Höga varv, 156?

Published by Crister Borg on

Forum Allmänt Höga varv, 156?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Crister Borg
    Deltagare

Min 156 2,5V6 varvar 3000 i 120km/h på 6an. Är inte det lite mycke (varv då…), eller är jag bara dum…

elCrillo Kalmar

Daniel Felton
      Deltagare

Nejdå Christer, det är du inte… i 120 km/h ligger min nog snarare på 3500 varv/min. Jag tror det har att göra med att växellådorna har olika utväxling? Å andra sidan är väl Alfa Romeo som märke känt för högvarviga bilar.

Alfa Amore
        Daniel

Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."

Crister Borg
        Deltagare

TACK, Daniel! Trodde ett tag att jag blivit tokig och la i 4an hela tiden. Men jag är ju då bara dum alltså…

elCrillo Kalmar

Tycker också att 156 2,5L varvar för mycket i motorvägsfart men jag skulle förmoda att det har att göra med att det finns noll vridmoment på låga varv.
          Först vid ca 5500 varv har 2,5L samma vridmoment som 3.0 har redan vid ca 2000rpm.

Jag upplevde aldrig att jag kände så i 166an (3.0) vilket jag saknar i 156an.

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Björn Ågren
          Deltagare

7000giri blir då 240kmt känns rimligt

klen är inte 2.5:an på låga varv. Den går ju helt perfekt på sexan redan i 50km/h på jämn väg och från strax under 70km/h även uppför rejäla backar (typ Götatunneln i Göteborg). 

Sisådär 2300-2400rpm vid 110km/h hade varit lagom tycker jag. Man växlar ju ändå alltid ner vid behov av hastig fartökning, så det skulle inte vara något merarbete, bara lägre förbrukning och lägre buller!

Daniel Briander
            Deltagare

Jag växlar sällan ner när jag kör om i vardagligt bruk, den är trots allt ett under av vridmoment jämfört med den TS jag hade innan som var betydligt jobbigare i 100-110 km/h. Den drog märkbart mer bensin där också. Har nog inte reflekterat över vilket rpm man ligger på i 110 blås, men jag lägger i sexan så fort jag kan i lägre hastigheter, mest för att det går 

Gert Bergh
              Deltagare

Det är nog ganska normalt Christer,  min 166 3,0 ligger på 3000 vid 110 och 3250 vid 120 det är en aut. och den jag hade tidigare var samma men jag har provkört någon manuell oxå och den låg på samma varv vid dom aktuella hastigheterna.

// Gert

Martin Isaksson
                Deltagare

Verkar rimligt tycker jag. GT 2,0 JTS har 3100 i 110 km/h på högsta växeln (5)

Crister Borg
                  Deltagare

Tackar! Har haft bilen i över ett år, men det slog mej först förra vecka…   Skyller på dagdrömmarna…

elCrillo Kalmar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.