Hastighetsmätaren och däck dimension 159

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Hastighetsmätaren och däck dimension 159

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Nu är jag igång igen och frågar/diskuterar min nyinhandlade 159 1.9 Jtdm 8V -07. Man är lite nördig att sätta sig in i ett nytt bilmärke.
    Hur är det egentligen med däckdimensioner på dessa bilar. Sett att det skiljer sig om man slår in några olika reg nr på transportstyrelsen även om det är samma årsmodell och biltyp. Någon som vet varför? En del bilar är t.o.m. typade med 18″ hjul och super låg profil. Visst det är ju rullomkretsen som är intressant när det gäller hastighetsmätaren och det där med max 5% skillnad mot “original” omkretsen.  
    Min står det 215/55 R16″. Just konstaterat att hastighetsmätaren visar runt 7 km/h för mycket jämfört med GPS i mobilen vid ca 100 km/h. Jag tro faktiskt man kan lita på GPS:en eller? Kan tipsa om en bra länk när det gäller omkrets, profil mm. http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp
    Frågan är hur detta påverkar färddator, trippmätare? Brukar dessa bilar visa så här mycket fel? 

Thomas Sjölin
    Deltagare

Som jag skrev i en annan tråd tror jag det är ganska normalt att mätarna visar lite för mycket. Det kanske skiljer från bilmärke till bilmärke men de allra flesta bilar jag kört har visat 5-10km för mycket. Tror det är avsiktligt.

Gert Bergh
      Deltagare

Min 166a visar ca 10% för mycket om jag rättar mig efter dom fasta mätarna som finns lite varstans i tätbebyggda områden men däremot 164an visar exakt vad som visas på dessa ställen.

Om sen dessa apparater är tillförlitliga kan jag inte svara till.

Och någon GPS har jag inte för jag hör till den generationen som hittar ändåför  när jag började köra fanns det inga sådana apparater 

// Gert

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.