Hjälp mig att välja GTV (916)-97 till -01
Published by Ulf Johansson on
- Detta ämne har 26 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 4 juni, 2015 kl. 10:03 av Håkan Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
20 maj, 2015 kl. 12:29 #15769
Hejs. Har ändå hittat många (3 st) som jag nu utvärderar. Som vanligt får man vad man betalar för Hoppas, hoppas att kunna köra till söndagens Tjolöhoms motor evenemang!!!!!
20 maj, 2015 kl. 20:46 #15770Hej,
det är bara att slå till!Du kan ju inte förlora så mycket,det är när man sen säljer en bil och kollar efter trettio -fyrtio år vad den är värd som man ser vad man förlorat på att sälja! Om jag hade haft kvar min sprint 1962 som jag sålde för 3600:-,eller min Saab 750 GT som jag sålde för 1200:- osv.. Men det var kul då.Det man ångrar mest är i så fall bilarna man inte köpte:en BMW 328 för några tusen,MGA för 1500:-,Aprilia för 900:-,Hotchkiss för 300:- osv.Idag finns det massor med billiga häftiga bilar som är nästan gratis.Alfa GTV916 är utan tvekan en av dom(har en själv),Alfa 164 också(har en själv) ,det finns fler(har ett par till).Det är iallafall kul att köra en garanterat opraktisk och oekonomisk och osvensk bil som en GTV916.Det värsta som kan hända är väl att kamremmen går av,eller ett oförklarligt elfel eller att kopplingen ger upp,eller..Men känslan när man sätter sig i bilen,och startar och det mesta fungerar,den är härlig och det är inte så mycket pengar!Och det finns alltid någon annan som vill testa!Om man tröttnar.
Lycka till
Jonas
20 maj, 2015 kl. 21:51 #15771Lycka till!
Min GTV V6 är alltid till salu i februari-mars men i slutet av april när jag startar upp den för säsongen inför Skokloster så blir jag alltid lika häpen. Och så är den helt plötsligt inte till salu mer…. Maken till opraktisk bil finns inte – men underbar. Fjädrar som sänker lite och riktiga dämpare är ett måste liksom vinge och snygga fälgar,
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
1 juni, 2015 kl. 22:48 #15772eftersom ingen pratar gott om 2.0 v6 tb tar jag på mig att göra det. jag vet att många skriker nu men jag tycker motorn är helt underbar visst är där lite turbofördröjning men det skjuter på bra när den laddar och fortsätter hela vägen till rödmarkering. sen är både kamremsbyte och försäkring betydligt billigare än 3.0 24v + det kostar bara några tusenlappar om man skulle vilja ha en 30 hk extra.
3 juni, 2015 kl. 08:19 #15773Köpte en 916 GTV med V6 i går afton för ett lågt pris.
Detta är min 3’e 916 bil , dvs det står 2 innan på gården redan! (har en spider och en 2,0 TS med förflutet som track-day bil).
Lysande Airbaglampa och behövs ny kamrem meddetsamma. Klarlack som släpper och fula fälgar. Behöver med största sannolikhet bytamastercylinder till kopplingen med så vätska försvinner och pedalen mysko (hade samma fel på spidern).
Vi får se om detta är bra eller dåligt!
3 juni, 2015 kl. 08:49 #15774Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-06-03 08:19
Köpte en 916 GTV med V6 i går afton för ett lågt pris.
Detta är min 3’e 916 bil , dvs det står 2 innan på gården redan! (har en spider och en 2,0 TS med förflutet som track-day bil).
Lysande Airbaglampa och behövs ny kamrem meddetsamma. Klarlack som släpper och fula fälgar. Behöver med största sannolikhet bytamastercylinder till kopplingen med så vätska försvinner och pedalen mysko (hade samma fel på spidern).
Vi får se om detta är bra eller dåligt!
Grattis! Låter som den röda i Dalarna som legat på Blocket ett tag!
Hör av dig om du får problem med att lösa airbagproblemet.3 juni, 2015 kl. 10:05 #15775Lasse, du löste gåtan direkt!
Jo, jag ska göra lite basic felsökning på airbag, jag återkommer säkert om jag inte får koll – jag hör av mig i så fall!
– Kamrem blir senare fråga – ska hinna måla huset i sommar + sjösätta båten med tänkte jag.
3 juni, 2015 kl. 10:12 #15776Grattis! Airbaglampans problem brukar sitta i kontaktstycket under passagerarstolen.Lite bilder i en annan tråd hoppas jag.
Om Turbo: Problemet är inte att de är dåliga bilar i sig utan att de snabbt blev billiga och drog till sej en massa löst folk som misskött dem. Går lättast att identifiera på transportstyrelsens uppgift om antal ägare. Att ta ut fler hästar av turbomotorn är en dålig idé eftersom det blir väldigt varmt i motorrummet redan med standardeffekt. Kamremsbytet ska inte vara billigare eftersom det är samma V6:a med mindre volym. Samma rem, samma jobb. Däremot bör man byta oftare på turbomotorerna eftersom motorrumstemperaturen, särskilt med chippade bilar, är högre än vad remmen gillar.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
3 juni, 2015 kl. 10:34 #15777Turbon är ju 12v så visst borde kamremmen vara betydligt billigare att byta.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
3 juni, 2015 kl. 13:25 #15778Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-06-03 08:19
Köpte en 916 GTV med V6 i går afton för ett lågt pris.
… och fula fälgar…
Tidstypiska… Inte fula. De kan dessutom med fördel användas på GTA med 305mm bromsar, om jag inte misstar mig.
156 GTA Sportwagon
3 juni, 2015 kl. 18:28 #15779Nja, dom fälgarna på en GTA skulle jag akta mig för. Där ska man satsa på original telefonfälgar. IMHO.
GTV ska också ha Telefonfälgar – jag ska bara leta upp ett kit i 17″!
4 juni, 2015 kl. 10:03 #15780Inlägg av Gabriel Eriksson på 2015-06-03 10:34
Turbon är ju 12v så visst borde kamremmen vara betydligt billigare att byta.
Remmen är ett par hundralappar billigare och det är bara en spännrulle i stället för två och två kamdrev i stället för fyra. Det innebär kanske en tusenlapp mindre i kostnad för delar, men jobbet är i princip detsamma. Mycket grejor som ska bort innan man kommer åt på en V6. En mycket enklare operation på de fyrcylindriga som också är betydligt billigare, särskilt om man klipper bort balansaxelremmen.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.