Hona cylindrar

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Hona cylindrar

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Är det så här enkelt att hona cylindrar?

Verktyget som används i videon påminner mycket om det jag har köpt på Biltema.  Vad säger ni om hastigheten med vilken han rör honingsverktyget upp och ned? 
    Jag vet inte vad för cylinder – hur djup den är – han honar, men verkar hans “honingsdjup” vara aningen grunt?

Stockholm

Thomas Sjölin
    Deltagare

Verkar som videon inte kom med, jag ser den iaf inte.

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-03-27 10:43

Verkar som videon inte kom med, jag ser den iaf inte.

Nu, kom den med.

Ibland är webbsajten lite konstig. “Du måste vänta minst 15 sekunder innan du kan posta igen” eller något sådant sa den när jag hade ändrat filmens URL och trots att jag väntade i minuter kom samma meddelande igen och igen.

Stockholm

Per Gripenhall
    Deltagare

Det handlar  om en relation mellan varvtal och rörelse upp/ner. Slipspåren skall väl bli ungefär 45 grader tror jag. Första gången jag satte ihop en alfamotor så bytte jag bara kolvringar men henade inte. Det blev en kopiös oljeförbrukning så det var bara att ta isär igen. Efter hening blev det mer normalt igen.

Martin Sipek
    Deltagare

Hena, hening, nu börjar det verkligen spåra ur totalt.

Tobias Sundqvist
    Deltagare

Nej! 

Lämna in det till någon som har en maskin för ändamålet. Du måste ha rätt vinklar och rätt tryck på stenarna om det överhuvudtaget ska vara meningsfullt. 

Kostade mig knappt en tusenlapp på fp engines. Värt varenda krona. När de mätte upp kolvar och cylindrar så visade det sig att vissa av cylindrarna var som en kona. Stora upptill och tajta nere. Det är inget man får bort själv. 

Ofta bättre att låta botten vara orörd om man inte kostar på sig en honing, risken är för stor att man förstärker de ojämnheter som redan finns. 

Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89

Kenneth Larsson
    Deltagare

I honingsprocessen bygger man framför allt upp en yta som kan hålla kvar oljefilmen på en lagom nivå – stenarna (brynena) ska riva upp lagom med spår för oljefilmen.

Man kan bara påverka formen och diametern på loppet ytterst marginellt  (på my nivå – dvs 1000-dels millimeter) – annars får man nog finsvarva/slipa.

Håkan Petersson
    Deltagare

Alfa har väl lösa (våta) foder?

Robert Hultman
    Deltagare

Någon här som har egen erfarenhet av att använda ett sånt honingsverktyg som Biltema säljer? Alltså ett sånt som man sätter på en borrmaskin och som har slipstenar i ändarna av tre ben som fjädrar trycker ut mot cylinderväggen. (Ja, samma typ som i videosnutten här ovan)

Stockholm

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.