Hjälp, ny Alfa

Published by Lars Erlandsson on

Forum Allmänt Hjälp, ny Alfa

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12503
    Lars Erlandsson
    Deltagare

      På väg till Knutstorp i helgen blev ett möte med en kronhjort ödestiget för min 156:a, skrot!

      Ny bil (bättre begagnad) ska då införskaffas. har tänkt MiTo eller Giulietta. Vad anser Alfa-paneler är den bästa bilen? Storleksmässigt platsar båda. Hur är Multiairmotorn över tid? Körglädje, komfort…..

      Tacksam för svar

      Lars iM

      #12504
      Ola Edestav
      Deltagare

        Jag har en Mito MulirAir 135 HK, 2011 och det är på det stora hela en trevlig bil. Den fungerade bättre som vinterbil än vad jag förväntade mig. Så länge man inte skall krångla in någon i baksätet räcker den till för mina behov.

        Pigg, kul bil att köra men rent komfortmässigt är den kanske inte optimal. Kort hjulbas och lite hård fjädring uppskattas inte av hustrun när vi åker till landet så då blir det oftast (alltid) hennes SUV. Men som stadsbil är Mito riktigt bra. Har varit inne på att åka till Vtech i Södertälje och låta dom “boosta” upp den till 165 Hk / 300 Nm men det behövs egentligen inte då 135 hk räcker ganska långt då den inte väger så mycket. Nu har jag funderingar på att byta upp mig i storlek och skiljas från Miton till förmån för en 159 sedan. (Du ser bild på min bil i annonsgalleriet här.) Men har ännu inte bestämt mig då jag på det stora hela trivs med Miton.

        Hur Multiair-motorn är över tid återstår att se. Min har precis passerat 3000 mil och hittills inga problem 😉

        Har inte provat Giuliettan men misstänker att den är något komfortablare. Men den hamnar också högre i pris (även om värdeminskningen är gynnsam för begagnatköparen) 

        /Ola

         

        #12505
        Igino Cazzola
        Deltagare

          Hur smakade hjorten?

          Jag är fullständigt Räserskadad

          #12506
          Håkan Andersson
          Deltagare

            Giuliettan ersätter 156:an rakt av. Skulle ha en QV men fick en 105hp miljödiesel. Med Chip 20hp och D-läge på DNA:n så blir det lite Alfa i alla fall. Men snål

            Sedan kan man ju för “kaffepengar köpa en 159 eller Brera Q4. Med mappning 280hp. Ett riktigt monster med extra allt. Glöm allt skit som skrivits om dessa bilar. Vi pratar samma liga som BMW M5 men mera kul och mycket vackrare och billigare.

            Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

            #12507
            Peter Braun
            Deltagare

              Håkan: BMW M5 har typ 500hk och ligger nog i en liten annan liga än både 159 och Brera 3,2 😉

               Eftersom du haft en 156:a så känns en Giulietta som en naturlig ersättare. Storleksmässigt som en 156:a och lite mer allround än Mito kanske.

              #12508
              Håkan Andersson
              Deltagare

                Glädjedödare…. Det jag menar är inte hästar och detaljkvalitet utan körkänsla. En hyfsat preparerad Q4 ger nog en M5:a en match på Kinnekulle där bilden kommer ifrån. Motorstyrka och tyngd ger en annorlunda, men absolut inte sämre, körupplevelse än klassiska Alfor och 155/156. Q4:an är mer åt M5 än 156.

                Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

                #12509
                Lars Erlandsson
                Deltagare

                  Tack för alla svar

                  Brera och 159 går bort pga bränsletörst.

                  Var och provkörde igår både Mito 135 hk och Giulietta 170 hk, tyckte faktiska att Mito var trevligare att köra. Kanske lite högre vägljud men inta alls farligt. Gillar inte den svarta inredningen i Giuliettan, fast frugan tyckte det var mycket fint. Får väl se vad det blir, blir det plånboken som bestämmer blir det Mito.

                  Vilken bil är minst ful med dragkrok, den skulle vinna om jag visste det.

                  Lars iM

                  #12510
                  Lars Erlandsson
                  Deltagare

                    Det blev en ny MiTO 135 hk, röd med avtagbart drag.

                    Hur hjorten smakade Igino, lika fadd som din humor!

                    salve

                    Lars iM

                    #12511
                    Ola Edestav
                    Deltagare

                      Grattis till nya bilen 🙂

                       

                      #12512
                      Lars Erlandsson
                      Deltagare

                        Tack

                        Vinterhjul ska ju inköpas förr eller senare, vilken dimension har du på dina?  Har ju nästan nya däck som satt på 156:an, 15 tum.

                        Lars iM

                        #12513
                        Ola Edestav
                        Deltagare

                          Jag har samma storlek som på sommardäcken 205/45 R17

                          Köpte bilen begagnad av första ägaren och fick med vinterhjul på Alu-fälg.

                          Dubbfria av något okänt märke från Indonesien 🙂 Men dom fungerade bra i stokholmstrafiken

                          156:an har väl 5 bult mot Mitons 4 bult… eller?

                          #12514
                          Lars Erlandsson
                          Deltagare

                            Lite hätigt med 17 tum dubbdäck, tror jag kollar på 15 tum. Ja 156:an har 5 hål. Får väl sälja dom då. 

                            Lars iM

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.