hjälp med multiecuscan?
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 17 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 18 maj, 2014 kl. 22:21 av Lars Söderman.
-
FörfattareInlägg
-
3 februari, 2014 kl. 22:33 #23752
Hej införskaffat mig
http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?sbk=1&nav=SEARCH&itemId=261367865367Har problem när jag ska ansluta den i multiecuscan, det står att jag måste sätta på obd key eller elm?
Någon som vet hur jag ska göra?
Finns det någon svensk gudie?
Tacksam för svar.
4 februari, 2014 kl. 09:57 #23753Jag testade med elm327 och app som heter Torque Pro och det fungerar att läsa av och släcka motorlampa, ingen airbag och abs åtkomst dock. Vad skulle du göra med den?
4 februari, 2014 kl. 12:27 #23754Tänkte kolla parkerings sensorerna.
men vad menar dom med obd key?
4 februari, 2014 kl. 12:58 #23755Lika här!
Tifosi
4 februari, 2014 kl. 18:52 #23756Inlägg av Simon Aczel på 2014-02-03 22:33
Hej införskaffat mig
http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?sbk=1&nav=SEARCH&itemId=261367865367Har problem när jag ska ansluta den i multiecuscan, det står att jag måste sätta på obd key eller elm?
Var står det om OBD key ELM ? beskriv närmare.
När du stoppar in diagnoskabel i USB porten (låt den vara ICKE ansluten mot bilen så länge) Ser du i Windows enhetshanteraren att det dyker upp en ny COM port ? (enhetshanteren är enklast att hitta genom högerklicka på “den här datorn” och välja egenskaper / hårdvara /enhetshanteren.
Om du inte ser någon ny COM port måste du installera drivrutinern för diagnoskabel, dom borde följt med diagnoskablarna.
I multiecuscan väljer du bara under inställningar längst ner till höger vilken typ av kabel du använder. I ditt fall skall du använda KKL VAG. och vilken COM port du har diagnoskabeln på.
Ovan scenario är det vanliga problemet folk har med OBD kablar via USB. att dom inte får windows att uppfatta att dom är installerade via emulerade COM portar.
4 februari, 2014 kl. 22:11 #23757När jag sätter i cabeln så hittar datorn den utan problem, sedan går jag in i multiecuscan och väljer min bil, Sen går jag till settings väljer min kabel som du sa och rätt port. efter det går jag till conect och får då detta medelande?
Något som jag gör fel?
4 februari, 2014 kl. 22:44 #23758jo, det där känner jag igen.
Har du betalt och registerat multiecuscan ?Annars kan du bara köra den i demo läge.
/b
5 februari, 2014 kl. 08:04 #23759Jag kör demo läget men det borde väl fungera endå?
5 februari, 2014 kl. 08:51 #23760Den tillåter rätt mycket även som obetald/oregistrerad, nolla felkoder exempelvis.
5 februari, 2014 kl. 10:17 #23761Får prova ikväll igen. Tack för hjälpen
14 februari, 2014 kl. 16:12 #23762Har du fått igång den? Du måste ställa in rätt port men detta står i programmets manual. Sedan ska tänningen vara på. Har själv samma program och det fungar bra.
14 februari, 2014 kl. 22:27 #23763Nej jag får inte igång det. Ska prova lite i helgen.
14 maj, 2014 kl. 12:46 #23764Simon, fick du ordning på grejerna?
Jag har sökt upp denna tråden på grund av att igår tändes motorlampan i min JTS -03. Och vill vara påläst innan jag börjar att labba.
Därför att jag har extremt dåligt tålamod då det kommer till elektronikprylar som strular, allt ska vara P&P och funka direkt. Nåväl, jag har en laptop med Windows, den blå kabeln för usb, laddat ner gratisversionen av multiecuscan och installerat, och så alfan med onödigt lysande lampa. Den 36 sidor långa manualen till programvaran är det väl ingen mer än författaren själv som orkar gå igenom, fattar minimalt angående installera interface osv…Den blå kabeln fick jag med bilen då den förra ägaren hade råkat ut för samma lampa en gång för rätt länge sedan, han hade då “bara” kopplat upp sig, trollat lite och nollställt, sedan frid o fröjd tills nu då.
Någon vänlig alfista som har en enkel checklista hur man punkt för punkt nu går till väga för att släcka motorlampan? Bilen går för övrigt helt normalt förresten.
/J
14 maj, 2014 kl. 13:50 #23765Det ursprungliga problemet i tråden är att trådskaparen försöker koppla upp sig på en bil (159) med CAN-buss, med ett interface som inte stödjer CAN-bus. Jag har svarat på samma fråga i en annan tråd.
Ett råd till alla er som vill koppla upp er med Multiecuscan är att läsa i listan “Supported Vehicles” på deras websida vilken typ av interface du behöver för att komma åt respektive funktion i just din bil. Det framgår även där om man behöver betalversionen eller inte, och om man behöver någon kabeladapter.
http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx14 maj, 2014 kl. 21:49 #23766Oj, det var en gedigen lista! Och enligt den skulle det gå att släcka motorlampan, och det gjorde det galant. Enda tålamodsprövningen var att datorn behövde startas om en extra gång då den plötsligt inte hittade porten, som tidigare under dagen fanns där… Men men, problemet löst, och bilen provkörd utan något nytt obehagligt pling o lys… Utan forumet och internet hade detta vart totalmente omöjligt att lösa på egen hand. Nu kan man åter le bakom ratten i alfan…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.