Höjdjustering 116 chassi

Published by Dennis Holmström on

Forum Teknik Höjdjustering 116 chassi

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Hur vet man vilken höjd på bilen som är den bästa kompromissen för att köra på bana.

Har lite grövre torsionsstavar samt Ron Simmons coilower dämpare. Dessutom en väldigt grov kräningshämmare.

Har kört med de grövre torsionsstavarna och bilstein sportmodell tidigare, men nu med Ron S grejor så vet jag inte riktigt hur jag skall justera.

Naturligtvis sitter det 105 leder på casterstagen och övre bärarmen är urtagen för att Ron S grejorna skall få plats samt det mesta lederna har fått nytt hårdare material.

Fästena för kränghämmaren är förstärkta i karossen.

Bak sitter Ron S grejor som är höjdjusterbara och dedionen har fått en SZ led inpressad.

Tidigare så har här varit Feltema Ford Lastfjädrar kapade ett var och hopvärmda sista varvet för bättre passform samt bilstein sportdämpare.

Original krängningshämmare med lite hårdare leder monterade.

Men hur hög skall jag justera in bilen ?

Jag skulle kunna titta på original siffrorna som finns i böckerna men då är jag rädd att jag kommer att få en SUV

Dennis

Dan-Erik Hansson
    Deltagare

Jo du Dennis, jag tror att min bil åkte upp och ner från pallbockarna ett antal gånger innan det blev (som jag trodde) bra. Sen kom man ut till banan och började svänga och då stod det klart att det kanske inte hade blivit helt rätt utan att nån typ av corner weighting behövdes också.

Man kan fuska också med att montera allt inkl. hjul när bilen är uppallad (skojigt ord!) och sedan stoppa in en domkraft så nära hjulet som möjligt (eller under om du vågar) och lyfta tills närmaste pallbock precis blir avlastad. Då har du hjulen i nåt som är åtminstone nästan statisk position och du kan kolla om du gillar “SUVigheten”.

För övrigt anser jag att du bör ha skruvat klart senast i mitten av april så att du kan prova lite och sen åka Gelleråsen. Hur länge har RS-prylarna legat och väntat nu…

/Danne

Tänkte få lite hjälp med ungefärlig höjd för att inte börja helt från noll.

Har fått lite tips från en som har RS kittet monterat.

Tanken sen är att ställa den på vågar ( kan låna precisionsvågar med ramper)

Sen så blir det körning.

RS grejorna har väl legat till sig på hyllan i snart 3 år tror jag, men nu så är det dags.

Dennis

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.