Hur fixa glappig växelspak, 116 GTV?

Published by Fredric Gustafsson on

Forum Teknik Hur fixa glappig växelspak, 116 GTV?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28157

    Köpte i helgen en jättefin gtv 2.0 – 82. Helt rostfri, kan ni tänka er! Men växelspaken är ju väldigt sladdrig. Speciellt i sidled. Det borde finnas nåt kit med bussningar som man kan köpa nånstans för att fixa detta. Är det någon som har nån idé?

    #28158
    Björn Ek
    Deltagare

    Steg 1 är precis som du är inne på bussningen i länkaget mellan spaken och länkagearmen i kardantunneln. Där är första draget att köpa en ny bussning, highwood kan ha den. Kom ihåg att ange bilmodell eftersom den finns i minst två storlekar. Kolla också att gummihättan som täcker den delen av länkaget är hel. De är oftast trasiga och då slits nog bussningen fortare. Sen kan du vilja kontrollera att hålet där bussningen sitter inte blivit ovalt. I så fall kan det vara läge att ta hela spaken till en mekanisk verkstad och borra ut hålet, då kan de göra en ny bussning i överdimension samtidigt men båda de åtgärderna är väl lite överkurs.

    Nästa sak att kolla är där länkagearmen fäster i växelförararmen från växellådan. Där sitter det ibland ett flexibelt förband av gummi. Har du det kan du vinna på det helt stela förband av stål som sitter på vissa modeller.

    Sista delen du kan titta på handlar om växelföraren inuti växellådan så det är nog inte vad du vill ge dig på i steg 1.

    ?

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

    #28159

    Tack för tipsen. Tyvärr har inte Highwood dessa bussningar. Någon som har något annat tips? Eller är det bara att hitta någon som tillverkar? Det här problemet är väl inte direkt unikt för min bil vad jag förstår.

    #28160

    Bussningen är bara en cylindrisk bit av mässing eller brons med ett genomgående hål för skruven dom håller fadt växelspaken. Enda kruxet är som sagt om hålet för bussningen blivit ovalt som för mig.

    Jag har läst för länge sedan om ett tips att borra ur mer och trycka i kullager till ex. skateboards och inlines osv för att monters i växelföraren

    n vilket skulle vara en uppgradering enligt byggtråden. 

     

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #28161
    Björn Ek
    Deltagare

    Jag tror kullager är onödigt, en bussning av lagerbrons i rätt storlek fungerar jättebra… Kom ihåg bara att bussningen ska sticka ut med någon tiondel på varje sida för att man ska kunna dra åt skruvförbandet utan att låsa leden.

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.