Hjälp min AC läcker alfa 166

Published by Lennart Elofsson on

Forum Teknik Hjälp min AC läcker alfa 166

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Lennart Elofsson
    Deltagare

Jag har en läcka vid en sorts ventil i motorrummet. Förra året i samband med att jag fyllde på kylmedel så gjorde vi en läcksökning. Vi kunde konstarera att det läckte lite från anslutningen vid denna ventil till röret. Nu har allt läckt ut igen och jag tänker åtgärda problemet.

Hur gör man för att täta? Måste jag byta denna ventil (eller vad det nu kallas) eller är det en oring som måste bytas?

Ventilen sitter vid kamremskåpan och har en elektrisk anslutning på toppen och är skruvad i AC röret alldeles vid påfyllningen vid kylmedlet.

Kanske bara gängtätning som behövs.

Probllemet  är också att komma åt med en 19mm nyckel för att lossa ventilen.

Tacksam för tips.

Lennart

Jag försöker lägga upp en bild men får frågan om lösenord som den inte tar. Hur gör man?

Kenneth Larsson
      Deltagare

Du ska lägga till bild med det lilla gemet som är i ovansidan på textrutan. 

Lennart Elofsson
        Deltagare

Nej då måste bilden vara uppladdad tidigare på site servern.

När jag gör upload vill den ha username  och password.. Är det inte samma som login?

Kör du internet explorer? Jag fick samma fenomen då nya sajten lanserades, problemet är kanske inte fixat? Har inte testat.

Måste jag lägga upp en bild så kickar jag igång Chrome, som jag normalt aldrig använder.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Gert Bergh
          Deltagare

Inlägg av Lennart Elofsson på 2015-06-13 09:09

Jag har en läcka vid en sorts ventil i motorrummet. Förra året i samband med att jag fyllde på kylmedel så gjorde vi en läcksökning. Vi kunde konstarera att det läckte lite från anslutningen vid denna ventil till röret. Nu har allt läckt ut igen och jag tänker åtgärda problemet.

Hur gör man för att täta? Måste jag byta denna ventil (eller vad det nu kallas) eller är det en oring som måste bytas?

Ventilen sitter vid kamremskåpan och har en elektrisk anslutning på toppen och är skruvad i AC röret alldeles vid påfyllningen vid kylmedlet.

Kanske bara gängtätning som behövs.

Probllemet  är också att komma åt med en 19mm nyckel för att lossa ventilen.

Tacksam för tips.

Lennart

Jag försöker lägga upp en bild men får frågan om lösenord som den inte tar. Hur gör man?

fick du fyllt förra året och det då konstaterades att det var en läcka och firman fyllde ändå får jag ju säga att det var definitivt ingen seriös firma!

Hade firman varit seriös hade den fixat läckan eller så hade dom bett dig åka till någon alfaverkstad som kunde göra det.

Nu har dom ju blåst dig på pengarna som fyllningen kostade och vem som helst kan ju räkna ut att finns det en läcka som inte åtgärdas så fortsätter det ju att läcka.

Det är ju därför det görs läcksökning innan fyllningen!!!

//Gert

Lennart Elofsson
            Deltagare

Nu var det inte så dyrt det kostade 800 med fyllning och läcksökning. Det var en drive in service från en firma som sysslar med värmepumpar.

Men vi kunde konstatera att det läcker vid något som enligt elearn kallas för multistage (pressure switch) valve. Antingen är det en oring eller gängas den fast. Jag skulle gärna vilja veta vilket. Bäst vore att hitta en bild. Men det verkar svårt.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.