Hopmontering kardanaxel bertonekupé

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Hopmontering kardanaxel bertonekupé

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Tvärstopp!

Nu håller jag på att montera tillbaka och ihop kardanaxeln för att sätta dit en ny konkav bricka och den fjäder som sitter mellan denna bricka och medbringaren som den bakre delen av kardanaxeln är fäst vid.

Men… hålet i fjäderns mitt är för litet för att den ska gå på axeln när krysskilarna är på plats. Om jag sätter dit fjädern först får jag bara i en krysskil ordentligt den andra sticker upp som på bilden nedan:

Jag har också provat att sätta krysskilarna i medbringaren och trycka ihop fjädern med den. Det har heller inte fungerat.

Tänker jag fel? Vad är hemligheten? Hur gör man? 

Det här är ingenting som nämns i handboken, inget som skrivs om på nätet. Jag misstänker därför att det finns en enkel lösning som jag inte kommit på!? Eller så tiger Alfa-samfundet bara för att lösningen är att fuska på något sätt? (Som jag gjorde förra gången – jag struntade till sist i fjädern.)

Jag har tänkt att om jag lyckas trycka ihop fjädern så att den hamnar bakom krysskilarna, så kommer den att stanna kvar där, fastklämd. Men jag har inte lyckats klämma ihop fjädern så långt. Funderar över vad för slags verktyg som skulle kunna hjälpa mig.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Nu har den här tråden 100 visningar. Men inga svar.
    Kanske är det så att ingen annan har haft den här typen av problem. Jag har en hypotes som möjligen skulle kunna förklara saken.

Kanske sitter mitt stödlager för långt bak!? Det skulle innebära att den del av kardanaxeln som sticker ut bakom stödlagret är kortare än det borde. Det skulle i sin tur innebära att det finns för lite plats för att fjädern ska få rum (framför krysskilarna – framför i bilens färdriktning).

Det skulle också förklara varför ingen annan känner igen problemet.

Jag var och smygkikade på en annan Bertone idag och kunde konstatera att den konkava bricka som ska hålla smuts borta från hjullagret och sitter framför stödlagret sitter fast. Inget spel där. På min sitter brickan löst. Också det konsistent med att stödlagret sitter för långt bak på min
    bil. Så här ser “någon annans” Bertone ut:

Så här ser min ut:

Jag provade att montera ihop kardanen med stödlagret hängande fritt. Tanken var att stödlagret därmed skulle hamna där det ska sitta istället för där den är ditskruvad på min bil. Det ledde dock inte till någon förbättring.
    Det var lika lite plats för fjädern.

Så här ser själva axeln ut. Frågan är var stödlagret ska sitta. Vid den mörkgrå ”ringen” strax framför slitsarna för krysskilarna? Vid den rostbruna ringenframför den? Vid den metallblanka längst fram på den smala delen av axeln?

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Jag jobbade vidare utifrån hypotesen att stödlagret borde sitta längre fram.

Tog därför bort stödlagret och gjorde rent “axeltappen” ordentligt och hade på lite olja innan jag satte tillbaka stödlagret. Det gick då att sätta det en bra bit längre fram än tidigare. Lite våld därpå och jag kunde sätta stödlagret säkert en centimeter längre fram.

En centimeter är i vissa lägen jättemycket. Nu fick jag plats med fjäder och krysskilar. Visserligen var det lite pyssel med krysskilarna men det gick. Två gånger t o m eftersom jag glömde sätta dit den konkava skyddsbrickan första gången. Fortfarande i pyssligaste laget måste jag säga. Inget jag kommer att göra med glädje. Lösningen blev att använda en poligrip, som jag fick tips om av Grifo på Instagram. Men innan jag fått den extra centimeter var det inte att tänka på.

Nu är allt ihopskruvat. Inga obehagliga vibrationer när jag kör. Däremot lite gnissel. Jag är inte förvånad för det var oväntat tungt att rotera kardanen när stödlagret var ditmonterat. Det kändes som att det var väldigt trångt och ihoptryckt där när jag körde. Skyddsbrickan som sitter framför stödet kändes väldigt varm efter provkörningen.

Frågan är nu om det där är något som kommer att “nöta till sig” eller om det kommer att bli kolossalt varmt, lagerhaveri, brand och en notis i tidningen om en 55-åring som omkom när han försökte släcka en brinnande bil.

Lite utförligare redogörelse och bilder kommer i min projekttråd. Den här videon lägger jag nog upp där också:

Stockholm

Kenneth Larsson
    Deltagare

På bilderna ser det inte precis ut som en perfekt yta lagret sitter emot. Det måste vara exakt samma diameter så lagret får stöd – annars wobblar lagret och kan inte stödja kardanen på rätt sätt. Det är stora krafter som ska hållas ordning på.

Har du mätt noga?

Sedan måste man kanske knacka lagret försiktigt på plats med en rörstump så det bottnar mot ansatsen på kardanaxeln. Annars kommer ju inte grejorna i rätt plats.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Har du smort i fettnippeln på kardanen vid splinsen?

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-10-04 21:54 

Har du mätt noga?

Nä. Jag har inte mätt alls. Jag skulle inte ha någon användning för mätresultaten. Jag har de grejor jag har och inga möjligheter att bearbeta dem. (Jag skulle möjligen kunna slipa ned den del av den främre kardanaxeln där lagret ska sitta. Men om den skulle bli för tunn kommer jag att ha ett helvete att hitta lager som passar.)

Beträffande att smörja splinesen har jag utgått från att det var gjort vid leverans. Jag har idag ringt och pratat med leverantören i Tyskland som säger att det är så. Allt är klart – bara att montera på!

Stockholm

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.