Hjälp att identifiera gammal Alfa-del tack!
Published by Johan Söderström on
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 6 maj, 2019 kl. 12:06 av
Thomas Sjölin.
-
FörfattareInlägg
-
4 maj, 2019 kl. 14:09 #22958
Jag har köpt en gammal knopp (växelspaksknopp?) med Alfa Romeo-logga på en antikaffär i Iran.
Knoppen ser ut att vara bra gammal (gjord av bakelit ser det ut som) men loggan saknar texten “Milano” som jag förstått vanligen fanns med till 1970-talet. (Har dock sett exempel på andra gamla Alfor med loggor som saknar ordet Milano på bild).
Loggan har i stället en kungakrona ovanför – se bilder.Jag har blivit mycket nyfiken på denna knopp som jag tror kan ha en intressant historia!
Knoppen är välgjord; loggan är ingjuten i materialet några millimeter ned, alltså inte bara något man klistrat dit i efterhand. Custom made alltså – för kungligt sammanhang? Iran var ju en monarki fram till 1979 och Shahen hade flera hundra bilar vilka dock är dåligt dokumenterade och många är sålda över världen. Som sagt köpt i Iran men behöver ju inte nödvändigtvis vara gjord just för Iran…
Måtten är: höjd 45 mm, diameter 42 mm.
Har en gänghylsa ingjuten som ser ut att vara i mässing.Någon som har input kring vilken Alfa-modell och tid knoppen kan härstamma från? Tacksam för alla spekulationer! Jag har mailat Alfa-museet i Italien men svar från dem dröjer.
5 maj, 2019 kl. 00:25 #22959Synd att bilderna är så små, det gör det svårt se alla detaljer, men utifrån vad jag kan se är det loggan som började användas från 1972. Ger kanske inte så mycket mer information.
5 maj, 2019 kl. 11:42 #22960Tack för input.
Jag har letat vidare och kan nu ha hittat rätt; en dragknopp från instrumentbrädan på en Alfa Romeo 6C 2300B – se bild. Den större knoppen till vänster på bilden har samma form som den knopp jag har. Alfa tillverkade en custom made bil av den modellen 1937 åt italienska kungen Vittorio Emmanuel III. Det skulle förklara kungakronan ovanför Alfaloggan. Att det är bakelit skulle stämma med 1930-tal.Jag har även hittat bilder på 6C 2300B med Alfa-loggan utan ordet Milano.
Mussolini lade sedan beslag på kungens bil. Bilen har förfallit och såldes sedan till et ryskt museum som ska totalrenovera bilen.
Ska forska vidare och försöka verifiera min teori!
5 maj, 2019 kl. 14:08 #22961Det låter möjligt, att det är en specialtillverkad del.
Har googlat lite men krasst med resultat.
(Du kan kanske sälja den till renoverarna för en hög med Rubel? )Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
6 maj, 2019 kl. 00:41 #22962Det är inte bara att Milano saknas som gör att den ser ut som 1972-, det är även utförandet av ormen. Skulle bilen vara tillverkad på 30-talet hade de knappast gjort logotypen så fundamentalt annorlunda. Tror ändå att det är något tillverkat på 70-talet eller senare.
6 maj, 2019 kl. 10:48 #22963Tack för input.
Bifogar en lite bättre närbild på loggan, så nära jag kan komma med skärpa md min kamera.
Själva Alfa-loggan, dvs. utan kungakronan, är 14 mm i diameter.6 maj, 2019 kl. 12:00 #22964För att visa vad jag menar så lägger jag in en bild här på utvecklingen av loggan.
Om det inte är någon slags förfalskning så är det troligen något specialbeställt men jag tvivlar starkt på att det är från en bil tidigare än 70-tal. Det förekommer säkert loggor där Milano inte finns med på äldre men formen på ormen avslöjar att det är tidigast 1971.
Det är fullt möjligt den kommer från en bil ägd av den sista Shahen som blev avsatt 1979. Utifrån att det troligen då kommer från en 70-talsbil känns det mest troliga att det är en växelspaksknopp.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.