Herr Hultmans Bertone

Published by Robert Hultman on

Forum Projekt Herr Hultmans Bertone

Visar 5 inlägg - 331 till 335 (av 335 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Du verkar ha ett svårlöst problem. Du skulle kanske bjuda hem nån teknisk kunnig kompis som får kolla över motorn. Har kanske fräscha idéer om hur man går vidare och utesluter vissa fel. Hade du gnista på 2:ans stift? Har ingen aning hur din 123-fördelare funkar, för du hade väl en sådan. Är väl brytarlös, kan det som triggar gnistan för 2:ans cyl lagt av? Testa med originalfördelaren och se om den går på 4 igen?

Jag vet inte heller hur 123-fördelaren fungerar, egentligen. Under fördelarlocket ser den ut ungefär som en vanlig fördelare med en rotor. Men jag har också funderat i banorna att det skulle kunna vara så att gnistan till 2:ans cylinder kommer på fel ställe i kompressionstakten, för tidigt eller för sent för att det ska bli någon smäll.

Men hur det skulle kunna gå till kan jag inte riktigt förstå.

Jag kanske trots allt får försöka med att byta fördelare och se om problemet försvinner. Jag drar mig för den operationen eftersom jag tycker att det har varit besvärligt att få fördelaren på plats de gången jag gjort det. Jag tror till och med att jag lyckats sätta dit den bakochfram vid något tillfälle. Gör om det den som kan!

Stockholm

Igino Cazzola
    Deltagare

Bak-och-fram e’ lätt, upp-och-ner däremot…

Jag är fullständigt Räserskadad

Robert Hultman
    Deltagare

Bak-och-fram e’ lätt, upp-och-ner däremot…

Jag tar det som en utmaning 😉

Vad tror du om fördelaren som orsak till mitt problem?

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Jag bytte fördelarlock eftersom det pekades ut som en misstänkt orsak till att motorn bara går på tre cylindrar, på Alfisti Sweden (Facebook).

Inledningsvis gick motorn inte alls med det nya locket. Det visade sig att jag satt kablarna fel. I rätt inbördes ordning men i fel hål i fördelarlocket. Det är fyra möjliga sätt att sätta dem. Det fjärde var det rätta. Så nu går bilen på tre cylindrar igen. Det känns (märkligt nog) som en seger.

Så ett tips till framtida mig och andra är att notera i vilket hål, t ex ettans kabel sitter i. Har man sen koll på ordningen 1-3-4-2 lär allt hamna rätt.

Provkörde också idag. Det är svårt att säga säkert från förarplats. Men från 3000 varv (sådär) och uppåt tror jag den går på alla cylindrar. Det blir iaf en mycket jämnare gång.

Förgasaren är numera huvudmisstänkt som orsak till att den går på tre cylindrar (vid låga varv, då).

Men en sak som är väldigt glädjande är att vibrationerna som plågat min bertone i många år nu är borta! Den renoverade kardanaxeln har gjort susen. Kan jag nu bara få ordentlig ordning på motorn ser jag fram emot många roliga mil i bilen.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Nu är jag glad igen för nu går Bertonen på fyra cylindrar!

I måndags lämnade jag in bilen på AR-bil. Det borde jag ha gjort för länge sedan. Det är lätt att inse med facit i hand. Jag tycker ju att jag felsökt ordentligt och uteslutit det ena efter det andra, utan att hitta orsaken. Men bilmekaniker kan mer och gör saker bättre.

Vad var det då?

Jo, vattenslangen mellan termostaten och vattenpumpen!

När jag skruvade ihop motorn för två år sedan flyttade jag inte den gamla, slitna, kladdiga och på alla sätt motbjudande slangen från den gamla motorn till den nya. Istället köpte jag en ny slang, kapade av i lagom längd och satte dit. Att den gamla slangen var formgjuten (eller hur man nu ordnat den särskilda formen på slangen) fäste jag inget avseende vid.

Min slang visade sig dock ta i locket till fördelaren och flytta det en aning. Till saken hör att fördelarlocket inte är original till 1-2-3-fördelaren utan ett vanligt Boschlock som jag gjort lite våld på för att få att passa på 1-2-3-fördelaren. Så trots att jag tycker att jag förvissat mig om att det kom gnista till andra cylindern gjorde det inte det.

Verkstan hade inte rätt slang på hyllan men de fäste upp min slang så att den inte tar i och nu går bilen.

Igår och idag har jag kört omkring med ett leende. Det är visserligen ett avgasläckage mellan grenrör och avgasrör som jag måste fixa till. Dessutom går den bluddrigt, ryckigt i varvtalsområdet 1500 – 2500 varv, ungefär. Över det går den jämt och fint, axar som en raket (nåja) och gör snabba och säkra omkörningar på 5:an om det krävs.

Varför inte en dagsfärsk bild på glädjepillret också:

Bertonen på Biltemaparkeringen i Järfälla

• Det här svaret redigerades för 3 veckor, 4 dagar sedan av Robert Hultman.

Stockholm

Visar 5 inlägg - 331 till 335 (av 335 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.