Hur demontera/montera framvagnens skruvfjädrar på 105 serien?

Published by Ola Söderpalm on

Forum Teknik Hur demontera/montera framvagnens skruvfjädrar på 105 serien?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Ola Söderpalm
    Deltagare

Håller på att renovera hjulupphängningarna på en Spider (Duetto) 1750 årsmodell 1969. Lyckades, med livet som insats, få loss fjädern på ena sidan och söker nu en mindre livshotande metod för andra sidan + senare återmontering

Robert Hultman
      Deltagare

Jag tittade på min projekttråd och ser att jag satte en domkraft under fjäderpottan och pumpade upp.

Herr Hultmans Bertone

Sid 12 i projekttråden.

• Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av Robert Hultman.

Stockholm

Ola Söderpalm
        Deltagare

Hej Robert, och tack.

Problemet är att hela bilen lyfter innan fjädern är helt avlastad. Det var det som skedde när jag skruvade loss de fyra bultarna utan att fjädern var helt avlastad. När jag släppte på sista bulten for bilen åt ett håll, domkraften åt ett annat, och undertecknad åt ett tredje!

Sune Karlsson
          Deltagare

Har aldrig provat men som jag förstår det är den rekommenderade metoden att ersätta två av skruvarna (motstående, en i taget, eller alla) med gängstång av hög kvalitet (inte Biltema) med muttrar som man sen långsamt lossar för att släppa ner pottan och fjädern.

Går det så går det...

Robert Hultman
            Deltagare

Har aldrig provat men som jag förstår det är den rekommenderade metoden att ersätta två av skruvarna (motstående, en i taget, eller alla) med gängstång av hög kvalitet (inte Biltema) med muttrar som man sen långsamt lossar för att släppa ner pottan och fjädern.

Det borde funka. Det var den metoden jag använde för att sätta tillbaka fjäder och fjäderpotta.

Stockholm

Alf Hansson
              Deltagare

Kapa en m10 gängstång  (Biltema OK) i 3 st cirka 15 cm långa bitar. Ersätt en skruv i taget som håller fjäderpottan i bärarmen med gängstången innan du börjar sänka fjäderpottan. Alfaholics har ett verktyg för detta men det är lätt att fixa själv https://www.alfaholics.com/parts/105-series/steering-and-suspension/spring-removal-tool/. En liten rörstump under fjäderpottan underlättar eller fungerar en hög med brickor.

Ola Söderpalm
                Deltagare

Tack Robert, Sune och Alf för bra tips. Skall försöka ge mig på det hela igen, med hjälp av dessa. Det börjar nog med återmontering av den nu demonterade sidans upphängning, så har jag den andra att kolla på.

Igino Cazzola
                  Deltagare

TS har för mjuka fjädrar.

Jag är fullständigt Räserskadad

Uffe Holmström
                    Deltagare

Jodå, gängstång funkar. Byt alla fyra till gängstång, en i taget.

Giulia Sprint GT Veloce | V7 Sport | 159 SW | 4C

Martin Atterhall
                      Deltagare

Funkar även med gängstång och muttrar från sagda gubbdagis kan intygas – är fortfarande vid liv med alla lemmar och organ intakta… 🙂

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.