Hjulet sitter löst!

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Hjulet sitter löst!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Klonk, klonk, klonk.

Nytt ljud från vänster bakhjul på bertonen. Jag misstänkte genast någon av bromsbackarna till parkeringsbromsen. Av med hjulet, bort med bromsoket av med skiva/trumman… men nähe. Allt såg ut som det skulle. Tillbaka med allt i omgångar med provkörning emellan (bakaxeln på pallar) inget ljud. Bra men samtidigt irriterande. Om man inte hittar orsaken är det förmodligen bara en tidsfråga innan oljudet kommer tillbaka. 

Men när jag satte tillbaka hjulet kom ljudet tillbaka. Och efter en stunds granskande insåg jag att hjulmuttrarna inte går att dra åt (jag lyckas iaf inte) så att hjulet sitter helt fast mot axeln. Det är ett litet spel. Mindre än en mm men ändå tillräckligt för att det ska låta som att allt är på väg att gå sönder.

Vad gör man åt det?

Stockholm

Lars Persson
    Deltagare

Du kanske måste ha längre muttrar eller öppna muttrar som pinbulten går genom 

Henrik Lindgren
    Deltagare

Det kan även vara så att hålen i fälgen är slitna vilket gör att muttern går emot skivan/trumman innan den nyper fast fälgen. Då får man svarva hålen och byta muttertyp.

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Henrik Lindgren på 2016-08-06 17:33

… muttern går emot skivan/trumman innan den nyper fast fälgen.

Jag kom fram till att det var precis vad som hände i mitt fall. 

Spacer var den första lösningen jag kom att tänka på. Men Biltemas tunnaste spacer är 3 mm och det skulle vara alldeles för stort. Hjulet skulle hamna utanför navet. Den andra lösningen var nya muttrar med “brantare” kona. Så det blev en tur till Biltema i Visby. Den enda leverantör som finns att välja på kl 17 en lördag. 

Deras muttrar visade sig vara utmärkta för ändamålet. Nu sitter hjulet som det ska.

Stockholm

Du dom där originalmuttrarna ser hemska ut! Vad har dom varit med om tror du ? Inte konstigt att hjulet är löst! Hur ser fälgarna ut månne???

Sedan är det tyvärr en feluppfattning att dessa gamla hjul centrerar på navet : DET GÖR DOM INTE! Konstruktionen är gjord så att centreringen sker med hjälp av den koniska muttern i fälghålet. Det är ju så att naven har olika diameter fram och bak på Bertone så att det är navcentrering faller på sin egen orimlighet också , det är ju samma fälgar bak som fram!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.