Herr Hultmans Bertone

Published by Robert Hultman on

Forum Projekt Herr Hultmans Bertone

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 337 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #47750
    Robert Hultman
    Deltagare

    Det har tydligen blivit dags för en projekttråd.
    Den handlar om min Bertonekupé – en 1600 GT Junior -75.

    Först lite bakgrund
    Bilen blev min 2001. Den var i bra skick men lite trött i lacken och rök lite ur avgasröret vid växlingar. Jag lät rätt snart lackera om den. Ett lager klarlack skulle rädda den från de kritningar i lacken som var problemet med den gamla lacken. En Ditec-behandling som grädde på moset skulle försäkra mig om en ständigt glänsande bil.

    Den fick en ny 1600-motor, från en spider. Sen var det kul. Bilen väckte berättigad beundran från både alfisti och allmänhet.

    Sen blev det banåka. Eftersom jag inte ville riskera att förstöra min fina bil skaffade jag en GTV6 (116) att köra på bana med. Den hade fler hästkrafter också. Som ny och grön banåkare trodde jag det var viktigt. För att göra en lång historia kort: Bertonen blev satt på undantag. Den kom sällan till användning. Men varje gång jag funderade på att sälja den behövde jag bara sätta mig i den och köra en kortis. Varje gång kände jag det lika tydligt. Det här är min bil. The bil of my life, liksom.

    Men ändå har den mest blivit stående. Och förfallet har smugit sig på. Senaste kontrollbesiktningen (2012-04-11) blev ett riktigt bakslag:

    Fordonet har följande fel:
    1) Strålkastare halvljus, fram vänster, ur funktion (en)
    2) Strålkastare halvljus, fram höger, inställning för låg
    3) Ratt fastsättning, lös (Gnällig besiktningsgubbe!)
    4) Infästning bakvagn höger rostskadad
    5) Vindrutespolare ur funktion
    6) Bromsslang fram vänster, nöter mot annan detalj. (Gnällig besiktningsgubbe!)
    7) Avgassystem läckage
    8) Kontrollampa helljus ur funktion

    Trist att få veta:
    Golv båda sidor, rostskadat
    Stomme tvärbalk främre rostskadad

    Edit: Den gnällige besiktningsgubben ville också påstå att det var ett fel att det saknades säkerhetsbälten i baksätet. Jag var tvungen att upplysa honom om att bilen bara är godkänd för en passagerare!

    Tilläggas kan att lacken är trött. Det blir kritningar när vatten torkar på den. Inga putsmedel, lackförseglare eller mirakelmedel jag provat hjälper. Dessutom finns några mindre rostblommor här och var.

     Så här såg Bertonen ut i sin glans(!) dagar.

     

    Stockholm

    #47751
    Robert Hultman
    Deltagare

    En projekttråd är naturligtvis bara en ursäkt för att få råd och tips.

     Alltså: Hur monterar man bort stolarna ur en bertonekupé -75 års modell?

    Stockholm

    #47752
    Per Wadén
    Deltagare

    Fyra insexskruvar i varje stol.

    Lätt som en plätt. Inte en elkabel så långt man kan se!

    PerBerlina

    #47753
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Per Wadén på 2015-03-18 21:19

    Fyra insexskruvar i varje stol.

    Lätt som en plätt. Inte en elkabel så långt man kan se!

    Tack!

    Sitter de på ”utsidan” av fästpunkterna vid golvet? Eller framåt och bakåt, eller… Om nu någon förstår hur jag menar.

    Stockholm

    #47754
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Framåt o sedan bakåt. Sitter i golvskenan.

    #47755
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-03-18 21:31

    Framåt o sedan bakåt. Sitter i golvskenan.

    Lysande. Tack!

    Stockholm

    #47756
    Håkan Johansson
    Deltagare

    Intressant att du fick nedslag på vindrutespolarna, min har inte funkat på säkert 15 år. Aldrig nån som ens testat!

