Herr Hultmans Bertone

Published by Robert Hultman on

Forum Projekt Herr Hultmans Bertone

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 337 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Nu är bilen i trygga händer. Det känns väldigt uppmuntrande när en kunnig yrkesman tittar på eländet och säger ”Det där är inte så farligt. Det fixar vi. Vi har nog alla delar på hyllan”.

Men det var en händelserik dag innan jag kom iväg. Amatörklanterier i vanlig ordning. Men det ska jag berätta om när jag har ett riktigt tangentbord och inte telefonens låtsasdito.

Stockholm

Roger Forsberg
    Deltagare

Inlägg av Robert Hultman på 2015-03-25 18:59

Nu är bilen i trygga händer. Det känns väldigt uppmuntrande när en kunnig yrkesman tittar på eländet och säger ”Det där är inte så farligt. Det fixar vi. Vi har nog alla delar på hyllan”.

Men det var en händelserik dag innan jag kom iväg. Amatörklanterier i vanlig ordning. Men det ska jag berätta om när jag har ett riktigt tangentbord och inte telefonens låtsasdito.

Vart lämnade du in bilen? Finns ju lite på min som behövs åtgärdas längre fram.

GTV 916 3.0 24V -97

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Robert Hultman på 2015-03-22 10:54

Inlägg av Pierre Veiret på 2015-03-21 22:50

Funderar på om jag nånsin vill köra Alfa igen…

Jag väntade på den. Eller något likande.

Skillnaden med en bertonecupe är man kan låta köpa nya plåtar och låta ett proffs svetsa in dom,  och få igen pengarna man lagt ut den dagen man säljer. 

En fräsch bertonecupe kostar mycket nuförtiden.

Robert Hultman
    Deltagare

Kupén i en Bertonekupé är förvånansvärt rymlig. Egentligen.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Roger Forsberg på 2015-03-25 21:08 

Vart lämnade du in bilen? Finns ju lite på min som behövs åtgärdas längre fram.

Det är CC-motors i Eskilstuna som fått förtroendet. De har renoverat många Bertonekupér genom åren. Jag har med andra ord fullt förtroende för att det ska bli bra. Som lök på laxen hade de dessutom tid att ta in den omgående. Jag är tydligen lite tidigare ute än flertalet. I april blir det erfarenhetsmässigt fullt på verkstan, säger de.

Jag har för övrigt köpt en diffad bakaxel av dem också. Med nya hjullager. Jag har tänkt hämta den i morgon för att snygga till den exteriört innan den monteras på bilen.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Dagens äventyr på Bertonefronten bestod i att göra bilen körklar och leverera den till verkstan.

Det innebar att jag skulle montera tillbaka ett bakljus. Jag tog bort det förra våren när jag lagade ett rosthål på ”bakstammen”. Det gick smärtfritt.

Jag skulle också täppa till ett hål på den bakersta ljuddämparen. En fusklösning med ljuddämparpasta. I avvaktan på ett helt nytt avgas. Det gick också utan mankemang.

Instrumentpanelen skulle också tillbaka på plats. Jag har haft loss den för att fixa helljuslampan. Det har jag gjort. Men om jag minns rätt slocknade istället någon annan lampa. Jag har glömt detaljerna för det är också snart ett år sen jag höll på med det. Återmonteringen gick dock utan problem.

Förarstolen skulle tillbaka liksom dess säkerhetsbälte. Stolen var inga problem att få på plats. Säkerhetsbältet däremot var lite kinkigt. Det är svårt att se hålen när mattan är på plats. Men det gick.

Jag är barnsligt förtjust i att ta bort rost från smådelar genom att bada dem i citronsyra. Därför har jag plockat bort den ”pinne” som ligger över batteriet och håller det på plats. Det har citronsyrebadats, stålborstats och fått ett lager rostskyddsgrund, ett lager svart färg och på ovansidan dessutom ett lager klarlack. Den pinnen skulle återmonteras.

