Hjälp i kamaxeldjungeln

Published by Per Almroth on

Forum Teknik Hjälp i kamaxeldjungeln

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Per Almroth
    Deltagare

Jag har planer på att renovera och trimma en 2-liters nord motor till min Alfetta GTV 1984.

Tanken är att få till en körbar gatmotor på ca 150 hk, enligt idéer i Jim Ks bok och ett stort antal trådar här och på Alfapower. Vad jag hoppas ska ge mig det är högre komp (~10,5:1), kamaxlar med bla större lyft (~12mm?), sportavgassytem och ombestyckade förgasare (40).

Nu till min fråga: Är det någon som har bra erfarenhet av kamaxlar, och leverantör av dessa, som skulle passa det här projektet? CB är ju välkända, men jag har läst många nyare trådar om att deras profiler är ålderdomliga, och att det idag skulle finnas bättre alternativ. Är det någon som har bra information om det här? Tips om bra leverantörer mottas tacksamt!

Björn Ek
    Deltagare

Några tips från en som byggt och rasat en hel hög med nordmotorer. Ta det lugnt med kompet, det verkar som att våta foder har en gräns för vad de tål, jag skulle hålla mig med marginal under 12:1. Kamaxlar med ca 12mm lyft och runt 290 graders duration fungerar ungefär som moderna standardkammar i nordmotorn, mao allt blir bättre. Jag vet att en del gillar CatCams (inte provat själv), ett par beggade cb12:or är nog aldrig en dålig affär. En kul bubblare kan vara surgubben Richard Jemison (Tror jag han heter) på Alfabb.com som gör egna kammar med modern design. Mycket uppskattade av jänkarna.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Per Almroth
    Deltagare

Tack Björn. Dina ansträngningar för att trimma din motor har jag följt på forumen, och min tanke är ju förståss att hålla mig lite mer åt körbarhet än du. Är den nån i svenska Alfa-världens provat RJ’s kamaxlar vad du vet. Det är ju just hans åsikter om mer eller mindre moderna kamprofiler jag läst.

Hur är det: kan man få till 12 mm lyft med standardkolvar, eller måste man ha special för att de ska gå fritt?

Björn Ek
    Deltagare

Vad gäller frigång kamaxel/kolv är det en ren tajmingfråga. Enkelt uttryckt så ju snällare kolvar du har ju aggressivare kamaxeltajming tillåter de. Men det där är en sanning med modifikation eftersom man brukar ge högkompskolvar en rätt extrem och ur förbränningssynpunkt suboptimal form för att få plats med stora ventiler med stora lyft. Så det enda du behöver tänka på med 12 mm+ i lyft är att du måste göra urtag i kamföljarbrunnarna i toppen. På kolvsidan rekommenderar jag nåt enklare typ Borgo 10,4:1 eller de gamla Motronic-kolvarna.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.