Hur demontera/montera framvagnens skruvfjädrar på 105 serien?

Published by Ola Söderpalm on

Forum Teknik Hur demontera/montera framvagnens skruvfjädrar på 105 serien?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #52423
    Ola Söderpalm
    Deltagare

      Håller på att renovera hjulupphängningarna på en Spider (Duetto) 1750 årsmodell 1969. Lyckades, med livet som insats, få loss fjädern på ena sidan och söker nu en mindre livshotande metod för andra sidan + senare återmontering

      #52424
      Robert Hultman
      Deltagare

        Jag tittade på min projekttråd och ser att jag satte en domkraft under fjäderpottan och pumpade upp.

        Herr Hultmans Bertone

        Sid 12 i projekttråden.

         

        • Det här svaret redigerades för 4 år, 5 månader sedan av Robert Hultman.

        Stockholm

        #52426
        Ola Söderpalm
        Deltagare

          Hej Robert, och tack.

          Problemet är att hela bilen lyfter innan fjädern är helt avlastad. Det var det som skedde när jag skruvade loss de fyra bultarna utan att fjädern var helt avlastad. När jag släppte på sista bulten for bilen åt ett håll, domkraften åt ett annat, och undertecknad åt ett tredje!

          #52431
          Sune Karlsson
          Deltagare

            Har aldrig provat men som jag förstår det är den rekommenderade metoden att ersätta två av skruvarna (motstående, en i taget, eller alla) med gängstång av hög kvalitet (inte Biltema) med muttrar som man sen långsamt lossar för att släppa ner pottan och fjädern.

            Går det så går det...

            #52432
            Robert Hultman
            Deltagare

              Har aldrig provat men som jag förstår det är den rekommenderade metoden att ersätta två av skruvarna (motstående, en i taget, eller alla) med gängstång av hög kvalitet (inte Biltema) med muttrar som man sen långsamt lossar för att släppa ner pottan och fjädern.

              Det borde funka. Det var den metoden jag använde för att sätta tillbaka fjäder och fjäderpotta.

              Stockholm

              #52433
              Alf Hansson
              Deltagare

                Kapa en m10 gängstång  (Biltema OK) i 3 st cirka 15 cm långa bitar. Ersätt en skruv i taget som håller fjäderpottan i bärarmen med gängstången innan du börjar sänka fjäderpottan. Alfaholics har ett verktyg för detta men det är lätt att fixa själv https://www.alfaholics.com/parts/105-series/steering-and-suspension/spring-removal-tool/. En liten rörstump under fjäderpottan underlättar eller fungerar en hög med brickor.

                #52439
                Ola Söderpalm
                Deltagare

                  Tack Robert, Sune och Alf för bra tips. Skall försöka ge mig på det hela igen, med hjälp av dessa. Det börjar nog med återmontering av den nu demonterade sidans upphängning, så har jag den andra att kolla på.

                  #52440
                  Igino Cazzola
                  Deltagare

                    TS har för mjuka fjädrar.

                    Jag är fullständigt Räserskadad

                    #52818
                    Uffe Holmström
                    Deltagare

                      Jodå, gängstång funkar. Byt alla fyra till gängstång, en i taget.

                      Giulia Sprint GT Veloce | V7 Sport | 159 SW | 4C

                      #52919
                      Martin Atterhall
                      Deltagare

                        Har aldrig provat men som jag förstår det är den rekommenderade metoden att ersätta två av skruvarna (motstående, en i taget, eller alla) med gängstång av hög kvalitet (inte Biltema) med muttrar som man sen långsamt lossar för att släppa ner pottan och fjädern.

                        Funkar även med gängstång och muttrar från sagda gubbdagis kan intygas – är fortfarande vid liv med alla lemmar och organ intakta… 🙂

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.