Helrenovering – tips mottages

Published by Jonas Molina on

Forum Teknik Helrenovering – tips mottages

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Jonas Molina
    Deltagare

Hej, Jag är ny här och har precis köpt en Alfa Junior 1300 som jag (eller snarare min bror som är mekaniker) ska helrenovera. Jag är tacksam för tips från er med lite mer erfarenhet. Är det något speciellt man ska tänka på? Är det vissa problem med några specifika delar som brukar uppstå etc…? Jag har en 1300 step front som ska göras om till 1750 gtv. Ska någon av er, eller om ni känner någon, göra om en 1750 till step front så hör av er Jag ser verkligen fram emot detta och hoppas kunna träffa några av er framöver på träffar. 

Vänliga hälsningar,

Jonas 

Per Gripenhall
    Deltagare

Hej,
    Du har en fin bil. Ett grundtips är att inte göra något som inte lätt kan återställas till originalutförande. Långsiktigt så är alla andra förändringar med hög risk förstöra mer än vad de gör nytta.

Besar Jashanica
    Deltagare

ska du gå från “osthuvel/stepnose” till vanligt front eller missförstår jag?

Det är lite som att svära i kyrkan här… 

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Jan Andersson
    Deltagare

Om jag uppfattar din fråga rätt så har du tänk att bygga om en “Stepnose” till den modernare fronten och 1750 GTV? Får jag fråga varför? Är det inte enklare att sälja din 1300 GT och köpa en 1750 GTV istället? Det är ett stort jobb att bygga om och du sänker värdet ordentligt på den ombyggda bilen.

M.v.h

Janne

janne

Jonas Molina
    Deltagare

Hej,

Tack för era kommentarer. Då jag är ny i “alfa-världen” så har jag nu, efter lite research, samtal med flera gamla rävar och efter att jag läst era kommentarer, bestämt mig för att inte göra om min step-front alls. Jag gillar dock 1750 GTV-modellen också, men antar att jag får köpa en till sedan i så fall hehe. Dumt att “förstöra” och bygga om en sådan klassiker. Man ska ju inte svära i kyrkan så jag låter blir det  

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.