Herr Hultmans Bertone

Published by Robert Hultman on

Forum Projekt Herr Hultmans Bertone

Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 337 totalt)
  • Författare

Tolkar jag det du skriver rätt, så hade du gnista på stiftet men bytte ändå kabelsats för att veta att den biten är ok.

Jag hade en Alfetta som brukade börja gå på 3 burkar i häftiga högersvängar. Det var nån skit som täppte igen huvudmuntycket för en viss cylinder då och då. Brukade lossa munsycket, blåsa ur med munnen och så gick den på 4 igen. Till slut sökte jag upp en kompis med kompressor och rengjorde ordentligt. Då försvann problemet. (Och även kulan/backventilen för accpumpen. Men det är en annan historia )

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Robert Hultman
    Deltagare

Om du kan räkna bort tändkablarna återstår tändstift i ena ändan och fördelarlock i andra som kan fela, har du testa att byta plats på tändstiftet i 2:an med en som går? Kolla fördelarlocket också, på insidan syns det rätt tydligt om det är dåligt – kan vara svart och jäkligt runt den “polen”.

Jo, jag har provat att byta plats på tändstiften och med ett ”nytt” tändstift utan att det sker någon förändring. ”Piggarna” i fördelarlocket ser rätt bedrövliga ut. Men eftersom det gäller alla ”piggar” och inte bara den till 2:an, känns fördelarlocket inte som en het kandidat som felkälla.

Fördelarlock med slitna "piggar"

Tolkar jag det du skriver rätt, så hade du gnista på stiftet men bytte ändå kabelsats för att veta att den biten är ok. Jag hade en Alfetta som brukade börja gå på 3 burkar i häftiga högersvängar. Det var nån skit som täppte igen huvudmuntycket för en viss cylinder då och då. Brukade lossa munsycket, blåsa ur med munnen och så gick den på 4 igen. Till slut sökte jag upp en kompis med kompressor och rengjorde ordentligt. Då försvann problemet. (Och även kulan/backventilen för accpumpen. Men det är en annan historia )

Jag tror att nästa steg i felsökningen får bli just förgasaren och munstycket. Får väl kolla att det inte sitter en död råtta i luftintaget också. 😉

Stockholm

Martin Atterhall
    Deltagare

Jo, jag har provat att byta plats på tändstiften och med ett “nytt” tändstift utan att det sker någon förändring. “Piggarna” i fördelarlocket ser rätt bedrövliga ut. Men eftersom det gäller alla “piggar” och inte bara den till 2:an, känns fördelarlocket inte som en het kandidat som felkälla.

Jag tror att nästa steg i felsökningen får bli just förgasaren och munstycket. Får väl kolla att det inte sitter en död råtta i luftintaget också.

Så bra! Då kan vi skriva av dem som potentiella felkällor, fördelarlocket såg ju riktigt bra ut. Då är det nog läge att ge sig på förgasarna, som sagt! 🙂

Robert Hultman
    Deltagare

Så har jag då tagit steg ett i förgasarkollen. Jag tog ur emulsionsrören och huvudmunstyckena (?) ur den förgasare som försörjer cylindrarna ett och två.

De ser fina ut tycker jag. Man kan se igenom alla hål och det finns inget synligt klägg vare sig utanpå eller i dem. På bilderna är emulsionsrör och munstycke till cylinder två nedtill. För jämförelsens skull motsvarigheterna till cylinder ett (som funkar som den ska).

Emulsionsrör weberförgasare

Munstycken

De delar av munstyckena som sitter längst ned (som det står 55 F8 på) är lite olika orienterade, så att hålet i dem hamnar lite olika i förhållande till resten av mässingsprylen. Kan det ha någon betydelse? (Man ser inte hålen på bilden)

• Det här svaret redigerades för 4 månader sedan av Robert Hultman.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Fortsatt fruktlöst.

I brist på bättre idéer tog jag av ventilkåpan och stirrade på kamaxlarna och ”pottorna” som trycker på ventilerna. De såg fina ut.

Avgassidan överst.

Insugssidan närmast ovan.

Sen tog jag den nyinköpta inspektionskameran (från Biltema) och kikade i tändstiftshålet. Trodde först att kameran var för stor för att komma ned i cylindern men insåg sedan att det var insugsventilen som satt i vägen eftersom den var öppen. I det starka solljuset kunde jag inte se vad kameran visade på datorskärmen så det blev en rätt kass video, som inte säger mycket. Sen körde jag in kameran genom förgasaren. Inte heller då kunde jag se något på datorskärmen så det blev en till rätt kass video.

