Hur felsöker man styrservon på en 147:a?
Published by Robert Hultman on
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 28 december, 2016 kl. 21:51 av Robert Hultman.
-
FörfattareInlägg
-
25 december, 2016 kl. 16:07 #32961
Det verkar som att styrservon har lagt av på min 147:a -01. Tidigt i morse körde min fru till och från julottan(!) utan problem. Senare på dagen körde svärsonen (in spe) bilen till Huddinge och tillbaka och ringde på vägen dit och rapporterade att bilen var trögstyrd. Nu skulle hustrun iväg och uträtta ärenden men lade ned eftersom hon inte orkade vrida ratten.
Själv har jag inte kört bilen idag men har känt på ratten med motorn igång och kan konstatera att det är trögt som f-n.
Höger sida av oljetråget är blött liksom hjulupphängninsgrejorna på höger sida. I motorrummet har det också stänkt vätska upp mot torpedväggen. Vätskan är vad jag kan se röd och doften påminner om gran(!) tycker jag. Inga jättemängder på torpedväggen men ordentligt blött på oljetråget.Någon som törs gissa vad som hänt?
Någon som har förslag på vad man gör?Stockholm
25 december, 2016 kl. 17:52 #32962Antar att behållaren är tom.
Slang som lossnat eller hål på den eller hål på hudraulrör. Du bör nog fylla olja & söka läckan.
På mina båda 156or ploppade slangar lös i kylan.
Nya slangklammer löste problemet.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
25 december, 2016 kl. 19:46 #32963Inlägg av Christer Andersson på 2016-12-25 17:52
Antar att behållaren är tom.
Slang som lossnat eller hål på den eller hål på hudraulrör. Du bör nog fylla olja & söka läckan.
På mina båda 156or ploppade slangar lös i kylan.
Nya slangklammer löste problemet.Det låter ju hanterligt!
Stockholm
25 december, 2016 kl. 22:26 #32964Ja jag håller med.
1. Fyll på och felsök varifrån läckan kommer.
2. Laga läckan, hoppas på att en slang bara hoppat av.
3. Töm ur all vätska och byt från Alfas j@&”&a sirap till VAG/VWkoncernens gröna styrservoolja. Va säger du nu? Alfas servo”olja” tål inte kyla bättre än vad flyttfåglarna gör så när flyttfåglarna drar söderut byter du servooljan till den lättflytande gröna. Punkt slut.
tömmer gör du lämpligast inte genom random slang som brustit eller hoppat av utan du gör det via en av två slangar som finns framför förarsidans framhjul. Följ slangarna så hittar du att där är ett av få ställen som har vanlig slangklämma. Lossa, böj slang mot kärl, vrid ratten med motor avslagen och utan lock på kärlet. Fram och tillbaka 15-20ggr tills oljan är borta. Häll i ca 3-4 dl av din gröna olja och upprepa proceduren så att du sköljer ur sistan. Anslut slangen och fyll upp behållaren. Vrid ratt fram och tillbaka (fulla rattutslag) tills det bubblat klart ur behållaren. Fyll upp behållaren igen och upprepa rattutslagen, på med locket ochstarta bilen. Vrid fram och tillbaka 10ggr så att pumpen trycker ut sista luften. Kan låta onormalt men blir snart tyst. Stäng av och kontrollera nivån och fyll vid behov.
Njut av bil som fungerar ner till över -35.
Har du litet läckage efter allt detta skvätter du i en slurk av Omega tätningsmedel så ska du se att det faktiskt utför mirakel.
(dina fjäderverktyg är för övrigt färdiglånade. Tusen tack!)
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
28 december, 2016 kl. 19:45 #32965Tack för alla tips. Jag ska ta itu med eländet när jag kommer hem.
Just nu njuter jag av värme, vin och god mat på franska rivieran. Puttrar runt i en bil av annat märke och njuter av hur vänlig världen ter sig när solen lyser, palmer skuggar och vattnet är azurblått. Däremot är jag lite lätt besviken över att det är så få riktiga lyxbilar på Engelska promenaden, Croisetten och allt vad paradgatorna längst havet heter i Nice, Cannes och Juan les Pins. En ny Giulia, en Aston Martin, en Maserati, en Bentley sen var det inte så mycket mer. Mest “förnuftiga” småbilar. I morgon ska i alla fall Monte Carlo få en chans att upprätta rivierans rykte.
Stockholm
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.