Men innan jag satte tillbaka ”batteripinnen” tänkte jag byta olja och oljefilter. Det gick bra att tömma och ta bort oljefiltret. Det nya oljefiltret gick geschwint att skruva på men jag kände liksom inte att det tog stopp. Jag drog åt men kände att jag kunde dra lite till, så det gjorde jag. Men det kändes som att det gick att dra åt lite mer ändå. Så det gjorde jag. Sen tänkte jag att ”nu har jag väl i alla fall dragit tillräckligt”. Jag antecknade mig till minnes att jag skulle kolla att det inte läckte olja därifrån när jag startat motorn. Så fyllde jag på med olja och startade.

Jag behövde inte ens titta. Jag hörde redan från förarplatsen hur det bubblade olja. Och mycket riktigt det hade runnit rikligt med olja från oljefiltrets anslutning mot motorn. Så jag drog åt oljefiltret ännu mer. Men utan att det liksom tog stopp. Med handkraft orkade jag dock inte dra den mer. Så jag tog oljefiteravdragaren som också kan användas som oljefilterpådragare, visar det sig. Och drog åt, tills jag inte orkade mer.

Ny uppstart. Nytt oljebubbel. Mer olja rann ut från oljefiltrets anslutning. När jag tittade underifrån såg jag något som såg ut som en kabel som hamnat mellan filter och motor. Förklaringen! Jag skruvade ut oljefiltret lite för att ta bort kabeln (jag hade ingen egentlig uppfattning om vad det kunde vara för kabel). Det visade sig dock att det inte var en kabel utan oljefiltrets packning. Det gamla oljefiltrets packning. Det hade inte följt med oljefiltret bort utan suttit kvar på motorn. Två packningar var helt klart en för mycket.

Hur tar man då bort packningen. I efterhand slog det mig att jag kanske kunde ha klippt av det gamla och lirkat ut det. Men då tänkte jag att det enda sättet var att ta bort filtret för att sen ta bort packningen. Att göra det med olja i motorn verkade inte som någon bra idé. Återstod bara att tömma motorn på den nya oljan och sen ta bort oljefiltret.

Jag letade rätt på ett rent kärl, eftersom min tanke var att hälla tillbaka oljan när jag tagit bort och satt dit oljefiltret igen.

Men när den nygamla oljan runnit ned i kärlet kändes det inte som någon bra idé längre.

Att oljan kan bli så skitig efter bara två korta uppstarter. Man borde kanske ta för vana att hälla i någon billig olja och sen byta igen efter ett kort tag?

Det blev till att åka iväg och handla ny olja att fylla på.

Sista punkten på dagordningen var att sätta dit den tidigare nämnda ”batteripinnen”. En baggis.

Sen var det dags att starta bilen och köra iväg. (Hög tid dessutom. Tiden hade sprungit iväg.)

Det var bara det att när jag vred om startnyckeln hördes ett illavarslande ljus. Ett ljud som av en säkring eller kanske rent av en kabel som brinner av. Efter det korta distinkta ljudet var det tyst och dött. Det hände absolut ingenting. Suck!

Jag tog en paus. Insåg att blodsockret var på en nivå som inte gav bra förutsättningar för elektrisk felsökning. En macka och en kopp te senare blev tankarna mer konstruktiva. Det kanske bara är en säkring!? Jag bytte alla fyra säkringar som går till ”Serviso Vario” (eller vad det nu står). Dessvärre var bilen lika död efter det.

Bara för att hitta på något annat än att lägga mig uppochned under instrumentbrädan och titta på kablar öppnade jag motorhuven och tittade på batteriet. Det är mycket enklare. Och inte så dumt, faktiskt. Det visade sig att jag inte skruvat fast kabelskorna på batteriet ordentligt. När jag skruvade dit ”batteripinnen” måste det ha uppstått ett glapp. Med kabelskorna ditskruvade startade bilen snällt och fint.

