Hardyskivor

Published by Niklas Karlsson Nord on

Forum Teknik Hardyskivor

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

Hej, har bytt alla skivor samt stödlager och hållare på min 75 ts. Ska sätta tillbaka axeln och har 2 frågor. Vet att jag läst någonstans man inte ska dra muttrarna direkt utan sätta upp axeln och låta den snurra några varv så de drar rätt sig och sen dra, stämmer detta? Finns det några moment på det?

Sen måste det centreras på något annat sätt? Typ bakre växellådsfästet sitter det ju så man kan justera med 2 muttrar, hur noga är detta? Räcker det med ögonmått? 

Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS

Björn Ek
    Deltagare

Senast jag skruvade ihop en ny kardan, det var visserligen till en V6:a men det är nog rätt lika, så drog jag ihop allt bredvid bilen. Den går så vibrationsfritt en 116-bil nu kan. Det finns ingenting man justerar på bakre växellådsfästet. Min upplevelse är generellt att konstruktionen tack vara alla gummikomponenter är rätt okänslig för placering. Däremot är det ju en del lager som behöver vara i ok skick för att få det helt tyst och sån tur har man sällan i min erfarenhet. 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

L-G Westling
    Deltagare

Finns det obalans går det ganska bra och enkelt att balansera med en slangklämma runt kardan. 

lgw

Inlägg av Björn Ek på 2016-07-26 16:03

Senast jag skruvade ihop en ny kardan, det var visserligen till en V6:a men det är nog rätt lika, så drog jag ihop allt bredvid bilen. Den går så vibrationsfritt en 116-bil nu kan. Det finns ingenting man justerar på bakre växellådsfästet. Min upplevelse är generellt att konstruktionen tack vara alla gummikomponenter är rätt okänslig för placering. Däremot är det ju en del lager som behöver vara i ok skick för att få det helt tyst och sån tur har man sällan i min erfarenhet. 

Kanon!! Tack så mycket, gjorde likadant. Verkade ganska tyst, men ska dit med ljuddämparen idag så man hör bättre. 

Inlägg av L-G Westling på 2016-07-26 17:43

Finns det obalans går det ganska bra och enkelt att balansera med en slangklämma runt kardan. 

Det var ett bra tips, ska jag prova om det är obalans, tack!

Besar Jashanica
    Deltagare

Inlägg av Niklas Karlsson Nord på 2016-07-27 07:19

Hur?

Klämma på, varva och “känna” efter vibrationer…vrida på klämman and repeat? 

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Inlägg av Besar Jashanica på 2016-07-27 22:27

Inlägg av Niklas Karlsson Nord på 2016-07-27 07:19

Hur?

Klämma på, varva och “känna” efter vibrationer…vrida på klämman and repeat? 

Nu verkade de “peppar peppar” inte blivit några vibrationer tror jag, mer körande imorgon igen iaf!

Så tolkade jag det, dessutom lär man få flytta den i sidled med eventuellt? 

Jag har också gjort som Björn och monterat allt färdigt utan att halvmontera och dra efter att saker och ting snurrat på förhöjd tomgång för att sätta sig på plats. Måste säga att jag på vadå kanske 10 kardanplock fram och tillbaka aldrig fått några dåliga vibbar från kardanen förutom när min stödlagerhållare inte riktigt blev rätt annars är det bara att dra åt och montera. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2016-07-28 19:23

Jag har också gjort som Björn och monterat allt färdigt utan att halvmontera och dra efter att saker och ting snurrat på förhöjd tomgång för att sätta sig på plats. Måste säga att jag på vadå kanske 10 kardanplock fram och tillbaka aldrig fått några dåliga vibbar från kardanen förutom när min stödlagerhållare inte riktigt blev rätt annars är det bara att dra åt och montera. 

Det låter ju faktiskt bra!  Tror jag fått vibrationer dock… Mitt avgassystem vibrerar väldigt mycket, (har CSC från kat och bakåt) och tror nästan det måste komma från kardanen… Inte haft tid att kika ordentligt idag men känns inte alls kul om jag behöver riva igen. Är i så fall förmodligen stödlagret som är problemet för det var de enda som kändes svårt att montera utan rätt verktyg… 

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.