Hur fungerar en bläster?
Published by Daniel Felton on
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 25 maj, 2014 kl. 09:39 av
Mats Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
27 mars, 2014 kl. 18:36 #44300
Ciao,
Jag har lite ytrost och annat som behöver fixas till och jag är nyfiken på att blästra.För det första verkar det mycket lättare och roligare än att slipa med maskin eller för hand. Så till min fråga, är det någon som har använt sig utav en bläster och kan berätta mer?
Har sett att Biltema och Verktygsboden har till överkomligt pris. Måste man ha ett blästerskåp också? Vilket medel är bäst att använda sig av? Har sett att det finns lite olika, sand, bikarbonat m fl.
Tacksam för svar!
DanielAlfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."
27 mars, 2014 kl. 18:46 #44301Du måste ha tillgång till en skaplig luftkompressor för att det ska funka bra. Ett skåp är väl bra då man kan återanvända blästermedlet/sanden. Friblästra gör oftast ont, då sanden studsar tillbaka på dej…
elCrillo Kalmar
27 mars, 2014 kl. 21:09 #44302Intressant. Funderar också över blästring. Tror att jag kommer att behöva blästra lite på mitt projekt, har kollat lite på Verktygsbodens sodabläster. Har också förstått att kompressorn är viktig vilket kan bli ett problem.
Kul om någon med erfarenhet och/eller kunskap kunde ge oss nyfikna lite input .
Mvh
Mattias
27 mars, 2014 kl. 21:17 #44303Inlägg av Mattias Rehn på 2014-03-27 21:09
Intressant. Funderar också över blästring. Tror att jag kommer att behöva blästra lite på mitt projekt, har kollat lite på Verktygsbodens sodabläster. Har också förstått att kompressorn är viktig vilket kan bli ett problem.
Kul om någon med erfarenhet och/eller kunskap kunde ge oss nyfikna lite input .
Mvh
Mattias
Tror kompressorn i ditt garage räcker bra!
Sen vet jag inte om Hans gillar idén…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
27 mars, 2014 kl. 21:27 #44304Björn, tror också att kompressorn räcker till. Faktiskt så gissar jag att Hans är med mig, han vet inte bara om det ännu.
Men du väcker ju en annan fråga, hur mycket skitar det ner? Förstår att det dammar nåt överjävligt, men tex sodamediat ska ju bara vara att vattna så försvinner det. Värre är det ju med sand antar jag.
27 mars, 2014 kl. 22:23 #44305Det skitar ner som f… Man skjuter ju sand under högt tryck så det dammar rejält. Om man har små hobbygrejjer så orkar den inte skjuta lika hårt, då dammar det mindre men du får köra längre för att det ska bli rent.
elCrillo Kalmar
28 mars, 2014 kl. 18:28 #44306Jag har sett resultat av “sodablästring” den tar bort smuts inte rost.. och jag tror sodablästring passar minder delar som en förgasare och liknande det blir grymt dyrt med soda då det går åt en hel del.
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
28 mars, 2014 kl. 18:56 #44307Inlägg av Annie Kärävä på 2014-03-28 18:28
Jag har sett resultat av “sodablästring” den tar bort smuts inte rost.. och jag tror sodablästring passar minder delar som en förgasare och liknande det blir grymt dyrt med soda då det går åt en hel del.Så mycket har jag förstått, att soda är till för färg/smuts och sand är till för rost.
Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."
24 maj, 2014 kl. 22:51 #44308Har beställt en kombinerad soda-/sandbläster från Verktygsboden. Kanske lite onödigt eftersom bilen redan är plåtren men förhoppningsvis blir det fler bilrenoveringar, är ju kanonskoj det här med bilar. Beställde en säck vardera av sand- och sodamediat men kommer att komplettera med beställning från Närlant import där en säck soda är ca 30 % billigare än Verktygsbodens.
Återkommer med rapport när jag testat grejerna.
/Mattias
24 maj, 2014 kl. 23:05 #44309Härligt!
Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."
25 maj, 2014 kl. 09:26 #44310Har en sodabläster som jag haft ett tag.Har testat på flera olika objekt.Den funkar till att ta bort vissa lacker med.Vanlig billack rår den på medans jag gick helt och hållet bet på ett par fälgar.Det var klarlack på den kromade ytterkanten som satt som busen,det fanns även grov ärg där lacken hade släppt som sodan inte heller tog bort.Sodan passar bäst till lite finlir som näms tidigare i tråden.Bäst tycker jag den är till Alu,tex förgasare.Även till plast och gummi funkar den alla tiders.Men man får ha lite känsla .Tex inte gå på med 8 kg tryck på alu´n eller plasten,man ska åverka så lite som möjligt på materialet,speciellt på plast då det finns så många olika typer av detta mtrl.
Gjorde tex bort mig igår.Skulle fixa till b-stolpsplasten på sudsprinten.Gick på som vanligt,ca 6 kg tryck och fick vita fält på den svarta plasten.Gick på lte till och vips så var man igenom plastlagret och nere i glasfibern,blev inget snyggt Hade en uppsättning till så det var bara att vara försiktig med blästern.
Har även renoverat stötisarna på Ritmon med bra resultat.Det var en annan plast än b-stolpsplasten.Mjukare plast rakt igenom.Där gick jag på med 4kg tryck,tvättade av,lade sen kokt linolja på när jag hade torkat bort vattnet.Blev skitfint och hållbart.Spillde bensin på den när jag tankade,torkade bort bensinen ganska omgående och det lämnade inga märken.Förut hade det blivit en kritvit rand direkt.Så ett kombinerat soda/sandblästeraggregat är nog ingen dum ide,ser fram mot recensionen av aggregatet
Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.