Hjulbultar. Hur många varv?

Published by Claes-Peter Lindner on

Forum Teknik Hjulbultar. Hur många varv?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23468

    Tycker hjulbultarna fram på min AR Gt verkar korta. Det är samma bultar fram som bak men fram måste jag ha spacers. Dom går in 5 1/2 varv. Känns lite. Vad säger expertisen, bör jag skaffa längre?

    Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

    #23469
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

      Detta var uppe på gamla sidan. Jag har för mig att det konstaterades att hårdingen nöjer sig med tre varv.  Fast jag skulle nog personligen tycka att det är lite snålt med 5.5 varv och skaffa längre skruvar.

      Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

      #23470
      H-P Magnusson
      Deltagare

        Dryga 3 gängvarv tar hand om hela lasten som går genom skruven. Som jag ser det så är det bra med många gängvarv om man är slarvig när man drar skruvarna/muttrarna och de börjar lossna då många gängvarv ger mer tid innan hjulet lossnar. Men hur ofta händer det att skruvarna/muttrarna lossnar? Mig har det hänt en gång när jag glömde momentdra muttrarna.

        Mitt råd är att smörja väl och momentdra. En efterdragning kan även vara en extra säkerhet.

        H-P

        H-P

        #23471
        Johnnie Eliasson
        Deltagare

          Jag vill gärna att gängvarvens längd som “tar”, skall motsvara skruvens diameter ungefär för att det ska “kännas” bra.

          I detta fallet (M12x1,25) motsvarar det 9,6 gängvarv.

          Dessutom är det mindre risk att dra sönder de ganska fina gängorna, har varit med om att gängorna varit skadade p.g.a. man dragit för hårt med för korta skruv.

          #23472

          tack för alla svar. Uppskattar allihop! Även om det varierar mellan lite drygt 3 varv till 9,6 varv i rekommendationerna.

          Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

          #23473
          Lars Söderman
          Deltagare

            Det finns många tumregler. En som är lätt att komma ihåg och som gäller för skruv hållfasthetsklass 8.8 (vanligast förekommande skulle jag vilja säga):

            I stål: gänglängd = 1x diametern
            I aluminium: gänglängd =2x diametern
            I magnesium: gänglängd = 3x diametern

             Man kan också tänka så här: Hur hög är en mutter?

            #23474
            Tomas Gunnarsson
            Deltagare

              Ett steg längre: Hur hög brukar en hjulmutter vara? Den är inte lägre än en standardmutter av motsvarande dimension.

              Tomas Gunnarsson

              #23475
              Kenneth Larsson
              Deltagare

                1,5 ggr diametern…..det är minimum! 

                #23476
                Gabriel Eriksson
                Deltagare

                  Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-01-15 21:24

                  1,5 ggr diametern…..det är minimum! 

                  Det skulle väl innebära 14-15 varv gängingrepp i det här fallet. Känns inte det lite överdrivet?

                  Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

                  #23477
                  H-P Magnusson
                  Deltagare

                    Inlägg av <a href=’http://www.alfaromeo.org/Senaste/tabid/61/userid/47/Default.aspx&#8217; class=’af-profile-link’>Kenneth Larsson</a> på 2014-01-15 21:24
                    <p>1,5 ggr diametern…..det är minimum! </p>

                    Nu får du förklara dig Kenneth. Enligt mina, iochförsig numera rätt så ålderstigna, lärdomar är 3 gängvarv belastade medan övriga gängvarv inte bär någon last. Om man drar till rätt moment och uppnår tillräcklig förspänning i skruven så saknar väl en massa extra gängvarv funktion. Eller?

                    H-P

                    #23478
                    Lars Söderman
                    Deltagare

                      Inlägg av Hans-Peter Magnusson på 2014-01-16 00:12

                      Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-01-15 21:24

                      1,5 ggr diametern…..det är minimum! 

                      Nu får du förklara dig Kenneth. Enligt mina, iochförsig numera rätt så ålderstigna, lärdomar är 3 gängvarv belastade medan övriga gängvarv inte bär någon last. Om man drar till rätt moment och uppnår tillräcklig förspänning i skruven så saknar väl en massa extra gängvarv funktion. Eller?

                      Det stämmer inte helt Hans-Peter att det bara är de 3 första gängvarven som bär all last. Nedan är en rätt bra bild som illustrerar hur det funkar. De första gängvarven bär MEST last och sedan går kurvan mot noll. Man får helt enkelt bestämma sig när man tycker att det “räcker”. Hur den här fördelningen ser ut är beroende av vilket material man drar i skruven i. Mjukare material gör att fler gängvarv “jobbar”.

                      När jag läste maskinelementkurserna på KTH så fick jag lära mig att tumregeln för stålskruv i stål är det inte lönt med mer än sju gängvarv, men det går naturligtvis att räkna nogrannare på. Den som vill fördjupa sig i ämnet kan besöka http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=159 Där finns massor att läsa.

                      Intressant är också att om man använder gänginsatser (typ Helicoil) så gör det att fler gängvarv “arbetar” eftersom insatsen flexar lite och kan jämna ut lastfördelningen i skruvförbandet.

                      EDIT: Av någon anledning funkar det inte att länka in bilden i inlägget. Ni får klicka på länken 4.jpg nedan eller besöka: http://extra.ivf.se/sfn/download/kap24/4.jpg

                      #23479
                      Björn Sandberg
                      Deltagare

                        Om hjulskruvar, och andra skruvförband:
                        Noterar att de flesta, som diskuterat det här intressanta ämnet, använder rätt ord för dessa maskinelement, men inte alla. Skulle här lagt in en bild med Svensk Standard, men av någon anledning tycks bild-funktionen tagits bort, tillsammans med formaterings-ikonerna. Undrar varför…

                        Till huvudfrågan: Jag vill minnas att Prof. Boestad på KTH hävdade att tre gängvarv är vad som behövs. Har man 7 varv, kan säkert vara lugn, förutsatt att man drar skruvarna / muttrarna med rätt åtdragningsmoment och med gängan och den koniska anliggningsytan väl smorda.

                        #23480
                        Björn Sandberg
                        Deltagare

                          Nejmen, ser man på. Efter att man sparat inlägget, då dök det upp, inte en bild, men en länk till den. Klicka alltså på länken för att se definition av bult kontra skruv!

                          (Edit: 2014-01-25 Gjorde bilden synlig i inlägget. Mod / Anders Bergkvist)

                          #23481
                          H-P Magnusson
                          Deltagare

                            Noterar att de flesta, som diskuterat det här intressanta ämnet, använder rätt ord för dessa maskinelement, men inte alla.

                            Nu har jag även provat redigera funktionen på hemsidan för att städa min vokabulär. Bult ingår numera inte i mitt språkbruk eftersom jag vad jag vet aldrig pratar om bultar

                            H-P

                            #23482
                            Lars Erlandsson
                            Deltagare

                              Vad jag som gammal mek fått lära mig är att Skruven bör ha samma gängingrepp som diametern på den skruv man använder.

                              3 varv på en M12x1.25 ger endast 3,75 mm gängingrepp. Jag skulle tveka att ens rulla ut bilen ur garaget med så lite. 10 varv, så är du hemma på säker mark.

                            Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.