Höger bakhjul lutar.

Published by Johnny Gejdner on

Forum Teknik Höger bakhjul lutar.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Johnny Gejdner
    Deltagare

GTV 916

Jag har ofrivillig Negative camber på höger bak. Att hjulet lutade såg jag visserligen vid bilköpet men tänkte, förmodligen en avåkning som krökt något och det fixar jag i vinter. Nu har jag försökt att få rätsida på lutningen men kan inte se var problemet är. Bytt nav, mätt och jämfört vänster och höger fjäder och ingen skillnad i längd, kontrollerat leden på övre länkarmen mm. Vad kan problemet sitta?

GTV 916 -95

Håkan Andersson
    Deltagare

Hej. Worst case är att bussningen som sitter upptill mot aluminiumramen som bakhjulsupphängningen sitter i är slut och att du fått stål mot aluminium vilket gör att det snabbt äts ett större hål i aluminiumramen. Åtgärdade detta på min GTV. Bytte bakramen mot en begagnad. Ett jättejobb. Marco Harjunpää har möjligen en ram liggande. Denna skada brukar innebära skrotning eftersom verkstadskostnaden är mycket stor – vill minnas det tog 20 timmar – och att en begagnad ram måste kompletteras med många nya ganska dyra delar. Det kan ju också vara så att någon gjort hålet i övre infästningen ovalt för att kunna ställa camber bak. En modifikation gjord på min.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Johnny Gejdner
    Deltagare

Hej Håkan och tack för svar.

Menar du övre länkarmens infästning i ramen? Det biten har jag inte kontrollerat. Jag misstänkte från början att något fräst ovala hål vid leden på bärarmen men den är orörd. 

GTV 916 -95

Håkan Andersson
    Deltagare

Min beskrivning är lite diffus eftersom jag inte riktigt kommer ihåg hur det ser ut. Jag tror att Du menar samma som jag. När bussningen tog slut åt “bulten” sig in i ramen. Verkar vara troligaste förklaringen eftersom du kollat efter ovala hål för justering,.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Johnny Gejdner
    Deltagare

Kontrollerat övre länkarmen (SWINGING ARM) och även infästningen i ramen men den biter verkar ok. Men tittat man på den nedre länkarmen så är den förskjuten i sidled och ligger an mot ramen. Tog bort länkarmen, kontrollerade bussningen som ser ut att vara ganska sliten. Kanske detta är problemet?

GTV 916 -95

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.