Hjulbultar. Hur många varv?

Published by Claes-Peter Lindner on

Forum Teknik Hjulbultar. Hur många varv?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare

Tycker hjulbultarna fram på min AR Gt verkar korta. Det är samma bultar fram som bak men fram måste jag ha spacers. Dom går in 5 1/2 varv. Känns lite. Vad säger expertisen, bör jag skaffa längre?

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Detta var uppe på gamla sidan. Jag har för mig att det konstaterades att hårdingen nöjer sig med tre varv.  Fast jag skulle nog personligen tycka att det är lite snålt med 5.5 varv och skaffa längre skruvar.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

H-P Magnusson
      Deltagare

Dryga 3 gängvarv tar hand om hela lasten som går genom skruven. Som jag ser det så är det bra med många gängvarv om man är slarvig när man drar skruvarna/muttrarna och de börjar lossna då många gängvarv ger mer tid innan hjulet lossnar. Men hur ofta händer det att skruvarna/muttrarna lossnar? Mig har det hänt en gång när jag glömde momentdra muttrarna.

Mitt råd är att smörja väl och momentdra. En efterdragning kan även vara en extra säkerhet.

H-P

H-P

Johnnie Eliasson
        Deltagare

Jag vill gärna att gängvarvens längd som “tar”, skall motsvara skruvens diameter ungefär för att det ska “kännas” bra.

I detta fallet (M12x1,25) motsvarar det 9,6 gängvarv.

Dessutom är det mindre risk att dra sönder de ganska fina gängorna, har varit med om att gängorna varit skadade p.g.a. man dragit för hårt med för korta skruv.

tack för alla svar. Uppskattar allihop! Även om det varierar mellan lite drygt 3 varv till 9,6 varv i rekommendationerna.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Lars Söderman
          Deltagare

Det finns många tumregler. En som är lätt att komma ihåg och som gäller för skruv hållfasthetsklass 8.8 (vanligast förekommande skulle jag vilja säga):

I stål: gänglängd = 1x diametern
            I aluminium: gänglängd =2x diametern
            I magnesium: gänglängd = 3x diametern

Man kan också tänka så här: Hur hög är en mutter?

Tomas Gunnarsson
            Deltagare

Ett steg längre: Hur hög brukar en hjulmutter vara? Den är inte lägre än en standardmutter av motsvarande dimension.

Tomas Gunnarsson

Kenneth Larsson
              Deltagare

1,5 ggr diametern…..det är minimum! 

Gabriel Eriksson
                Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-01-15 21:24

Det skulle väl innebära 14-15 varv gängingrepp i det här fallet. Känns inte det lite överdrivet?

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

H-P Magnusson
                  Deltagare

Inlägg av <a href=’http://www.alfaromeo.org/Senaste/tabid/61/userid/47/Default.aspx&#8217; class=’af-profile-link’>Kenneth Larsson</a> på 2014-01-15 21:24
                    <p>1,5 ggr diametern…..det är minimum! </p>

Nu får du förklara dig Kenneth. Enligt mina, iochförsig numera rätt så ålderstigna, lärdomar är 3 gängvarv belastade medan övriga gängvarv inte bär någon last. Om man drar till rätt moment och uppnår tillräcklig förspänning i skruven så saknar väl en massa extra gängvarv funktion. Eller?

H-P

Lars Söderman
                    Deltagare

Inlägg av Hans-Peter Magnusson på 2014-01-16 00:12

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-01-15 21:24

Nu får du förklara dig Kenneth. Enligt mina, iochförsig numera rätt så ålderstigna, lärdomar är 3 gängvarv belastade medan övriga gängvarv inte bär någon last. Om man drar till rätt moment och uppnår tillräcklig förspänning i skruven så saknar väl en massa extra gängvarv funktion. Eller?

Det stämmer inte helt Hans-Peter att det bara är de 3 första gängvarven som bär all last. Nedan är en rätt bra bild som illustrerar hur det funkar. De första gängvarven bär MEST last och sedan går kurvan mot noll. Man får helt enkelt bestämma sig när man tycker att det “räcker”. Hur den här fördelningen ser ut är beroende av vilket material man drar i skruven i. Mjukare material gör att fler gängvarv “jobbar”.

När jag läste maskinelementkurserna på KTH så fick jag lära mig att tumregeln för stålskruv i stål är det inte lönt med mer än sju gängvarv, men det går naturligtvis att räkna nogrannare på. Den som vill fördjupa sig i ämnet kan besöka http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=159 Där finns massor att läsa.

Intressant är också att om man använder gänginsatser (typ Helicoil) så gör det att fler gängvarv “arbetar” eftersom insatsen flexar lite och kan jämna ut lastfördelningen i skruvförbandet.

EDIT: Av någon anledning funkar det inte att länka in bilden i inlägget. Ni får klicka på länken 4.jpg nedan eller besöka: http://extra.ivf.se/sfn/download/kap24/4.jpg

Björn Sandberg
                      Deltagare

Om hjulskruvar, och andra skruvförband:
                        Noterar att de flesta, som diskuterat det här intressanta ämnet, använder rätt ord för dessa maskinelement, men inte alla. Skulle här lagt in en bild med Svensk Standard, men av någon anledning tycks bild-funktionen tagits bort, tillsammans med formaterings-ikonerna. Undrar varför…

Till huvudfrågan: Jag vill minnas att Prof. Boestad på KTH hävdade att tre gängvarv är vad som behövs. Har man 7 varv, kan säkert vara lugn, förutsatt att man drar skruvarna / muttrarna med rätt åtdragningsmoment och med gängan och den koniska anliggningsytan väl smorda.

Björn Sandberg
                        Deltagare

Nejmen, ser man på. Efter att man sparat inlägget, då dök det upp, inte en bild, men en länk till den. Klicka alltså på länken för att se definition av bult kontra skruv!

(Edit: 2014-01-25 Gjorde bilden synlig i inlägget. Mod / Anders Bergkvist)

H-P Magnusson
                          Deltagare

Noterar att de flesta, som diskuterat det här intressanta ämnet, använder rätt ord för dessa maskinelement, men inte alla.

Nu har jag även provat redigera funktionen på hemsidan för att städa min vokabulär. Bult ingår numera inte i mitt språkbruk eftersom jag vad jag vet aldrig pratar om bultar

H-P

Lars Erlandsson
                            Deltagare

Vad jag som gammal mek fått lära mig är att Skruven bör ha samma gängingrepp som diametern på den skruv man använder.

3 varv på en M12x1.25 ger endast 3,75 mm gängingrepp. Jag skulle tveka att ens rulla ut bilen ur garaget med så lite. 10 varv, så är du hemma på säker mark.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.