    Håkan Johansson

    #47757
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Håkan Johansson på 2015-03-18 21:55

    Intressant att du fick nedslag på vindrutespolarna, min har inte funkat på säkert 15 år. Aldrig nån som ens testat!

    Ja, det var en trist besiktning. Min besiktningsman var en sur gubbe i 35-årsåldern som förmodligen hade problem på hemmaplan som han inte lämnat när han gick till jobbet . Ofta är besiktningsteknikerna välvilligt inställda till gamla entusiastbilar. De vet hur de används och förstår att det inte är en fråga om liv och död eller ens trafiksäkerhet om vindrutespolarna inte funkar osv. Den här unge surgubben var en empatilös praktbyråkrat.

    Stockholm

    #47758
    Robert Hultman
    Deltagare

    Planen
    Planen är inte kristallklar i sina detaljer. Men ett skäl till att jag nu äntligen sätter igång och försöker få ordning på bertonen är att jag numera känner att jag vet vad jag vill.

    Det ska inte bli en räser. Det ska inte bli ett museiföremål. Det ska bli en bil som går att använda ”till vardags” på somrarna. En bil för korta och längre turer. Men också en bil som fungerar att ha på banmöten och track days.

    Det första steget är naturligtvis att se till att bilen klarar en besiktning också med en sur praktbyråkrat. 

    Förr om åren hade det andra steget varit att se till att bilen var blank och fin. Nu blir det väghållning som får fokus. Idag (faktiskt!) har jag köpt en bakaxel från en 2-liters 105:a, med diffspärr.

    Märkligt nog har jag under ganska lång tid varit mest inställd på mer effekt. Därför har jag köpt en 2-litersmotor. I planen har också ingått nya kamaxlar och portad topp. De planerna är inte avskrivna. Men det återstår att se hur mycket av budgeten som är kvar när det nya steg 2 – väghållningen – är fixad. En variant som jag kom att tänka på som ett ”mellansteg” är att sätta kamaxlarna från 2-litersmotorn i 1600-motorn. Någon som provat eller av andra skäl vet om det är bra eller inte?

    Det rostiga golvet står närmast på tur. I morgon hoppas jag kunna ta bort stolar och matta för att se hur rostigt det är. Sen hoppas jag få lite sakkunnig hjälp att bedöma vad som behöver bytas, blästras och/eller svetsas. Då kan jag väl också bilda mig en bättre uppfattning om hur mycket pengar som blir kvar i budgeten.

     

    Stockholm

    #47759
    Niklas Ericson
    Deltagare

    Ta 1600 kammarna och sätt i 2000 motorn. De har högre lyft och är lite aggressivare.

    | 1969 1750 GTV | 2006 SAABARU 9-2x | 2014 BMW 520d SW | Väntar på 2016 4C |

    #47760
    Per G Larsson
    Deltagare

    Robert

    Det ser ut som det kan bli många sidor i kommande Klöverblad !!! Avis och projektsugen blir man ju

    Per G Larsson

    #47761
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Per G Larsson på 2015-03-19 13:16

    Robert

    Det ser ut som det kan bli många sidor i kommande Klöverblad !!! Avis och projektsugen blir man ju

    Oj, Klöverbladet?!

    Så långt har jag inte tänkt. Dessutom känns det här projektet relativt blygsamt jämfört med andra Bertonerenoveringar.

    Men jag lovar lite bilder här i tråden ikväll.

    Bilder på rost.

    Stockholm

    #47762

    Älskar att se rostbilder, speciellt när det inte är min rost 

    #47763
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Patrik Hermansson på 2015-03-19 20:09

    Älskar att se rostbilder, speciellt när det inte är min rost 

    Stockholm

    #47764
    Robert Hultman
    Deltagare

    För ett par dagar sedan hade jag upp bilen på pallbockar och kikade under. Att det var rostigt var lätt att se. Men med all underredsmassa var det svårt att se hur rostigt. Det här var vad jag såg, typ.

     

     

    Stockholm

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 337 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.