Hill Holder stängde av motorn?

Published by Curt Ohlsson on

Forum Teknik Hill Holder stängde av motorn?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Curt Ohlsson
    Deltagare

Min 159:a från 2006 stannade med varningstext om Hill Holder, VDC och ASR som turades om i textfönstret. Hittat en fransos på Youtube som byter Hill Holder kontakten vid bromspedalen och en annan som gör ren kontaktytorna i densamma. Vad de pratar om förstår jag inte, men  kan det vara så ”enkelt” att bara fixa kontakten? Vad kan det vara annars? Det är ju tre felsignaler.

Igino Cazzola
      Deltagare

Manuell eller Automat?

Jag är fullständigt Räserskadad

Du har inte försökt läsa felkoder, kan nog ge mera info. 159an kan slänga upp just dessa varningar för lite av varje. Hade själv dem + att bränslemätaren dog. Lämna in för koll och inget direkt fel hittades, ja ABS kontakten på bromseheten rengjordes. Félet återkom aldrig sedan.

Bromsljuskontakten? Ja, allt är väl möjligt… Sitter det 2 kontakter där, en för bromsljus och en för annan funktion? Det borde gå mäta sig fram om den inte fungerar som tänkt. Enkel on/off funktion.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Curt Ohlsson
        Deltagare

Manuell

Curt Ohlsson
          Deltagare

Ska kolla kontakten

Igino Cazzola
            Deltagare

Min 159:a från 2006 stannade med varningstext om Hill Holder, VDC och ASR som turades om i textfönstret…Det är ju tre felsignaler.

Samtliga tre funktioner sköts av samma system: ABS
              Det vanligaste felet på ABS system, är sensorerna som mäter hjulvarvtal.
              Jag ekar dock Christer: Läs ut felkoderna, de kommer kanske inte att vara jättetydliga med vad som behöver bytas, men de kommer att peka i någorlunda rätt riktning.

Jag är fullständigt Räserskadad

… och “stannade motorn”?? Stanna motorn plötsligt och sen kom felkoderna, eller tvärtom? Felkoderna och motorstopp?

Det kan ju vara nåt motorrelaterat också som ställer till det. Minns när jag googla på mitt abs, asr, hillholder osv problem. Fanns många felkällor och även teorier, kanske vissa felaktiga. Men så funkar Internet….

Curt Ohlsson
              Deltagare

Nu är felet löst. Det har “brunnit” i styrboxen, Två platser på kortet hade brännmärken och när min verkstad bytte styrbox och flyttade ett chip fungerade allt som vanligt. Frågan jag fick med mig från verkstan var “Varför har det brunnit?”

Någon som har en teori?

Var det på kretskortet? Då kan det vara en dålig lödning, sk kallödning. Då leds inte strömmen över som den ska, resistans uppstår samt värme på köpet. Gäller även dåliga kabelanslutningar…

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.