Herr Hultmans Bertone

Published by Robert Hultman on

Forum Projekt Herr Hultmans Bertone

Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 337 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Bump! Försökte mig precis på en uppdatering av egen projekttråd, skrev långt inlägg och lade in bilder, då kom felmeddelande att det var för stort och allt var borta, så nu vet du att du ska ta det försiktigt med uppdateringen och vi väntar med spänning! Själv ska jag uppdatera mina egna trådar lite varsammare…

Ja. Jag har någon liknande erfarenhet från någon tidigare iteration av vårt forum. Jag har sedan dess för vana (eller åtminstone när jag kommer ihåg det) att skriva inläggen i ett ordbehandlingsprogram och sen klistra in i forumet.

Men nu ligger jag så otroligt långt efter i projekttråden att jag tror att det kommer att bli ett glapp och att jag försöker återuppta projektreferatet från projektets nuvarande läge. Eller så kanske det blir en kortfattad sammanfattning av vad som skett mellan då och nu. Den här projekttråden är lika mycket en lista för eget bruk, som någonting annat.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Å vad händer då?

Jo. Avgasröret läckte på ett par ställen och jag tätade hjälpligt med någon slags pasta inför besiktningen. Det blev inte helt tätt. Jag kunde fortfarande känna avgaslukt i kupén men bilen passerade besiktningen. När jag hämtade ut bilen från vinterförvaringen bestämde jag mig för att byta avgasrör. Jag hade då turen att få ett begagnat men helt avgas av Jakob Örtendal, som dessutom bor praktiskt nära mig.

Putsnisse tog naturligtvis kommandot i vanlig ordning och jag snyggade till avgasröret lite. Roterande stålborste på borrmaskinen och därefter på med zinkgrund och silverfärg som ska klara 200 grader C från Biltema.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Det gamla avgasröret är nu bortmonterat och det nya väntar på att komma på plats. Men jag har också tagit ned kardanaxeln som jag tänker skicka iväg på balansering. Bertonen har alltid haft vibrationer och jag har ägnat mycket tankemöda åt att försöka förstå varför. Obalanserad kardanaxel har varit en huvudkandidat i alla tider. Men jag har inte kommit mig för att undersöka det. Jag köpte en sprillans ny bakre del, utan att vibrationerna försvann. Men nu ska hela kardanen iväg för balansering.

Bakaxeln är ”ny” – en renoverad 2000-bakaxel gjorde inte att vibrationerna försvann. Andra åtgärder som inte lett till någon förbättring är en ny motor och nya motorfästen, nya hjul och fälgar liksom naturligtvis nytt stödlager (i minst två omgångar), nytt knutkors m m.

Hur en kardanaxel till en bertonekupé ser ut vet ni. Därför får ni istället se en bild på mekanikern (råkade ta en selfie, när jag skulle ta lite bilder på annat under bilen)

Stockholm

Pierre Veiret
    Deltagare

Bump! Försökte mig precis på en uppdatering av egen projekttråd, skrev långt inlägg och lade in bilder, då kom felmeddelande att det var för stort och allt var borta, så nu vet du att du ska ta det försiktigt med uppdateringen och vi väntar med spänning! Själv ska jag uppdatera mina egna trådar lite varsammare…

Ja. Jag har någon liknande erfarenhet från någon tidigare iteration av vårt forum. Jag har sedan dess för vana (eller åtminstone när jag kommer ihåg det) att skriva inläggen i ett ordbehandlingsprogram och sen klistra in i forumet. Men nu ligger jag så otroligt långt efter i projekttråden att jag tror att det kommer att bli ett glapp och att jag försöker återuppta projektreferatet från projektets nuvarande läge. Eller så kanske det blir en kortfattad sammanfattning av vad som skett mellan då och nu. Den här projekttråden är lika mycket en lista för eget bruk, som någonting annat.

Precis så är det med även de trådar jag en gång skapade, för att ha en historik/lista om vad hänt och gjorts.
    Ibland kansek ett plus, andra gånger kanske mindre bra om man ska sälja och köpare tittar i tråden innan, haha.

Robert Hultman
    Deltagare

Projektet står still, i avvaktan på att kardanaxeln balanserats. Många års obalans har gjort att den del (lagret) av kardanaxeln som går igenom stödlagret blivit orunt. Verkstan ska lägga på metall och svarva så det blir runt igen. Sen balansera. Jag har gott hopp om att det kommer att bli bra och vibrationerna ett minne blott. Borde bli klart i veckan (i morgon, alltså) men jag är upptagen med annat hela helgen så oavsett vilket blir det inget gjort förrän i nästa vecka.

