Hjälp att identifiera delar på insuget
Published by Rikard Hedlund on
- Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 5 mars, 2016 kl. 06:26 av Rickard Bergh.
-
FörfattareInlägg
-
4 mars, 2016 kl. 21:26 #31082
Hej. Jag är mitt uppe i ett generatorbyte på min 156 JTS -02. Då jag gör det från ovansidan har jag plockat bort bland annat det stora plastiga insuget. Jag skulle vilja veta funktionerna för alla dessa småslangar och dylikt som går mellan insuget och motorn, där det uppenbarligen kommer in olja. Mycket riktigt kom det ut en skvätt olja när jag ställde insuget på högkant…
Jag har nämligen haft hög oljeförbrukning på min bil (dock ingen blå rök), och jag läste i en tråd här att man kan byta en så kallad “breather valve” http://www.alfadriver.com/forum/index.php/topic/1510-guide-breather-valve-replacement/ Har även läst att en sådan “oil breather” slang kan vara blockerad, men hur kan det förklara att det kommer in olja? (och vad är det svenska ordet för oil breather?) Hur som helst verkar de inte finnas att köpa längre, men kanske kan man “laga” den befintliga? Hur SKA den fungera?
Och vad är det här egentligen? Längst ner sitter en fjäder, och en arm som går upp i en liten behållare. Den var i övre läget men när jag drog lite lätt i den åkte den tillbaka ner igen, och den ville inte stanna kvar i det övre läget den var i från början när jag försökte pressa tillbaka den (fjädern drar ju ner den)?? Vad fyller den för funktion?
Mycket tacksam om någon kunde förklara lite. Grejerna är på rengöring ikväll och så ska jag genomföra själva generatorbytet imorgon tänkte jag. Så jag skulle gärna vilja åtgärda denna “oil breather” också innan jag sätter dit skiten igen (om det finns möjlighet)!
Och om några slangar skulle vara blockerade, vilka skulle de kunna tänkas vara?
4 mars, 2016 kl. 21:31 #31083Och här är då detta “breather valve”. Vad fyller den för funktion när den fungerar, och vad blir det för konsekvenser om den gått sönder?
4 mars, 2016 kl. 21:55 #31084det är spjället för variabel insugs geometri. det är för att få bättre botten vrid och även på toppen.
du har ett spjäll inne i insuget som ändrar luften in i motorn. inget ovanligt att det kärvar.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
4 mars, 2016 kl. 23:33 #31085Inlägg av Rickard Bergh på 2016-03-04 21:55
det är spjället för variabel insugs geometri. det är för att få bättre botten vrid och även på toppen.
du har ett spjäll inne i insuget som ändrar luften in i motorn. inget ovanligt att det kärvar.Okej tack. Jag smörjer väl upp det så gott jag kan.
Vet du vad delen på andra sidan är också? (på engelska breather valve) och varför kommer det in olja i insuget?
5 mars, 2016 kl. 06:26 #31086sitter den en slang på ? det kan mkt väl vara så att det är en funktion för ett annat land om den inte är inkopplad. då är den pluggad eller ej uppborrad och fungerar inte i sverige och andra länder med samma krav. se du om det är hål vid den i insuget ?
det sitter två slangar på ventilkåpan. en mellan insug och kåpan och en som sitter mellan insugsslangen och kåpan.. diet är vevhusventilationen som drar in oljedimma som kommer från motorn. när den ventilerar den. inget konstigt det är inget man kan få bort..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.