Hjulinställning…!?

Published by Crister Borg on

Forum Teknik Hjulinställning…!?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Crister Borg
    Deltagare

Min 156 2,5v6 sportwagon behöver en hjulinställning… “Räcker” det med en framvagsinställning eller ska/kan man göra en fyrhjulsinställning?

elCrillo Kalmar

Benny Steen
    Deltagare

toe på bakvagnen är ställbar så det bör du. 

men du ställer både fram och bak på egen hand med murarsnöre, pallbockar och en stålskala. Dom som påstår att man måste anlita en däckfirma är dom som lejer elektriker för ställa klockan på micron.

Martin Sipek
    Deltagare

Benny, kan du inte ge lite mer detaljerad info om hur man bäst gör detta själv?

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Martin Sipek på 2015-11-05 11:00

Benny, kan du inte ge lite mer detaljerad info om hur man bäst gör detta själv?

Man ställer 4 pallbockar på  golvet  runt  bilen, och spänner något lämplig snöre mellan bakre och främre pallbockar. Man använder alltså bara pallbockarna som något att spänna snören med. Man kan använda vad som helst som är stabilt nog. 

Snörena skall gå längst bilens sida så dom ligger ca 10-20 mm från fälgkanten och mitt på hjulet i höjdled.  Om man har olika spårvidd fram och bak på bilen så bör man mäta så avståndet mellan vänster och höger snöre är samma fram och bak.

Sedan mäter man avstånd mellan snören och fälgkanten. Och då får du ut en skillnad i toe i mm.  Olika bilar skall ha olika toe. (finns på google) men det skall oftast ligga kring  +- 2mm  kring noll-toe.  Man kan göra egna anpassning om man vill ha mera stabilt högfarts stabilitet (Audi) eller en styrning som kommunicerar mera (Alfa) .

När man justerar toe på bärarmarna så är det viktigt att bilen står på hjulen eftersom toe förändras vid in/ut dämpning av hjulupphäning.

Jag gillar att känna vad som händer och kör oftast med noll-toe, till priset av en lite mera nervös styrning.

Thomas Karlsson
    Deltagare

Jag skulle inte rekommendera att pilla på bakre inställningen själv. Dels är det svårt att komma åt samt att det blir stor förändring på mycket liten justering. Jag har gjort det på några 156:or, hade inte klarat det utan billyft, det blev många justeringar innan det var rätt. Fram är ju lättare och det är där jag oftast har haft anledning att justera. Jag använder en laserpekare fastdragen (och justerad) mot en liten balk som passar mot fälgen. Sen mäter jag mot märken på en vägg, typ först så nära som möjligt och sen 20 meter ifrån väggen. Jag kör 0 i toe fram på 156/147 och enligt spec bak. Mvh /thomas  

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Martin Sipek
    Deltagare

Thomas, skulle du också kunna skriva lite mer detaljerat hur du gör för att mäta med lasern?

Gustav Holmdahl
    Deltagare

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58420

Här finns några tips i ämnet. Det är busenkelt att göra själv hemma i garaget både fram och bak. Var noggrann så går det bra. Visst kan man behöva lyfta bilen om det är trångt att komma åt, men det går fint hemma i garaget med vanlig domkraft. Har gjort det själv på både 156 och 166 samt några onämnbara vagnar några gånger.

Laser eller snören är bara två olika sätt att göra samma sak. Själv använder jag Bennys metod med snören.

Giulia 20 Super

Crister Borg
    Deltagare

Fint! Men hur ställer man camber…?

elCrillo Kalmar

Sådärja!! Nu efter en kvart lyckas jag komma in på svarasidan!?! Grrrrr…

som svar på din första fråga: fram- eller fyrhjulsinställning. Jo de flesaa företag som jag pratat med under senaste åren angående hjulinställning har bara gjort fyrhjulsinställning och inte bara framhjulen längre. Samma kostnad sa de alla. 

Angående camber på en 156: din är, liksom min, sänkt en del vilket ökar cambervinkeln, tyvärr har inte bilarna någon mutter att skruva på för att ändra den vinkeln. Men om du ger dig fan på att du vill ändra camber så går det! Fast då är det via specialgjorda bussningar som rn holländare säljer på alfaownerforumet där bussningarna sätts in i övre länkarmen och förskjuter den en eller två grader. 

Om problemet du vill rätta till med enkla medel är slitaget på insida av framdäcken som alla sänkta 156or har så är det enklaste att ha toe nära 0 för du har förmodligen toe out på bilen vilket gör att insida däck slits fortare. Roligare styrning med lite out men mindre slitage närmare 0. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Crister Borg
    Deltagare

Så är det Fredrik… Har slitit ut framdäcken till korden på en sommar sen jag sänkte… Däcken ser jättefina ut hela vägen in, utom sista 5 cm som är ” borta”…

elCrillo Kalmar

Standardslitage på sänkta 156or. Din är rätt mycket sänkt va?

som sagt, bussningarna med offset-hål från holländaren på alfaowner är en lösning. Alternativt mindre toe in så bilen blir lite mer neutral (jämfört med tidigare, inte jämfört med en v70!!), eller höja upp lite mer för att minska slitaget lite. 

Många verkar mena på att toe sliter mer på däck än vad camber gör men jag vet inte. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Thomas Karlsson
    Deltagare

Bilder på min lasermojäng. Även osänkta 156/147 mår bra av noll toe fram , m.a.p. däcksslitage. Muttrarna är flyttbar för att passa olika fäljstorlekar. /thomas

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Crister Borg
    Deltagare

Nu har elektrikern varit hemma och ställt om micron till vintertid… Passade på att beställa tid för fyrhjulsinställning och släckning av däckslitagetvåan… Finns det några värden/siffror som ni tycker jag ska ge hjulinställarna så att det bli “bra” ?!

elCrillo Kalmar

Thomas Karlsson
    Deltagare

Jag skulle välja noll toe fram och lite toe in bak (som spec, verkstan borde veta det.) Viktigt är också att du inte har glapp i bussningar, då är ju inställningen “förgäves” Övre länkarmarna fram är ju ofta glappa… /thomas

Martin Sipek
    Deltagare

Thomas, skulle du kunna beskriva lite mer detaljerat hur du använder din lasermojäng? Jag menar siktar du lasern mot en vägg eller hur gör du?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.