hjälp med multiecuscan?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik hjälp med multiecuscan?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare

Hej införskaffat mig
    http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?sbk=1&nav=SEARCH&itemId=261367865367

Har problem när jag ska ansluta den i multiecuscan, det står att jag måste sätta på obd key eller elm?

Någon som vet hur jag ska göra?

Finns det någon svensk gudie?

Tacksam för svar.

Daniel Erdeljan
    Deltagare

Jag testade med elm327 och app som heter Torque Pro och det fungerar att läsa av och släcka motorlampa, ingen airbag och abs åtkomst dock. Vad skulle du göra med den?

Tänkte kolla parkerings sensorerna.

men vad menar dom med obd key?

Lika här!

Tifosi

Benny Steen
      Deltagare

Inlägg av Simon Aczel på 2014-02-03 22:33

Hej införskaffat mig
        http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?sbk=1&nav=SEARCH&itemId=261367865367

Har problem när jag ska ansluta den i multiecuscan, det står att jag måste sätta på obd key eller elm?

Var står det  om OBD key ELM ?  beskriv närmare. 

När du stoppar in diagnoskabel i USB porten (låt den vara ICKE ansluten mot bilen så länge) Ser du i Windows enhetshanteraren att det dyker upp en ny COM port ? (enhetshanteren är enklast att hitta genom högerklicka på “den här datorn” och välja egenskaper / hårdvara /enhetshanteren.

Om du inte ser någon ny COM port måste du installera drivrutinern för diagnoskabel, dom borde följt med diagnoskablarna.

I multiecuscan väljer du bara under inställningar längst ner till höger vilken typ av kabel du använder. I ditt fall skall du använda KKL VAG. och vilken COM port du har diagnoskabeln på.

Ovan scenario är det vanliga problemet folk har med OBD kablar via USB. att dom inte får windows att uppfatta att dom är installerade via emulerade COM portar.

När jag sätter i cabeln så hittar datorn den utan problem, sedan går jag in i multiecuscan och väljer min bil, Sen går jag till settings väljer min kabel som du sa och rätt port. efter det går jag till conect  och får då detta medelande?

Något som jag gör fel?

Benny Steen
        Deltagare

jo, det där känner jag igen.
          Har du betalt och registerat multiecuscan  ?

Annars kan du bara köra den i demo läge. 

/b

Jag kör demo läget men det borde väl fungera endå?

Martin Frykstam
          Deltagare

Den tillåter rätt mycket även som obetald/oregistrerad, nolla felkoder exempelvis.

Får prova ikväll igen. Tack för hjälpen

Håkan Petersson
            Deltagare

Har du fått igång den? Du måste ställa in rätt port men detta står i programmets manual. Sedan ska tänningen vara på. Har själv samma program och det fungar bra.

Nej jag får inte igång det. Ska prova lite i helgen.

Jan Stjernestam
              Deltagare

Simon, fick du ordning på grejerna?

Jag har sökt upp denna tråden på grund av att igår tändes motorlampan i min JTS -03.  Och vill vara påläst innan jag börjar att labba.
                Därför att jag har extremt dåligt tålamod då det kommer till elektronikprylar som strular, allt ska vara P&P och funka direkt. Nåväl, jag har en laptop med Windows, den blå kabeln för usb, laddat ner gratisversionen av multiecuscan och installerat, och så alfan med onödigt lysande lampa. Den 36 sidor långa manualen till programvaran är det väl ingen mer än författaren själv som orkar gå igenom, fattar minimalt angående installera interface osv…

Den blå kabeln fick jag med bilen då den förra ägaren hade råkat ut för samma lampa en gång för rätt länge sedan, han hade då “bara” kopplat upp sig, trollat lite och nollställt, sedan frid o fröjd tills nu då.

Någon vänlig alfista som har en enkel checklista hur man punkt för punkt nu går till väga för att släcka motorlampan? Bilen går för övrigt helt normalt förresten.

/J

Lars Söderman
                Deltagare

Det ursprungliga problemet i tråden är att trådskaparen försöker koppla upp sig på en bil (159) med CAN-buss, med ett interface som inte stödjer CAN-bus. Jag har svarat på samma fråga i en annan tråd.

Ett råd till alla er som vill koppla upp er med Multiecuscan är att läsa i listan “Supported Vehicles” på deras websida vilken typ av interface du behöver för att komma åt respektive funktion i just din bil. Det framgår även där om man behöver betalversionen eller inte, och om man behöver någon kabeladapter.
                  http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx

Jan Stjernestam
                  Deltagare

Oj, det var en gedigen lista! Och enligt den skulle det gå att släcka motorlampan, och det gjorde det galant. Enda tålamodsprövningen var att datorn behövde startas om en extra gång då den plötsligt inte hittade porten, som tidigare under dagen fanns där… Men men, problemet löst, och bilen provkörd utan något nytt obehagligt pling o lys… Utan forumet och internet hade detta vart totalmente omöjligt att lösa på egen hand. Nu kan man åter le bakom ratten i alfan…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.