HJÄLP! problem med FIAT 500 1,3 Diesel partikelfilter!!!
Published by Patrick Lundin on
› Forum › Övriga Italienska märken › HJÄLP! problem med FIAT 500 1,3 Diesel partikelfilter!!!
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 21 augusti, 2014 kl. 12:01 av Patrick Lundin.
-
FörfattareInlägg
-
20 augusti, 2014 kl. 19:18 #44916
HJÄLP! Problem med våran FIAT 500 1,3 turbo diesel 75hk -08 då verkstaden tog bort partikelfiltret så är det helt täppt! Bilen visar felkod för spjällägesgivare, det var så det började, att motorlampan tändes. Frågan är ju om något är fel på givaren så att det blir fel diesel-blandning att det i sin tur gör att partikelfiltret blir täppt? Vågar man bara byta filtret? eller kommer felet igen?
Nu när de har tagit bort partikelfiltret och provkört så funkar bilen perfekt, MEN motorlampan tänds igen efter en stund.(felkod spjällägesgivare) men motorn verkar gå normalt. Tycker att den skulle indikera att filtret är borta? Det sitter ju en givare innan filtret.
Har någon av er erfarenhet av detta och kanske varit med om liknade eller annat tips?
Hur känsligt är det med motoroljan? har sett på nätet att en del fått byta olja väldigt täta intervaller på 500:an diesel.
Tips och hjälp tack!
//Ludde
Ludde
20 augusti, 2014 kl. 20:06 #44917hur mkt har bilen gått ? uppfyller du kraven för din maskinskade försäkring. så utnyttja den.
har dom kört en renegering av filtret innan dom tog bort det ?
ja oljan är verkligen en viktig del i en diesel med partikel filter. du ska köra på sådan olja som rekemonderas i ditt fall då om
du servar på en auktoriserad verkstad så ska det vara en selenia WR P.E den olja är framtagen för dieslar med partikel filter.
sedan är min fråga vilken mack du tankar på ? preem har inte den bästa dieseln .. många som tankar och kör på deras får jätteproblem då det är tillsatser i bränslet som tyvärr förstör spridare o vidare. tex ditt partikel filter..spjälläges givaren ska inte orsaka detta. för att filtret ska bli så då har det pågått länge..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
20 augusti, 2014 kl. 20:22 #44918köpte bilen för 3månader sedan och det verkar som att den har gått korta sträckor eftersom det blir så här, den har gått ca 6500mil och firman jag köpte den ifrån ska stå för det mesta av reparationen. Hoppas bara att det inte blir likadant efter ett tag om vi byter filter. Bilen kommer att gå mycket mera långsträckor då jag pendlar flera mil om dagen. Frågan är ju bara varför den indikerar felkod spjällägesgivare? Jag kan nämna att den elektroniska gaspedalen byttes direkt till en ny när vi fick den felkoden, utan resultat tyvärr. Måste gaspedalen nollställas på något sätt efter byte, kalibreras kanske? Har varit med om det på någon Mitsubishi från 80-90 talet förrut.
Verkstaden är en “vanlig all bil” verkstad då vi har flera mil till närmaste FIAT verkstad därför att bilen inte var körbar så långt, jag kom ju knappt fram till den här verkstan. Men han gör sitt bästa…
Tack förresten Rickard för ditt snabba svar. fler tips? (jag ska tänka på det om Preem)
Ludde
20 augusti, 2014 kl. 22:08 #44919Det är som sagt mycket viktigt med rätt olja till din bil. Felaktig olja kan skada filtret rätt snabbt. Det finns flera alternativ förutom ovanstående som passar. Ett exempel som är lättillgängligt är Mobil 1 ESP 5W-30. Speciellt framtagen för bilar med DPF (ACEA C3).
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
21 augusti, 2014 kl. 09:53 #44920nu sägaer jag till att han byter olja+filter och bränslefilter så vet man att det är okej.
Konstigt det där med felkoden, det verkar som att man inte kan byta spjällägesgivaren på spjällhuset?!? Finns inte som lös reservdel?
Ludde
21 augusti, 2014 kl. 10:55 #44921Korta sträckor är döden för partikelfilter. Dom hinner inte komma upp i temperatur. Vår 159a har gått 19000 mil , större delen långa sträckor. Samma filter, vi fick ett fel på det för en månad sen, verkade som den missat en regenerering. Men fick hjälp att starta den…efter 30 mils körning så släppte det.
21 augusti, 2014 kl. 12:01 #44922våran 159:a 1,9JTDm har gått snart 17000mil utan problem men som sagt det är lång sträckor på den varje dag. Nu får nog Fiaten gå några långstäckor också några gånger i veckan iallafall. Hoppas att den funkar bra sen…
Nu har jag pratat med en riktigt bra verkstad i Linköping och får förhoppningsvis hjälp om det strular mer.
Tack för era svar, funderingar och erfarenheter
Ludde
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.