Hjälp mig att välja GTV (916)-97 till -01
Published by Ulf Johansson on
- Detta ämne har 26 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 4 juni, 2015 kl. 10:03 av Håkan Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
15 maj, 2015 kl. 09:06 #15754
På grund av för litet garage eller “bilbytes klåda” letar jag nu GTV. Har provkört både 2,0 V6-97 och 3,0 V6-01. 3,0 an har gått över 19 000 mil 2,0 an under 12 000 mil. 3,0 ans koppling är bytt och har bättre dokumentation på service mm. Jag skall bara ha den som sommarbil (500 mil/år ca). Kan i hjälpa mig på synpunkter vad gäller miltalets betydelse för värdet framåt. Bilarna kostar ungefär lika mycket har samma brister (osäker AC funktion). Båda är svart lack, skinn inredning osv. 2,0 V6 an har bytta kamaxlar. Varför kan man ju undra??
Tacksam för all hjälp jag kan få. // Ulf! Johansson
15 maj, 2015 kl. 10:27 #15755Hej Ulf,
Om 2.0 är en V6 så är det en turbo… Den skulle inte jag välja mycket på grund av värdet. 2.0 V6 är en version som är framtagen för den italienska marknadens skatteregler på bilar över 2000cc. -01 har ju dessutom den nya uppdaterade inredningen vilken folk i gemen verkar gilla bättre än den gamla.
Så oavsett mil så lutar det åt den stora Busson, alltså 3.0.
156 GTA Sportwagon
15 maj, 2015 kl. 11:08 #15756Skulle jag köpa en GTV igen skulle det tveklöst bli en med 3.0/3.2 24v sexan. Sen skulle jag nog personligen inte köpa en GTV med närmare 20k mil på mätaren men det behöver såklart inte vara nåt större fel på bilen bara för att den gått långt.
När det gäller 2.0 sexan så verkar kammarna slitas ganska hårt där av nån anledning så det behöver inte vara nåt konstigt om dom är bytta, tror inte det är så ovanligt på den motorn.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
15 maj, 2015 kl. 19:41 #15757Titta på min kanske kan vara nåt för dig. “Blocket “endast 10300 mil fullservad 3,0 v6.
15 maj, 2015 kl. 20:47 #15758Hej,
varför inte skicka efter den engelska tidningen Auto Italia nummer 224 (sök på nätet, den kommer på ett par dagar) ,eller gå in på Alfaowner.com och läs om allt som kan drabba en GTV-ägare.Miltalet har inget att göra med hur bra bilen är,det viktiga är bl.a.:när byttes kamremmen senast,är kopplingen bytt,är bakvagnens bussningar bytta,skick på kylare och oljekylare,är bilen sänkt(värdelöst om man vil kunna dra på på sämre vägar),vilka bromsar har bilen,vilket avgassystem,att den är rostskyddad är ett plus även om rost inte brukar vara ngt. stort problem.Om motorn har 4 eller sex cylindrar är inte det viktigaste, inte 5 eller 6 växlar heller..En bra bil kan ha ett lågt pris en dålig kan vara dyr. Min var billig och bra men jag köpte den utomlands och det var nog rena turen att den var så fin trots 19000 mil.Fiat coupe 20v turbo är också en fin bil!
Jonas
17 maj, 2015 kl. 17:57 #15759Tack Jonas. Faktiskt även tänkt på Coupe 20V Turbo. Dock bara sett 1 st i Sverige. Bra att du skrev om sänkningen!! Den 2,0 V6 jag provkörde var sänkt. F-n vad brunnslock mm kändes även i låg fart!!! Letar vidare. Dessutom måste man nog ha en del magisk tur när man köper så pass gammal bil. // Ulf!
17 maj, 2015 kl. 18:16 #15760Inlägg av Ulf Johansson på 2015-05-17 17:57
Tack Jonas. Faktiskt även tänkt på Coupe 20V Turbo. Dock bara sett 1 st i Sverige. Bra att du skrev om sänkningen!! Den 2,0 V6 jag provkörde var sänkt. F-n vad brunnslock mm kändes även i låg fart!!! Letar vidare. Dessutom måste man nog ha en del magisk tur när man köper så pass gammal bil. // Ulf!Finns olika mycket sänkta GTV. Bytte just till Eibachfädrar med 20mm sänkning fram. Bilen är absolut inte stötigare, snarare tvärtom. Sänkfjädrarna är MYCKET mindre förspända än originalen och har istället en annan fjäderkonstant. Välbalanserat om du frågar mig.
Något att tänka på i diskussionen TS kontra V6 är serviekostnad. Vad jag har förstått så kostar ett kamremsbyte ungefär dubbelt på V6 mot 2.0TS om du gör det på verkstad. Detta beroende på att det är betydligt trängre under huven och besvärligare att jobba på V6 och tar längre tid. Tänker du göra den typen av service själv så spelar det kanske mindre roll.
17 maj, 2015 kl. 18:21 #15761Hej Gabriel.
Vad är skillnaden i inredning -01 jämfört med äldre?? // Ulf!
17 maj, 2015 kl. 18:25 #15762Tack Lars! Du har helt rätt om fjädrarna! Tänker kolla med AutoAlfa kostnaden för kamremsbyte 2,0 TS / 3,0 V6…… dessutom e de ju försäkringskostnaden?… // Ulf!
17 maj, 2015 kl. 19:17 #15763Den största skillnaden på inredningen är väl egentligen mittkonsollens utseende, på bilar som är “-98A” och äldre så är det lite enklare utförande på ac-styrning och konsollen är helsvart istället för silver som dom nyare bilarnas konsoll är. Sen beror det på vilken inredning man har, tyg, standardskinn, momo-skinn osv. Oftast är det momoskinn i dom nyare men jag har sett olika varianter där med. Äldre bilar med skinn har nog oftast standardskinnet.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
17 maj, 2015 kl. 19:21 #15764Inlägg av Ulf Johansson på 2015-05-17 18:25
Tack Lars! Du har helt rätt om fjädrarna! Tänker kolla med AutoAlfa kostnaden för kamremsbyte 2,0 TS / 3,0 V6…… dessutom e de ju försäkringskostnaden?… // Ulf!Här var en bra sida där du kan studera inredningarna:
http://www.bozhdynsky.com/alfa-romeo-gtv-spider-history/interior-codes/
Stora skillnaden är mellan fas1 och fas2: Mittkonsol, instument etc.17 maj, 2015 kl. 19:23 #15765Det här är en trevlig bok för den som gillar GTV:
http://www.bokus.com/bok/9781847973962/alfa-romeo-916-gtv-and-spider/
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
17 maj, 2015 kl. 19:34 #15766Inlägg av Gabriel Eriksson på 2015-05-17 19:23
Det här är en trevlig bok för den som gillar GTV:
http://www.bokus.com/bok/9781847973962/alfa-romeo-916-gtv-and-spider/
Armlängds avstånd i tv-soffan!
17 maj, 2015 kl. 19:39 #15767Haha… Bra Lars!
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
20 maj, 2015 kl. 12:23 #15768Var inne på mobile.de och tittade på GTV 3,0 v6 24v endast 16 st och priser från 3000€ till 9500€ miltal 24000 mil ner till 6000 mil. Ja vad säger man om det, inte stor tillgång och snart är det väl stor efterfrågan.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.