Stockholm

Benny Steen
    Deltagare

att glömma ta bort gamla gummiringen på oljefilret är ett klassiskt nybörjarmisstag . du kommer ju  inte missa det igen. Det finns dom som har råkat värre ut pga samma misstag, ibland börjar det läcka ordentligt först efter en stund…

det går utmärkt demontera oljefiltet utan tömma ur oljan. oljan finns ju längst ner i tråget. dock bör man först stänga av motorn 🙂

det vita i nya oljan är förmodligen inblandat vatten från tråget,  så länge det inte är stora mängder funkar det att hälla tillbaka. det försvinner vid en långkörning. när du häller tillbaka oljan hamnar det ju direkt först i tråget. sedan passerar oljan först filtret innan det går ut  i motorn.

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2015-03-25 23:51

det går utmärkt demontera oljefiltet utan tömma ur oljan. oljan finns ju längst ner i tråget. dock bör man först stänga av motorn 🙂

Å det säger du nu!

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2015-03-25 23:51

det vita i nya oljan är förmodligen inblandat vatten från tråget,  så länge det inte är stora mängder funkar det att hälla tillbaka. det försvinner vid en långkörning. när du häller tillbaka oljan hamnar det ju direkt först i tråget. sedan passerar oljan först filtret innan det går ut  i motorn.

Det vita!
    Där ser man. Jag noterade inte ens något vitt. Det som förvånade/”oroade” mig var sotet! Jag hade inte trott att det skulle vara så mycket sot kvar i motorn. Men sot är för all del något naturligt i en motor. Vatten har man förmodligen större anledning att bekymra sig för.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Fler bilder på rost för alla er rostälskare där ute.

Det fina med den här rosten är att det finns färdiga plåtdelar till allt det som rostat. Till och med de ”skenor” som håller gummilisten runt dörröppningen finns att köpa. Bara att ta bort de gamla rostiga och skruva dit nya fräscha!

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

När mattan ändå är ur för kanske första gången på 40 år kändes det som en bra idé att ge den en ordentlig genomtvättnng. Här är den fått sin första rotblöta. Nu är den tvättad och hänger på tork. Ska bli kul att se hur den ser ut när den är torr.

Stockholm

Nu är kanske inte vädret på vår sida just nu men det bästa är att låta mattan torka i direkt solsken då ozon tar bort det sista av äckel, svampsporer och bakterier å annat snusk. Det som inte rengöringsmedlet tagit kol på fixar ozonet.  

skulle mattan vara flammig så kan du ju prova en av två metoder: antingen svart spray som Conny med 166an visade prov på eller enligt en guide jag såg från en spiderägare i usa som petade ner mattan i en liten barnpool, fyllde med varmt vatten och tygfärgningsmedel. Det blev skitsnyggt.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Robert Hultman
    Deltagare

Ja, solen vill inte riktigt samarbeta i den här delen av projektet. Men mattan känns fräsch efter gårdagens behandling, så det kommer inte att ta emot att lägga tillbaka den i bilen.

För finishen var jag inne på svart textilfärg men Jonta på CC motors trodde inte att det skulle funka så bra. Färgen fäster inte så bra på nylon menade han. Han rekomenderade istället just svart sprayfärg. Matt, naturligtvis(!) Borstar man sen med en diskborste eller motsvarande ska man få bort sammanklibbad mattlugg och överflödsfärg. 

Stockholm

Spraymetoden är jag också intresserad av till min GTV eftersom lejongul inredning med ljust innertak, svarta detaljer och instrumentbräda kombinerat med flerfärgat brun matta blir lite för mycket kaleidoskop av jordnära färger.  Min matta ska också bli svart så det blir kul att se din. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Robert Hultman
    Deltagare

Mattan är tvättad och det blev bra. Jag har dock inte gett mig på att färga in de blekta och missfärgade ytorna än.

Istället har jag ägnat lite tid åt att börja snygga till min nya bakaxel. Rikliga mängder med WD40 och Bräkleen har fått aluminiumklumpen att se anständig ut. En metalltrissa på borrmaskinen har fått bort det mesta av smuts, färgflagor och lös ytrost. Än är det inte klart. Det återstår lite mer borstande och sen tänkte jag gå loss med citronsyra.

Stockholm

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 337 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.