Höjdinställningsmotorn till strålkastaren går permanent

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Höjdinställningsmotorn till strålkastaren går permanent

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28255
    Robert Hultman
    Deltagare

    Idag har jag för första gången i mitt liv hämtat en bil på verkstan utan att de kunnat åtgärda ett fel.

    I morgon ska jag besiktiga min 147:a 2.0 TS. Den fick nedslag på ett trasigt länkarmslagring och diffus ljusbild på vänster halvljus. Länkarmslagringen har de fixat men när jag kom för att hämta bilen (de ringde och sa att den var klar) höll de på med inställningen av halvljuset. Det är för lågt. För lågt för att komma igenom besiktningen i morgon.

    Motorn som sköter höjdinställningen via knappen i kupén går dessutom permanent på vänster sida när ljuset är på! I ovankant på ljusinsatsen sitter den så långt bak som hålet vid skruven som håller den på plats medger. Den enkla lösningen – att vinkla upp hela ljusinsatsen – är därmed inte jätteenkel.

    Vad gör man? 

    Kloka förslag (andra med kanske) mottages tacksamt.

     

    Stockholm

    #28256
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    ta ur säkringen till ställmotorn. Om det inte är Xenon….Då kollar dom att autojusteringen funkar. 

    #28257
    Rickard Bergh
    Deltagare

    jag har kanske sådan motor liggandes. måste kolla men behöver ditt regnr då . 

    den är utbyt bar. bättre o byta den än bara ta bort säkringen. kruxet är att ditt ljus är helt åt helsike feljusterat, har jag inte fel för mig brukar det bli neråt…

     

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #28258
    Lars Söderman
    Deltagare

    Hade samma problem på min GTV och det var växeln i motorn som hade kastat in handduken.
    Mer här: http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/145/Default.aspx

    #28259
    Robert Hultman
    Deltagare

    Tack för tips och råd.

    Det är inte Xenon, så jag försöker med att ta bort säkringen och hålla tummarna vid besiktningen i morgon. På lite längre sikt låter en ny nivåjusteringsmotor som “the shit”. Jag PM:ar mitt regnr Rickard.

    Intressant också att läsa , i din tråd Lars, att diodlamporna måste vara rättvända (om jag fattade rätt). Det kan kanske förklara varför jag inte får en del av lamporna på instrumentbrädan i Bertonen att lysa. Det måste jag kika på. Men det var så länge sen jag petade med det att jag inte riktigt längre kommer ihåg vad som var problemet.

    Stockholm

    #28260
    Rickard Bergh
    Deltagare

    jag kollar.

    din bil går troligt inte igenom om du inte får ljusbilden rätt. iregel är motorn fullt utskruvad när detta händer och då står ljusbilden helt fel.

    åtekommer i morn.

    Rickard

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #28261
    Robert Hultman
    Deltagare

    Bilen gick, som väntat, inte igenom besiktningen.

    Men skälet var lite oväntat. “Fulfixet” lönade sig inte.

    Jag kilade in en liten träbit under strålkastarinsatsen med förhoppningen att den höjning av framkanten med 1-2 mm som det åstadkom skulle göra att ljuskäglan hamnade tillräckligt högt.

    Sen tog jag ur säkringen till nivåmotorn. Men innan jag kunde göra det var jag tvungen att ta bort luckan/panelen framför säkringsboxen. Det var lättare sagt än gjort eftersom krysspåret i den ena av skruvarna som håller den på plats var ett minne blott. Jag borrade och tryckte in en “grispitt” (vad heter såna egentligen) och lyckades få upp luckan. Ut med säkringen och iväg till besiktningen med någon minut till godo till min bokade tid.

    “Nu lyser inte halvljuslampan alls” berättade besiktningsmannen. Sen kollade han säkringen till halvljuset (sitter i motorrummet) och gjorde sig omaket att byta glödlampa mellan höger och vänster halvljus utan att saken blev bättre. Där stod jag och tittade på den serviceminded besiktningsmannens ansträngningar utan att våga säga att det nog var en helt annan säkring som var problemet.   Jag visste ju iofs inte helt säkert.

    Väl hemma satte jag i säkringen till nivåmotorn, som började brumma som tidigare, och halvljuslampan lös. Nu har jag sex dar på mig att att fixa lampan om jag inte vill besiktiga bilen helt och hållet. Och detta när Bertonen har högsta prio!

    Stockholm

    #28262
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Nivåmotorn har väl strömförsörjning? Ryck ur den. Sen kanske det går att justera motorns läge och ljusbilden manuellt.

    Eller http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Alfa/ALFA-147/All/Frontdetaljer/Str%C3%A5lkastare/V%C3%A4nster/

    Går det så går det...

    #28263
    Robert Hultman
    Deltagare

    Det är tydligen inte ett helt okänt problem.

    http://www.alfaowner.com/Forum/alfa…html 

    Jag har ägnat en stor del av dagen åt att skrapa knogarna genom att följa anvisningarna. Dessvärre med klent resultat. Den ena av skruvarna som håller nivåmotorn har jag fått ur men den andra sitter kvar.

    Det enkla sättet att göra det är förmodligen att

    1) Hissa upp framvagnen och sätta den på pallbockar
    2) Ta loss hjulen
    3) Ta bort innerskärmarna
    4) Skruva loss stötfångaren
    5) Ta loss lampinsatsen
    6) och sen följa anvisningarna i tråden på alfaowner.

    Suck. I morgon ska jag försöka med div fulknep för att få ljuset att rikta någorlunda rätt. Sista chansen att ombesiktiga i morgon. Sen blir det nybesiktning.

    Stockholm

    #28264
    Ola Wallberg
    Deltagare

    Kan vara ett litet h-vete det där. Är inte alls bra om motorn går hela tiden, vill minnas att jag läst någon tråd om att den börjat brinna.
    Det går hårt åt knogarna och tålamodet men det går att byta den utan att riva hela fronten. Mitt trick, som du kanske redan testat, är att använda ett lite längre bits (någon form av krysspår om jag inte minns fel) tillsammans med en liten skiftnyckel, stadigt press med ett finger bakom bitset och sedan vrida med skiftnyckeln ett litet steg i taget. Tålamod som sagt.
    Armen som går in och ut på lägesmotorn har en kula i änden som fäster i ett fäste i vilken reflektorn sitter. Kulan skall träs ur/i genom en öppning som är riktad nedåt. Det kan också vara lite trixigt och testar tålamod och knogar. Man kan behöva dra lite i det fjäderbelastade fästet som sitter i lampan för att armen från lägesmotorn skall nå fram när man monterar tillbaka. Var då väldigt försiktig för plasten är ganska skör efter att ha suttit i ett varmt lamphus några år.

    Ola W

    #28265
    Robert Hultman
    Deltagare

    Tack för råd och tips, Ola.

    Jag lutar trots allt åt att byta hela strålkastarinsatsen. 800 spänn för en begagnad. Å så får man intala sig att det är lärorikt att skruva bort en massa saker för att sen skruva tillbaka dem.

    Stockholm

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.