Några kassa videor, för den som är intresserad:

Nu har jag slut på felsökningsuppslag. Så jag kommer att stoppa tillbaka emulsionsrör och munstycken. Sätta tillbaka ventilkåpan och hoppas att jag råkat komma åt något som gör att motorn kommer att gå på alla fyra cylindrar. (Avd önsketänkande)

• Det här svaret redigerades för 3 månader, 4 veckor sedan av Robert Hultman.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Så! Nu har jag skruvat tillbaka allting. Jag bytte plats på emulsionrören och munstyckena, så att det som förut satt så att de försörjde andra cylindern nu försörjer den första cylindern. Tänkte att om problemet då flyttar från cylinder 2 till cylinder 1 kan man dra slutsatsen att det är något fel med just de grejerna. Men så var inte fallet. Det är fortfarande 2:an som inte funkar.

Stockholm

Har du kollat att det är gnista på alla fyra cylindrar?

Forza Fiat Racing Team

Hmmm… spraya startgas i den felande cylindern. Ändras gången, förgasarproblem. Händer inget, tändningsproblem. Kanske värt att testa, går rätt snabbt.

Robert Hultman
    Deltagare

Hmmm… spraya startgas i den felande cylindern. Ändras gången, förgasarproblem. Händer inget, tändningsproblem. Kanske värt att testa, går rätt snabbt.

Att jag inte tänkt på det! Självklar åtgärd, Ju.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Startgas gjorde mig inte mycket klokare. Insprutad i förgasarhalsen till cylinder 2 gav den en jämnare gång, eller lägre varv? Ännu mer startgas och motorn stannade. (Det skedde innan jag filmade).

Responsen på startgasen är aningen svårtolkad, tycker jag. Men någon som är kunnigare än jag kanske kan förklara vad det vi ser och hör på den här videon.

Stockholm

Niklas Wolkert
    Deltagare

Har du möjlighet att testa med en annan likadan fördelare och/eller andra tändstift? Eller kanske en 123-Ignition? För mig låter det som problem med gnista eftersom startgasen inte verkar göra någon större skillnad och kompressionssiffrorna såg någorlunda lika ut. Annars funderar jag på om det kan det vara en ventil som kärvat fast? Om du har kompression kan den ju ha kärvat fast i stängt läge…

Robert Hultman
    Deltagare

Bra tips, Niklas!

Fastnad ventil, tycker jag låter som en tänkbar förklaring.

Jag har provat med ett annat tändstift, just på 2:ans cylinder. Klart att det kanske kunde vara läge att prova med ytterligare ett annat. Det är väl inte jättehöga odds på att det skulle vara fel på två tändstift men det kan naturligtvis inte uteslutas.

Ett annat fördelarlock kunde också vara värt att prova, nu när jag tycker att jag provat så mycket annat utan att hitta felet. Eller rent av en annan fördelare. Den som sitter på nu är en 1-2-3 ignition. Alla är ju inte jätteförtjusta i just den fördelaren (läs Autokinito i Uppsala).

Just nu är Bertonen och jag på olika platser men när vi återses ska jag försöka kika i cylindern igen med hjälp av min inspektionskamera, för att se om jag kan se ventilerna och hur de står i olika kompresionsfaser.

Stockholm

Avgasventil fastnat i stängt läge?

Låter rätt knepigt och omöjligt. Isf har du stora problem och skulle även haft missljud. Mellan kamlob, kopp, shims och ventilskaft är det metallisk kontakt hela vägen. Skulle ventilen skära fast så ska nånting däremellan haverera med konstiga ljud… Tycker jag iaf… 🙂

Robert Hultman
    Deltagare

Avgasventil fastnat i stängt läge? Låter rätt knepigt och omöjligt. Isf har du stora problem och skulle även haft missljud. Mellan kamlob, kopp, shims och ventilskaft är det metallisk kontakt hela vägen. Skulle ventilen skära fast så ska nånting däremellan haverera med konstiga ljud… Tycker jag iaf… 🙂

Ja. Det låter rimligt. Man kan iofs kanske tänka sig att ventilskaftet gått av och att allt ovanför det fortsätter som det ska, utan oväsen.

Men om man avfärdar ”ventilteorin” blir det fortsatt svårt att begripa vad felet är. (Suck!)

• Det här svaret redigerades för 3 månader, 2 veckor sedan av Robert Hultman.

Stockholm

Du verkar ha ett svårlöst problem. Du skulle kanske bjuda hem nån teknisk kunnig kompis som får kolla över motorn. Har kanske fräscha idéer om hur man går vidare och utesluter vissa fel.

Hade du gnista på 2:ans stift? Har ingen aning hur din 123-fördelare funkar, för du hade väl en sådan. Är väl brytarlös, kan det som triggar gnistan för 2:ans cyl lagt av? Testa med originalfördelaren och se om den går på 4 igen?

Visar 15 inlägg - 316 till 330 (av 337 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.