“Hasplåt” och luftflöde/kylning – 156…

Published by Ragnar Rosengren on

Forum Teknik “Hasplåt” och luftflöde/kylning – 156…

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Ragnar Rosengren
    Deltagare

Nån som har nån slags kunskap eller välgrundad feeling för hur “hasplåten” påverkar luftflödet igenom motorrummet på en 156 TS? Har lite kylproblem på räcern se… oljekylare ger mindre effekt än förväntat.

Nu finns det annan åverkan också, typ bortplockade innerskärmar.

156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III

Stefan Atterhall
    Moderator

Inlägg av Ragnar Rosengren på 2015-07-10 16:30

Nån som har nån slags kunskap eller välgrundad feeling för hur “hasplåten” påverkar luftflödet igenom motorrummet på en 156 TS? Har lite kylproblem på räcern se… oljekylare ger mindre effekt än förväntat.

Nu finns det annan åverkan också, typ bortplockade innerskärmar.

På GTAn kastade vi den – dels var den sliten och för att det blev en massa saker ivägen ifall man skulle behöva meka… () … Det är likadant på Claes bil.

Jag har inte haft någon som helst värmebekymmer än. Nu har ju GTAn oljekyl original iofs, men den är inte överdrivet stor.

Har du nymonterad oljekyl? Kanske har lite luftfickor i “systemet”?

Hur mår själva kylaren?

Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

Kan bara inflika att det blir väääldigt turbulent inuti motorrummet av luften om man kör utan skyddet. På vintern om det är norrlandsmängder med snö blir det snöigt överallt.

vet inte om det är ett typ av svar på frågan men det kanske ger en indikation på något? Jag kommer att skaffa ett skydd till min 156 iaf för att det inte ska behöva putsas så mycket i motorrummet som nu.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Benny Steen
    Deltagare

Kolla vattenpumpens konditon.
     Hur fräsh är kylaren, ser den ok på utsidan brukar även insidan vara ok.

Täta kring sidorna av framtill av kylaren så inte luften smiter runt. Även undersidan. 
    Luftflödet genom kylaren bygger på att det finns en tryckskillnad mellan fram/baksida av kylaren. 

Som sista åtgärd kan man leda upp luften genom huven , ca 20-30cm bakom fronten där det finns en lågtryckzon.  
    Men det borde inte behövas på din bil. Felet sitter nog någon annanstans.

Ragnar Rosengren
    Deltagare

Bra input, tack! En grej är att vattentempen är ok, snarare svår att få upp vid lägre omgivningstemperaturer… har ingen termostat se… har brukat tejpa igen frontintagen en del i det läget. Holländarna gjorde så också när det begav sig där nere. Oljekylaren, en Setrab i den dimension som Trendab rekommenderar för min motorstorlek/effekt, satt först frihängande framför vattenkylaren, då gav den nästan ingen effekt alls – och det kan man ju nånstans förstå. Sen flyttade jag den så att den ligger dikt an mot vattenkylaren i dess nederkant – och då blev det bättre som förväntat. Men jag kan fortfarande peta upp oljetempen en bit över 120 grader. En annan detalj att nämna är att vattenkylningen av oljan är bortplockad (värmeväxlaren som annars sitter vid filtret).

Det här med var luft tar vägen är alltid svårt, “hasplåten” måste ha en stor effekt på det – vilket Fredriks observation bekräftar.

Jag skall som Benny tipsar i första steget prova att täta upp kring kylaren, det finns lite mer läckagemöjlighet där än vad standardbilen har, och det är snabbt och lätt gjort. Får det effekt blir iofs vattenkylningen onödigt bättre också. Ett alternativ med liknande effekt på oljan men inte vattnet borde man kunna få (?)genom att bygga en kanal (“duct”) framför oljekylen, men det är lite mer finsnickeri.

Luftfickor? Hmmmm, jag har slagit det ur tanken eftersom jag inte hört nån nämna det tidigare, men det skall ju inte uteslutas för det. Bra att nån nämner det!

Luftflödet genom oljekylaren skulle som sagt också kunna påverkas av om vattenkylaren bakom har mycket skador, men jag tror inte den har det. Kan det vara en taskig mismatch mellan lamellerna på de två kylarna? Känns långsökt…

Jag skall testa med tätning, och ev på och av med en “hasplåt” (den enda friska jag har är tyvärr av plåt just… tungt!), så får vi se – fortsättning följer!

156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III

Thomas Sjölin
    Deltagare

Gällande både aero- och termodynamik så flödar ju luft sämre om det blir högre tryck på baksidan än framsidan. Det kan mycket väl bli det om luften trycks in i motorrummet, därför skulle hasplåten kunna hjälpa genom att skjuta luften under bilen och således skapa ett lägre tryck bakom kylaren än framför. Luftens temperatur har också en viss betydelse eftersom varm luft stiger och kall sjunker. Luftens relativa fuktighet har också en viss inverkan, luft med högre fukthalt driver mot luft med lägre för att utjämna. I bilsammanhang har det knappast någon större betydelse men en viss påverkan finns där. Fysik på en medelnivå alltså. Inte helt enkelt men inte extremt svår heller.

En annan sak gällande hasplåten är  ju att den bidrar till ett totalt sett lägre luftmotstånd för bilen. Det kanske inte är så värst mycket att det ens blir mätbart i de hastigheter vi rör oss men helt obetydligt är det inte.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.