Men man kan väl lägga upp en bild i alla fall.

147a och Bertone

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Så har då Bertonens kardanaxel kommit tillbaka från balansering hos Svea Bil.

Jag borde gjort detta för länge sen. Varför jag inte kommit till skott tidigare kan man fundera över, om man är lagd åt det hållet. Men jag gissar att det beror på att jag tycker det är lite jobbigt att ta ner och sätta tillbaka kardanaxeln – ändå har jag gjort det några gånger i jakten på Vibrationerna. Kanske beror det på att jag dragit mig för kostnaden – fast jag har inte tagit reda på vad det skulle kosta. Kanske för att det innebär stillestånd för bertonen när kardanen är borta. Varför gjorde du det inte på vintern, frågar kanske någon. Kallt garage fem min hemifrån är svaret.

Det visade sig att kardanxeln inte bara var obalanserad, själva lagret – om man nu kan kalla det så – som går in i kullagret i stödet var orunt. Förmodligen resultatet av många års obalans som tärt på materialet. Svea Bil svetsade på ny metall och svarvade ned det. Runt och fint får man förmoda.

Nu när jag hämtat den är det naturligtvis inte bara att montera tillbaka den. Den måste ju rostskyddas först. Få lite färg på sig med andra ord. Riskerar det att orsaka obalans igen? Nej, inte enligt Roger på Svea Bil.

Nybalanserad kardanaxel

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Dags för ett inlägg för alla som gillar att se färg torka.

Bertonens kardanaxel är nu målad. Jag har brukat måla i källardörren/trappen. Att spraymåla i det fira blir dyrt och obra eftersom det alltid blåser mer eller mindre. Men den starka färglukten brukar leta sig in i huset även om jag håller till i källardörren. Till min hustrus förtret. Den här gången fick trädgårdstältet göra tjänst som målarbox. Det funkade bra. Bortsett från en liten petitess.

Biltemas billiga burkfärg (kanske bättre och dyrare märken också?) sprutar inte iväg all färg som färgdimma när man trycker ned knappen. Lite tycks rinna ned på själva burken. Inget problem förrän man skakar om den. Då sprids färgdroppar åt alla möjliga håll. Alltså finns det svarta fläckar av varierande storlek på våra vita trädgårdsmöbler och på en av tältsidorna. Får se vad aceton kan åstadkomma.

Zinkgrund på kardanaxel t bertonekupé

Zinkgrund.

Svart färg appliceras.

Färdigmålad. Ett lyckat resultat. Utan rinningar vilket kändes angeläget med tanke på balansen i axel, även om jag tror att de bråkdelar av gram det skulle handlat om inte påverkar särskilt mycket.

Dags att montera tillbaka kardanaxeln.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Nu är både kardanaxel och avgasrör tillbaka på bilen. En test-tur gav två saker vid handen.

1) Det läcker avgaser. Förmodligen från skarven mellan den sista biten avgasrör och den främre. Det hade jag räknat med eftersom jag inte drog åt ordentligt. Man är inte så stark i vissa lägen. Min plan var, och är, att åka till en gör-det-själv och dra åt ordentligt när man kan stå vettigt istället för att ligga upp-och-ned med utsträckta armar.

2) Motorvibrationer. Rejäla vibrationer vid tomgång och gaspådrag. Men rimligen inte från kardanaxeln. Dels just därför att den är nybalanserad men också för att vibrationerna inte tycks vara hastighetsberoende utan mer varvtalsdito. Jag skulle behöva någon som kan tala om för mig varför det vibrerar så. Är det bara ojämn gång eller är det något annat? Motorfästena är bara två år gamla, så där ligger nog inte förklaringen. Men det är förstås den där upphängningen där växellådan sitter…

Video (det är ju så modernt)

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Den högst sannolika orsaken till motorvibrationerna är funnen!

I lördags delade jag med mig av mina bekymmer till några erfarna och begåvade amatörmekar som delar ett garage inte så långt från där jag bor. Deras förslag, baserade uteslutande på min beskrivning, handlade om kompression och bränsletillförsel. Logiskt om man utgår från att jag kollat det uppenbara.

Idag ringde Björn Ek. Han hade några tankar om den ojämna gången. Eftersom han känner mig ganska väl utgick han inte från att jag kollat det uppenbara. Istället frågade han: Går den på alla cylindrar? Jag tvingades erkänna att jag inte visste men mycket väl kunde tänka mig att den inte gjorde det. Några snabba instruktioner från professor Ek följde.

