Högt laddtryck efter turbo byte Alfa Romeo 159 TBi

Published by Rasmus Andersson on

Forum Teknik Högt laddtryck efter turbo byte Alfa Romeo 159 TBi

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Rasmus Andersson
    Deltagare

Hej Alfistas!

Min förra turbo på min Alfa Romeo 159 1750 tbi rasade och har nu ersatt den med en orginal renoverad från ett svensk företag. Har även bytt oljerör och uppgraderat till nyare versionen osv osv. Starten gick utan problem.

Problemet är att den laddar >1.6 bar (mätaren går bara upp till 1.6) i alla växlar. När den normal sätt ska ladda 0.6 i ettan växel 0.8 i tvåan och 1.2 bar i trean och över. Inga felkoder kommer upp om för högt laddtryck och inte heller kommer limp mode igång. Bilen laddade 1.2 innan och har inte blivit mappad.

Jag har dess sett över alla wastegaten slangar. Dem är hela och sitter rätt.
    Jag har bytt wastegaten solenoiden.
    Jag har gjort en ECU reset gällande adaptioner (då företaget misstänkte att den kompenserat för mycket pga att den gamla wastegaten hade en skada i lagringen)
    Även ryckt ena wastegaten slangen för att testa grundladdet som hamnade på 0.8 bar ungefär.
    Har även försökt som sist att justera wastegaten pinnen men det gav inga resultat.
    Båda MAP sensorerna är också bytta samt luftfilter.

Är det något jag har glömt kolla eller göra? Vad är nästa steg i felsökningen och framför allt vad kan vara felet?

Bästa hälsningar,
    Rasmus

Mats Elm
    Deltagare

Det du beskriver om hur laddtrycket beter sig, stämmer helt in i det problemet jag hade med min TBi, (se tråden Felkoder 159 TBi) i mitt fall var det LMM som var kass.
    //Mats

159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.