Hjälp batteriet är dött på min selespeed 156:a!!!!

Published by Christos Tzivis on

Forum Teknik Hjälp batteriet är dött på min selespeed 156:a!!!!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25171
    Christos Tzivis
    Deltagare

      Läste en artikel där följande står:

      Som att varningslampan för krockkudden tänds om en bil med tomt batteri startas med startkablar. Om bilar med halvautomatisk växellåda, Selespeed, som laddas med så kallad laddningsbooster kan bilens datorsystem slås ut.

      Min fråga är kan jag starta den med startkablar?  har andra bilen bredvid

      “Har inte kört Alfan på två veckor men öppnat dörrarna flera gånger” 

      #25172
      Benny Steen
      Deltagare

        Det är framförallt om du har ett helt tom batteri och använder startkablar som en del felkoder kan uppstå, pga dom spänningspikar som uppstår.  Det är mera skonsamt att ladda upp bilens batteri med en modern laddare som ctek.  Använd inte en gammaldags laddare med batteriet inkopplat i bilen.

        Eftersom du frågar så är du förmodligen ovan att använda startkablar. Då avråder jag.

        Inte för det rent allmänt är farligt med startkablar . Men vänder du polkablarna fel riskerar du förstöra bilens elektronik rätt ordentligt och faktiskt också skada dig själv. 


         

         

        #25173

        Laddningsbooster som ansluts till 220V ska du undvika. En sådan kan kräma på spänningen onödigt högt och då skadas komponenter.

        Annvänder du däremot startkablar så är risken betydligt mindre, förutsatt som Benny säger, att du vet hur man kopplar.  Anslut kablarna starta sedan upp bilen med friskt batteri, låt den gå ett tag innan du gör startförsöket. Då ska det inte vara några problem.

        Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

        #25174
        Christos Tzivis
        Deltagare

          Tack tack för hjälpen!!!

          Hmmm får se om jag testar med startkablar.Har kollat upp ctek batteriladdare, verkar enkelt och smidigt!!

          #25175
          Lars Söderman
          Deltagare

            De airbagstyrenheter jag har pysslat med ger felkod om batterispänningen går under 9,5V. Nöter du ner batteriet till under 9,5V eller slår på tändningen om du glömt lyset på över natten så får du en airbagfelkod som du måste radera med diagnosverktyg. Det har inget med startkablar att göra.

            #25176
            Christos Tzivis
            Deltagare

              Köpte en ctek mxs 5.0 och laddade batteriet.Startade Alfan körde en sväng och njöt tills jag skulle blinka för att svänga.Då blinkade bägge sidorna.När jag sedan körde in i carporten och skulle låsa så märkte jag att larm “lampan”har slutat att lysa.Hmmmm…….skitsamma jag njöt av den korta rundan

              #25177

              Testa att koppla bort batteriet några minuter och anslut sen. Fick ett liknande fel en gång när jag glömt kylboxen i bagaget och tömt batteriet. Tom hastighetsmätaren slutade funka + alla lampor efter start när bilen fått starthjälp.

              Kopplade bort batteriet i fem minuter sen funkade allt igen när jag anslöt.

              #25178
              Christos Tzivis
              Deltagare

                Tack för tipset ska testa, har större problem nu toppackningen har gjort sitt?!

              Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.