Hastighetsmätare Alfa 164
Published by Robert Lindblom on
- Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 31 augusti, 2016 kl. 18:33 av
Stefan Martinsson.
-
FörfattareInlägg
-
24 april, 2014 kl. 10:12 #24908
Hej,
Hastighetsmätaren på min 164 3.0 -89 trilskas och fungerar bara ibland.
Har fått för mig det kan ha funnits någon tråd om det här problemet på gamla forumet men hittar inget om det här.Någon som har tips hur jag ska gå till väga för att lista ut var problemet sitter? Vet att det finns en givare på transmissionen och att den kan ibland vara problemet. Men kanske det är dumt att börja i den änden?
Alla tips mottages tacksamt.24 april, 2014 kl. 21:58 #24909inte dumt och börja med den på lådan. som du har på bilden. visst kan det vara drevet i lådan med som driver den elektroniska givaren för mätaren.
men till 99 % brukar det vara givaren som är kass.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
25 april, 2014 kl. 00:12 #24910Klassiskt fel på 164:or. enkelt att byta om du har 2 leder på armbågen.
Sitter nästan lika bra till som 3:e skruven för startmotorn på v6:an 🙂
/b
28 april, 2014 kl. 09:21 #24911Ajaj det låter som att det är riktigt lurigt att byta den.
Någon som har gjort det bytet och har tips och råd på hur jag ska komma åt den?
Det är inte så att jag behöver plocka ned lådan för det eller så?29 april, 2014 kl. 19:31 #24912skit enkelt. upp me bilen på en lyft och du kommer åt underifrån. absolut ingen luring..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
1 maj, 2014 kl. 18:26 #24913Jag är osäker på hur jag hittar själva sensorn. Har kollat under bilen och i motorrummet.
Gissar att den jag tydligt ser och hittar inte är själva hastighetsmätar sensorn eftersom den är alldeles för lätt att komma åt. Den som är utmärkt med röd pil:
Är det den sensor som är utmärkt med röd pil här i mekmanualen som jag letare efter?
Och den ska alltså gå att komma åt underifrån? (har tyvärr ingen lyft så det blir att ligga under bilen)
1 maj, 2014 kl. 18:42 #24914Sökte lite till på nätet och gick sedan ut i garaget igen, och nu hittade jag den. Den satt inte på växellådan utan på differentialen.
Och är relativt lätt att hitta underifrån (när man letar på rätt ställe). Ser ut såhär:
Så nu när jag har hittat den. Är det då “bara” att skruva lös den och beställa en ny?
Finns det några risker med att skruva lös den, kan något falla ned eller annat jag bör tänka på?6 maj, 2014 kl. 19:15 #24915Nu har jag fått min nya (bättre begagnade) givare.
Ni som har bytt en sådan här tidigare, kan ni berätta ifall jag bara kan skruva lös givaren som sitter på och sedan sätta dit den nya?
Eller finns det risker med att göra det? Är rädd för att något ska falla ned, eller falla lös.Är det bara att skruva på muttern som syns (se bilder)?
Den ena bilden är den nya givaren, den andra den andra som sitter på plats.
Alla tips mottages tacksamt
6 maj, 2014 kl. 21:08 #24916du ska ta bara skruva på muttern. lossar du insexskruven som håller den delen med oringen så får du ta bort diffrensialkåpan och sätta tillbaka drevet för drivningen av givaren. har gjort det misstaget på min gamla 164 då jag tog bort givaren första ggr. inget kul o behöva riva kåpa.
så skruva bort den delen på den nya / begagnade givaren du har. lossa givaren på lådan med hjälp av stora muttern.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
7 maj, 2014 kl. 08:23 #24917Precis den information jag behövde!
Tackar Rickard, det är uppskattat!Ska ge mig på det efter helgen
14 maj, 2014 kl. 08:52 #24918Igår kväll så tog jag isär den nya (begagnade) givaren, så nu är nästa steg att ta lös den som sitter på plats.
Den sitter lite bökigt till för att komma åt med vanliga verktyg. Känns som att jag behöver en vinklad skiftnyckel eller liknande.
Någon som vet vad jag kan använda för verktyg eller annat tips?
31 augusti, 2016 kl. 18:33 #24919Hur gick det ?
Jag håller på med samma operation och som det är lögn att få tag på manualer så är man lite brydd…
Jag funderar på att fräsa bort lite av aluflänsen som gör att man har svårt att få på en öppen nyckel.. En 22a är ju ganska “tjock” – kapa den lite (eller böja) får man väl oxå göra, antar jag.. Har du löst saken ? Hur ??
Stefan
Scuderia 116
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.