Hjulinställning

Published by Richard Torsson on

Forum Allmänt Hjulinställning

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20994
    Richard Torsson
    Deltagare

    Hej!

    Lämnade in min spider på hjulinställning hos Turebergs gummiverkstad då både framdäcken slitits snett.

    Beställde även två nya däck. Då jag inta hade möjlighet att hämta ut bilen själv, så åkte en kompis dit och hämtade ut kärran. Han fick protokoll för arbetet. Han påpekar att dom endast ställt in toe in och inte caster. Dom säjer att det har jag inte beställt. Borde inte alla vinklar som går att ställa in ingå i en hjulinställning?

    När sedan jag ska köra iväg upptäcker jag att verkstaden har varit ute och kört med min bil över 1 mil. Blir lite upprörd, ringer verkstaden och undrar vad för anledning det finns att ut och åka med kundernas bil. Då säger dom att det är brukligt att provköra bilen både före och efter en hjulinställning. Jag är skeptisk, dom ser väl på sina instrument om hjulen står rätt?

    Kompisen som hämtade ut min bil har ett förflutet som bilmekaniker, och på deras verkstad så provkördes aldrig en bil efter hjulinställning.

    Så det finns en liten varning för att lämna in bilen på Turebergs gummiverkstad.

    Richard.

    #20995
    Mats Forssén
    Moderator

    Inlägg av Richard Torsson på 2017-06-15 15:22

    Hej!

    Lämnade in min spider på hjulinställning hos Turebergs gummiverkstad då både framdäcken slitits snett.

    Beställde även två nya däck. Då jag inta hade möjlighet att hämta ut bilen själv, så åkte en kompis dit och hämtade ut kärran. Han fick protokoll för arbetet. Han påpekar att dom endast ställt in toe in och inte caster. Dom säjer att det har jag inte beställt. Borde inte alla vinklar som går att ställa in ingå i en hjulinställning?

    När sedan jag ska köra iväg upptäcker jag att verkstaden har varit ute och kört med min bil över 1 mil. Blir lite upprörd, ringer verkstaden och undrar vad för anledning det finns att ut och åka med kundernas bil. Då säger dom att det är brukligt att provköra bilen både före och efter en hjulinställning. Jag är skeptisk, dom ser väl på sina instrument om hjulen står rätt?

    Kompisen som hämtade ut min bil har ett förflutet som bilmekaniker, och på deras verkstad så provkördes aldrig en bil efter hjulinställning.

    Så det finns en liten varning för att lämna in bilen på Turebergs gummiverkstad.

    Richard.

    Jag håller med om att det i en hjulinställning ingår att de justerar alla hjulvinklar så de ligger inom rekommenderat intervall från biltillverkaren (om inte annat är överenskommet). Dock är ju vissa vinklar ej möjliga att justera på alla bilar, pga konstruktionen. Dvs om Caster ej har rätt värde men går att justera så skall detta göras (om inte annat är överenskommet). Tror dock att det är vanligt att Caster inte går att justera men däremot kan Camber vara justerbart på en del bilar.

    Jag kan tycka att det är bra att de tar en provtur efter en hjulinställning för att ”känna” hur bilen uppför sig. Dvs drar den snett, står ratten rätt i förhållande till hjulen, verkar allt sitta fast osv. Sen kan man ju fundera på ifall det behövs en mil eller en km för en sån test… 

    #71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

    #20996
    Mats Nilsson
    Deltagare

    Med de pressade priserna så gör dom oftast endast justering på toe.För några år sedan på min 33:a så justerade man inte ens toe pga att man är tvungen att plocka lös styrleden  ur konan och gänga den in eller ut för att få till det. Fick med mig protokollet hem, så jag kunde labba hemma genom att räkna varv gentemot gängstigningen. Funkade bra, men tycker det var under all kritik. Sen vet jag att dom är livrädda för att sakerna ska vara fastrostade.

    Men får nog uppge att man vill ha camber och caster justerade om det går dvs, man får man slanta upp helt enkelt.

    Provkörning gör vi där jag jobbar. Är det en gammal bil så kan det var knepigt att få till det, det är mycket som kan göra att bilen drar snett, tex fastrostade justeringar som gör det omöjligt att justera, speciellt på bilar en bit in på 90-talet och framåt. Det är ju totalt fatsrostat på bilar som är 6 år gamla ibland. Även bilar med stel bakaxel kan stå åt helsikke och där finns det inga justeringar. Har man då tex en liten toe out på ett av bakdäcken kan det göra? så att bilen drar jättesnett, då är det bara att ta upp bilen på hjulinställningslyften och labba med framvagnen så att det blir bra. Ska man provköra efter varje gång så plockar kilometrarna på. Sen ska man hitta en bra väg också, dom växer inte på träd ? Det är inte ”bara” som vissa tror?

    Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

    #20997
    Rickard Bergh
    Deltagare

    beställer du en hjulinställning så ingår det att justera alla värde som finns. däremot så justera dom inte bakvagnen om man inte har bokat en 4hjuls inställning vilket är dyrare.  så det är bara skitsnack att du måste beställa en inställning på dom andra värdena än toe. har verkstaden det sättet så får dom informera kunden om detta när man bokar en tid, då ska dom fråga om det ska göras en komplett framvagns inställning med alla hjul vinklar och om man vill ha en 4 hjuls med.  provkörning är brukligt både innan och efter. det är för att du som mekaniker ska veta hur bilen beter sig innan och efter , man behöver se hur ratten står osv.  att som verkstad inte göra en provkörning efter en hjulinställning eller service , ja då är man verkligen inte en seriös verkstad utan bara en som ska göra det snabbt för att tjäna mera..  
    Hur mycket betalade du för denna så kallade ofullständiga inställning?

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #20998
    Mats Nilsson
    Deltagare

    Det är väl ingen anledning att vara otrevlig. Det är det jag upplevt hos mindre däckverkstäder helt enkelt, verkar så vara fallet för TS också. Är det en modern bil med tex framvagnsbrygga så flyttar man inte den för att få till camber och caster. Hos märkesbundna auktoriserade märkesverkstäder gör man dock detta. Jobbar på auktoriserad bilverkstad/däckverkstad så jag tycker jag har någorlunda koll, eller vad som verkar gälla. I alla fall i dom värmländska skogarna ska jag väl tillägga?

    Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

    #20999
    Rickard Bergh
    Deltagare

    vem är otrevlig ???

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #21000
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Jag brukar kolla framvagnen i samband med nya däck. De har aldrig provkört innan eller efter. De gör samtliga inställningar som går, både fram och bak, det ingår. Vet en mekaniker hur man gör så behövs det ingen provkörning.

    #21001
    Magnus Berg
    Deltagare

    Låter helt klart konstigt att du inte fick både camber och toe justerade. Va själv med när inställning gjordes på min förra bil (Brera) och det var inga problem. Gjort på ca 30min och ingen provtur krävdes. Har dom de senaste verktygen så är de väldigt precisa. Kör dom old school är det en annan sak, men att köra 1 mil låter ju helt klart överdrivet. Sen kan jag tycka att det känns seriöst om firman testar bilen efter sitt jobb, men det måste ju räcka med ett par kilometer för ett proffs att känna att allt är som det ska. 

    Vill passa på att fråga om det är en Spider 939 du har? Då gissar jag att det var insida framdäck som var nedslitna? Brera/Spider/159Ti har nämligen en inställning från fabrik som käkar insida framdäck. De som gör hjulinställning går bara på (såklart) tillverkarens inställningar. Så med största sannolikhet har du fortfarande en inställning som kommer slita dina framdäck ojämnt. Finns spaltmeter om detta på alfaowner.com. Min Brera hade gått 2000mil när jag köpte den och då var framdäcken helt slut (snedlsitna). Lät firman jag alltid gått till ändra enligt ett protokoll från alfaowner och körde sen 1800mil till innan jag sålde bilen. På de 1800milen var det inget som helst snedslitage. 0 i toe fram verkar vara viktigast för att slippa springa till däckverkstaden stup i kvarten. 

    #21002
    Magnus Berg
    Deltagare

    Första inlägget i denna tråd har en bifogad fil. Den inställningen körde jag med. Steering alignment

     

    #21003

    I Västra Frölunda, Göteborg tog de 800 kr för fyrhjulsmätning med laser. Tog ca. 45 min och jag fick vara med under tiden. De sa att om saker rostat fast kunde de ta längre tid men priset var fast. På min Giulietta -12 med 8800 mil på mätarn stod alla fyra hjulen fel. Slitit snett insida bakhjul. Provkörning runt kvarteret efteråt för att se att ratt var centrerad och bilen kändes bra. Om jag sen skulle känna att den drog snett eller annat tok fick jag komma tillbaka o få gratis justering. Men det behövdes inte! Bilen vart bättre än ny och styrde in mkt bättre än innan. Den drog inte snett innan heller men körglädjen vässades! Kan rekommendera firman och kolla hjulinställningen även om bilen inte drar snett! På Sveriges trakorstigar som blir för att det ska envisas med dubbdäck på bar asfalt  då det saltas för minsta lilla så blir hjulinställningar skeva o bilar rostiga….

    Men 1 mil provkörning känns lite som de inte riktigt hade koll på vad de gjorde. Eller passa på att köra en Alfa…

     

    #21004
    Richard Torsson
    Deltagare

    Jo det är en Spider 939 jag har. Toe var på vänster +0,1 och höger -3,0 dom ställde in dom på -1,0 båda sidor.

    Jag får nog hålla koll på däckbanorna och se hur det utvecklas. Tack för tipset att det bör vara 0 i Toe. Fast då borde vänster däck ha klarat sig. Tycker dock fortfarande att man bör ställa in alla hjulvinklar vid en beställning på hjulinställning. Det är som att beställa ett oljebyte och sen strunta i att byta filter, för det va inte det jag bad om.

     

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.