstånd när man kör igång med högtrycken är en självklarhet och jag håller därför med dig Claes. Det är dock inte lika lätt att ändra på trycket ute i hallarna. Äger ingen högtryckstvätt i nuläget, men på min gamla Kärcher kunde man ställa om trycket. Har inga planer att köpa en ny, då det inte funkar att tvätta på sin egen tomt.

Fick rekommendationen av Alfa Romeo att denna Alfa inte skulle utsättas för högtrycktvätt och då ska man väl ändå följa rekommendationen anser jag.
            Hänvisar även till instruktionsboken att bilen ska tvättas med lågt tryck för vatten.

Alice Havlickova
            Deltagare

Det verkar som det löser sig till slut:-)
              Kundservice( OKQ8) hörde av sig idag och beklagade den missvisande informationen. Det går att välja “sköljning” som alternativ till högtryckstvätt i den nya tvätthallen i Kungsbacka.
              Tack till er som engagerade sig i ämnet.

Lars Narvselius
              Deltagare

Bra att det löste sig, Alice!

Det här med biltvätt på tomten har blivit lite omdiskuterat på sistone, men det finns inget allmänt förbud (ännu). Så här skriver exempelvis min kommun (Vellinge) om att tvätta hemma på tomten:

Var ska man tvätta sin bil?

Istället för tvätt på gatan är det bättre att tvätta bilen i en automatisk biltvätt eller “gör-det-själv-hall”. I dessa anläggningar renas tvättvattnet och avloppen är kopplade till oljeavskiljare.

Om man tvättar bilen hemma någon enstaka gång bör det göras på en gräsmatta, grusplan eller liknande där vattnet infiltreras och föroreningarna kan fångas upp istället för att rinna rakt ut till dagvattnet. Avfettningsmedel ska inte användas och helst inte bilschampo heller.

GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16

Roland Ekström
                Deltagare

Helt på det klara med att inte ha högtryck på motortvätt, men jag är nyfiken på varför och var det står dessa rekommendationer att inte använda högtryck när man tvättar bilen. Om det verkligen är så så vill jag veta. Tills dess använder jag högtryck öven på mina veteranfordon?

I garaget just nu (maskinhall, loge m.m.):
                  2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
                  164 Super -94 V6 Busso
                  164 Super -94 V6 Busso (fullt fungerande reservdelsbil)
                  Chrysler Saratoga 2 d HT1958 original c:a 8200 mil sedan ny
                  Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
                  Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
                  Jeep Cherokee XJ 1992 Fruns vinterbil
                  Volvo BM LM 840
                  Volvo BM T430

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.