Jag startade därför bertonen och ryckte bort tändkablarna en i taget. Jag började med kabeln till tändstiftet på fjärde cylindern. Motorn gick ned i varv. Fortsatte sedan med kabeln till tredje cylindern. Motorn gick ned i varv och gick dessutom mycket jämnare och finare(!) Jag gick vidare till den andra cylindern och ryckte tändkabeln till dess tändstift. Ingen skillnad i gången!

Alltså: Orsaken till den ojämna gången är högst sannolikt att motorn bara går på tre cylindrar!

Tändstiftet var blött och oljigt, eller sotigt. Ett nytt (gammalt) tändstift istället för det som satt i gjorde ingen skillnad. Det finns inga synliga skador på locket till fördelaren. Längre än så kom jag inte ikväll. I morgon ska jag försöka kolla om tändkabeln lever och har hälsan. Jag har hur som helst gott hopp om att komma tillrätta med vibrationerna!

• Det här svaret redigerades för 4 månader, 4 veckor sedan av Robert Hultman.

Stockholm

Vad gäller spraya färg så brukar jag alltid börja spraya vid sidan av objektet och sen avsluta efter objektet.

Rinningar brukar det bli om man fastnar i tanken och inte rör burken. Brukar komma med åldern. 😉 Det har jag märkt själv 😀

Ett till tips om att sprida färg på det man inte vill ha färg på. Skydda med tidningspapper och tejpa fast det så att inte pappret får ”ben” och kan börja vandra iväg.

Keep up the good work! 🙂

Forza Fiat Racing Team

Robert Hultman
    Deltagare

… Rinningar brukar det bli om man fastnar i tanken och inte rör burken. Brukar komma med åldern. 😉 …

Bara att se fram emot fler rinningar alltså. Man blir ju äldre för varje dag. (Så länge man har turen på sin sida).

Stockholm

Lars T Andersson
    Deltagare

Aceton på plast eller på färg brukar alltid sluta med ”Jag skulle tagit nåt annat lösningsmedel”

Börja med nåt snällare.

Lars

Robert Hultman
    Deltagare

Ett steg framåt…

och jag är kvar på samma plats som förut.

Beställde nya fina tändkablar från Highwood Alfa. Sen fick jag vänta en evighet, eller i alla fall bortåt två veckor, innan Royal Mail och Postnord bestämde att jag väntat länge nog. Bytte tändkablar utan att det ledde till någon förbättring. Motorn går fortfarande på tre cylindrar.

Varför bytte jag tändkablar när jag visste att tändstiftet på den cylinder som inte tänder fick ström? Jo därför att tändkablarna som satt i var gamla och det kunde finnas en risk att de inte fungerade som de ska när de satt på plats även om de funkade när jag använde testlampan.

Testverktyg för tändkablar

Jag vet! Det var en from förhoppning. Önsketänkande.

Nästa steg blir kompressionsprov.  Ser också lite svart, oljig smuts på grenröret från den aktuella cylindern. Det känns illavarslande.

Svart, oljig smuts på grenröret

(Den observante betraktaren lägger märke till att det är fråga om 2:a cylindern och inte 3:e som jag skrivit tidigare. Jag räknade dem från fel håll helt enkelt. Men räknat framifrån – i bilens färdriktning – är det den 2:a cylindern.)

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Så kom jag mig då äntligen för att göra ett kompressionsprov på bertonen. Resultatet var, tycker jag, ganska bra. Inga stora skillnader och framför allt var 2:ans cylinder inte ”off the chart” som jag hade befarat. Frisk motor alltså (eller?) och fortfarande inte på det klara med varför den bara går på tre cylindrar.

Märvärdena (KPa):

Cyl 1: 1050
    Cyl 2: 1150
    Cyl 3: 1110
    Cyl 4: 1200

Jag gjorde mätningarna torrt och tyckte inte att det var någon idé att också mäta vått. (Min mekhjälp tyckte att det var besvärligt att vrida om tändningsnyckeln och ville åka och handla!)

Stockholm

Martin Atterhall
    Deltagare

Om du kan räkna bort tändkablarna återstår tändstift i ena ändan och fördelarlock i andra som kan fela, har du testa att byta plats på tändstiftet i 2:an med en som går? Kolla fördelarlocket också, på insidan syns det rätt tydligt om det är dåligt – kan vara svart och jäkligt runt den ”polen”.

Visar 15 inlägg - 301 till 315 (av 337 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.